DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3201

Title: ปัจจัยทางการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน
Other Titles: The Marketing Factors Affecting the Chinese Tourists’ Decision to Select the Service of the 3-Star Hotel in Bangkok
Authors: Zhang Ziyue
Keywords: ปัจจัยทางการตลาด
พฤติกรรมการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรม
นักท่องเที่ยวชาวจีน
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงพฤติกรรมการเลือกและจองโรงแรมระดับ 3 ดาว ในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน , ปัจจัยด้านการตลาดที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการโรงแรมในเขตกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีนและเพื่อทราบแนวทางการทำการตลาดในการดึงดูดนักท่องเที่ยวชาวจีน สำหรับธุรกิจโรงแรมระดับ 3 ดาว โดยมีกลุ่มตัวอย่างมีทั้งสิ้น 400 คน วิเคราะห์ข้อมูลค่าความถี่ (จำนวน) และค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยสำหรับประชากร 2 กลุ่มที่เป็นอิสระต่อกัน (T-test group) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One Way ANOVA) และการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression Analysis: MRA) เพื่อทดสอบสมมติฐาน ผลวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 18 – 30 ปีและมีระดับการศึกษาปริญญาตรี โดยส่วนใหญ่มีสถานะสมรสและประกอบอาชีพพนักงานบริษัท และมีรายได้ต่อเดือน 5,001 –10,000 หยวน ซึ่งส่วนใหญ่เลือกใช้โรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพ นอกจากนี้ นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่จองโรงแรมผ่านเว็ปไซต์ตัวแทนให้บริการจองห้องพักในโรงแรม ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความสำคัญในการเลือกใช้บริการโรงแรมในกรุงเทพจำแนกปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7PS) โดยภาพรวมในระดับปานกลางและให้ความสำคัญในปัจจัย ด้านกระบวนการบริการสูงที่สุด ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความสำคัญในการเลือกใช้บริการโรงแรมในกรุงเทพจำแนกปัจจัยภายนอก โดยภาพรวมในระดับปานกลาง และให้ความสำคัญในด้านภัยการก่อการร้ายสูงที่สุด ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีการเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีนโดยภาพรวมในระดับความคิดเห็นเฉยๆ ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีข้อเสนอแนะเกี่ยวกับการเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน ได้แก่ ปัญหาในการสื่อสารอังกฤษกับพนักงานโรงแรม,ป้ายโรงแรมใช้ภาษาอังกฤษทำให้เข้าใจยากสำหรับนักท่องเที่ยวจีน และพนักงานโรงแรมใช้ภาษาจีนสื่อสารเข้าใจยากสำหรับนักท่องเที่ยวจีน ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่า ลักษณะทางประชากรศาสตร์ด้านอายุ ระดับการศึกษา สถานภาพ อาชีพ และรายได้ต่อเดือนที่แตกต่างกันมีการตัดสินเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีนแตกต่างกัน ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7PS) ด้านบุคลากรทางการบริการ กระบวนการบริการ สถานที่และช่องทางการจัดหน่าย ผลิตภัณฑ์บริการ และราคาบริการมีอิทธิพลต่อการตัดสินเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน ปัจจัยภายนอกด้านภัยการก่อการร้าย ฤดูกาลและภัยธรรมชาติ การเมืองและกฎหมายและ ภาวะเศรษฐกิจโลกมีอิทธิพลต่อการตัดสินเลือกใช้บริการโรงแรมระดับ 3 ดาวในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวจีน
This research aims to studying the behavior of Chinese tourists’ selection and booking a 3-star hotel in Bangkok, the marketing factors that affect the Chinese Tourists’ decision to select the hotel service in Bangkok and knowing the marketing strategies to attract Chinese tourists for a 3-star hotel business. In the research 400 samples were totally analyzed and frequency and percentage, standard deviation for data analysis. T-test group and One Way ANOVA and multiple regression analysis (MRA) were used to test the hypothesis. Result of the research found that the majority of respondents were Males aged 18 to 30 years old and had bachelor degree. Most of them have marital status and career employment. Revenue 5,001 -10,000 yuan per month, mostly of which use a 3-star hotel in Bangkok. In addition. Travelers mostly through the website agent service booking a hotel room. Most respondents rated the selection of hotels’ service in Bangkok by overall image of the marketing factors are medium revel and most emphasize on service process factor. Most respondents rated the selection of hotels’ service in Bangkok by overall image of the external factors are medium revel and most emphasize on danger of rebellion factor. Most respondents gave impassive opinions to Chinese tourists whether or not to select the service of 3-star hotels in Bangkok. Most respondents had some suggestions for the Chinese tourists’ decision to select the service of the 3-Star hotel in Bangkok. Which includes: The issue of communicating with hotel staffs with English and the hotel signs in English language but incomprehensibility for Chinese tourists and hotel staff use Chinese communication is difficult for Chinese tourists. The hypothesis test showed that that varying demographic characteristics of age, the different levels of education, occupational status, and monthly income were judged by varying of Chinese tourists’ decision to choose service of the 3-star hotel in Bangkok. Marketing mix (7PS) factor, service personal factor, Location Service Process factor, service product channel and service price have effect to the Chinese tourists’ decision to select the service of 3-star hotel in Bangkok. External factor with rebellion, seasons and natural disasters, politics and law, and the global economy have effect to the Chinese tourists’ decision to select the service of 3-star hotel in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.) -- สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการ และการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ภูเกริก บัวสอน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3201
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ziyue_zhan.pdf6.71 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback