DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3205

Title: การใช้สื่อดิจิทัลของนักท่องเที่ยวชาวจีน กลุ่ม Millennials ที่ตัดสินใจเดินทาง ท่องเที่ยวประเทศไทยในรูปแบบการท่องเที่ยวแบบอิสระ (Free Independent Travel, FIT)
Other Titles: Digital media usage of chinese millennials generation travelers in making the decision for travelling to Thailand in the way of Free Independent Traveler (FIT)
Authors: ซี หลี่
Keywords: การใช้สื่อดิจิทัล
นักท่องเที่ยวชาวจีน
กลุ่ม Millennials
รูปแบบการท่องเที่ยวแบบอิสระ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาการใช้สื่อดิจิทัลของนักท่องเที่ยวชาวจีนกลุ่ม Millennials ที่ตัดสินใจเดินทางมาท่องเที่ยวประเทศไทยในรูปแบบการท่องเที่ยวแบบอิสระ 2) เพื่อศึกษาการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนกลุ่ม Millennials ที่มีต่อสื่อดิจิทัล ในการตัดสินใจเดินทางท่องเที่ยวประเทศไทยในรูปแบบการท่องเที่ยวแบบอิสระ และ 3) เพื่อศึกษาการรับรู้เกี่ยวกับการท่องเที่ยวของประเทศไทยของนักท่องเที่ยวชาวจีนกลุ่ม Millennials จากการใช้สื่อดิจิทัล งานใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการ สัมภาษณ์เชิงลึกจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 10 คน ที่ได้มาจากนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เคยมีประสบการณ์ ในการเดินทางท่องเที่ยวประเทศไทยแบบอิสระ และได้ใช้เว็บไซต์และแอปพลิเคชันของ Ctrip หรือ ของ mafengwo ผลการวิจัยพบว่า ผู้ให้ข้อมูลเลือกใช้เว็บไซต์และแอปพลิเคชันของ Ctrip จะเน้นความต้องการในการเช็คข้อมูลตั๋วเครื่องบินหรือที่พักและทำการจองด้วย ส่วนผู้ที่ใช้ mafengwo จะเน้นความต้องการในการอ่านรีวิวการท่องเที่ยวแบบอิสระของประเทศไทยเป็นหลัก สำหรับความพึงพอใจต่อการใช้สื่อดิจิทัลทั้ง 2 เจ้า ผู้ใช้ Ctrip เห็นชอบในด้านข้อมูลสินค้าที่หลากหลาย ราคาตั๋วเครื่องบินที่ไม่แพง และ การออกตั๋วเครื่องบินภายใน 24 ชั่วโมงได้ ส่วนผู้ใช้ mafengwo เห็นชอบในด้านข้อมูลรีวิวที่มีปริมาณ เพียงพอ ถูกต้องแม่นยำ และน่าเชื่อถือ ด้านการออกแบบ รวมทั้งด้านฟังก์ชันการทำงานของเว็บไซต์ และแอปพลิเคชัน ในขณะเดียวกัน ผู้ใช้เห็นว่า Ctrip ควรปรับปรุงในเรื่องการวางขายห้องที่พักเกิน โควต้าและเรื่องการทำงานของศูนย์บริการลูกค้าที่ขาดประสิทธิภาพ และเห็นว่า mafengwo ควรปรับปรุงวิธีการโชว์ข้อมูลบนหน้าจอและแบบฟอร์มบังคับในการเขียนรีวิว
The research had three objectives 1) to study the use of digital media of Chinese Millennials generation travelers in making the decision for travelling to Thailand in the way of free independent traveler (FIT) 2) to investigate the uses-andgratification of Chinese Millennials generation travelers towards digital media as free independent travelers (FIT) and 3) to examine the recognition about Thailand travelling of Chinese Millennials generation travelers in using digital media. The research was qualitative, using in-depth interviews with 10 Chinese travelers who travelled to Thailand in the way of FIT and using applications and websites of Ctrip and mawengwo. The results showed that the respondents using application and websites of Ctrip focused on the need in checking airline tickets, accommodations, and reservation while those using mafenwo required reading reviews mainly about Thailand. As for satisfaction on using digital media, the travelers of using Ctrip were happy with various information, inexpensive airline tickets, and ticketing within 24 hours. However, those applying mafengwo were satisfied with sufficient, correct, and credible reviews, design, and functions of websites and applications. Nevertheless, travelers reported that Ctrip should improve sale of accommodation exceeds the quota, and ineffective customer service center by Ctrip. At the same time, they considered mafengwo should develop display information on the screen, and mandatory form of review.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ธรรญธร ปัญญโสภณ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3205
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
zi_li.pdf4.5 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback