DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3423
|
Title: | การศึกษาเนื้อหาสารและปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารบนเพจเฟซบุ๊กเด็กและครอบครัว กรณีศึกษาเพจเฟซบุ๊ก Little Monster |
Other Titles: | Content and Users Engagement on Children and Family Facebook Fanpage: A Case Study of Little Monster Facebook Fanpage |
Authors: | ณภัทร กัลยากฤต |
Keywords: | การนำเสนอเนื้อหา ปฏิกิริยาตอบกลับ เพจเฟซบุ๊ก เด็กและครอบครัว Little Monster |
Issue Date: | 2561 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาเรื่อง “การศึกษาเนื้อหาสารและปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารบนเพจเฟซบุ๊กเด็ก
และครอบครัว กรณีศึกษาเพจเฟซบุ๊ก Little Monster” ผู้วิจัยแบ่งการศึกษาออกเป็น 2 ส่วน
ตามวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อศึกษารูปแบบการนำเสนอเนื้อหาบนเพจเฟซบุ๊ก Little Monster
2) เพื่อศึกษาปฏิกิริยาตอบกลับ (Engagement) ของผู้รับสารต่อการนำเสนอเนื้อหาบนเพจเฟซบุ๊ก
Little Monster โดยเป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ซึ่งใช้เครื่องมือลงรหัสสำหรับการวิเคราะห์เนื้อหา
และเก็บข้อมูลด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาในช่วง 3 เดือนที่มีสถิติการโพสต์สูงที่สุดในช่วง 1 ปีในขอบเขต
การวิจัย ได้แก่ เดือนกรกฎาคม 2560 สิงหาคม 2560 และมกราคม 2561 จำนวน 176 โพสต์
ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบการนำเสนอเนื้อหาและปฏิกิริยาตอบกลับของผู้รับสารบนเพจ
เฟซบุ๊ก Little Monster ยังมีทิศทางที่ไม่สอดคล้องกัน โดยมีอัตราเฉลี่ยความสอดคล้องที่ 24.6%
โดยแนวคิดที่มีความสอดคล้องมากที่สุดคือกลยุทธ์การสร้างภาษาและลีลาการเขียนอยู่ที่ 50%
ส่วนรูปแบบของเนื้อหาและปฏิกิริยาตอบกลับจากผู้รับสารในแนวคิดอื่น ๆ ล้วนมีความสอดคล้อง
ที่น้อยกว่า 50% ทั้งสิ้น โดยรองลงมาคือ ด้านวัตถุประสงค์การสื่อสารอยู่ที่ 43.75% และประเภท
เนื้อหา 25% ส่วนแนวคิดที่มีความสอดคล้องกันน้อยที่สุดคือ ประเภทของภาพถ่ายอยู่ที่ 5% ทั้งนี้
พบว่าสัดส่วนแนวคิดที่พบมากที่สุดกับที่พบน้อยที่สุดมีความแตกต่างกันอย่างมาก ทั้ง ๆ ที่บางแนวคิด
ที่พบการปรากฏน้อยแต่กลับมีปฏิกิริยาตอบกลับที่ดี ในการสร้างเนื้อหาทางเพจจึงควรพิจารณาใช้
แนวคิดให้มีความหลากหลายมากขึ้นหรือมีความผสมผสานกันซึ่งจะเป็นประโยชน์ในการนำเสนอ
เนื้อหาไปยังผู้อ่านได้หลากหลาย ตรงความต้องการ และสื่อสารได้มีประสิทธิภาพมากขึ้น This research has two objectives: 1) To examine the type of contents
publishing on the Little Monster Facebook page. 2) To investigate engagement to the
contents published on the Little Monster Facebook page. The study methodology
was qualitative research using coding sheet as a tool for contents analysis. The
research data were collected from 176 posts, which were published on Little
Monster Facebook page during July and August 2017 and January 2018. Those three
months were chosen because they contained the highest number of posts within the
research’s scope of time. The study was divided into two parts as per the research
objectives. In the first part, the quantity of concepts and related theories were
presented in the form of frequency and percentage. The Facebook engagement rate
per post were presented in the second part.
The results of the study showed that the content presentation by the
publisher and engagement of the page followers were not compatible. The overall
compatibility rate is 24.6%. The content creation aspect that has got the highest
average compatibility rate is content style and language at 50%, while the second
and third highest ones are content objective and content category at 43.75% and
25% respectively. All other content creation aspects have got less than 50% in terms
of average compatibility rate. Moreover, the result showed that the proportion
between the most and the least frequently used concepts in each aspects of
content creation is highly different. Therefore, the publisher should consider using
a more variety mix of concepts, which will help cater a wider range of the page
followers’ needs and leverage effective communication. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560 |
Advisor(s): | ปฐมา สตะเวทิน |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3423 |
Appears in Collections: | Independent Studies Independent Studies - Master Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|