DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3191

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจค้าส่งบ๊ะจ่างแห่งประเทศไทย (อาม่าบ๊ะจ่าง 4.0)
Other Titles: Project to set up the Ba-Jang (Traditional Chinese Steam Rice) wholesale business of Thailand. (GrandMa Ba-Jang 4.0)
Authors: ธีรเชษฐ์ พนารังสรรค์
Keywords: บ๊ะจ่าง
ธุรกิจค้าส่ง
ความต้องการของลูกค้า
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “โครงการจัดตั้งธุรกิจค้าส่งบ๊ะจ่างแห่งประเทศไทย (อาม่าบ๊ะจ่าง 4.0)” มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษายุทธศาสตร์ที่ใช้ในการจัดการลูกค้าต่าง Segment 2) เพื่อศึกษาความต้องการของลูกค้าที่มีต่อการเลือกประกอบการธุรกิจบ๊ะจ่าง 3) เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ในการจัดตั้งและขยายโครงการธุรกิจค้าส่งบ๊ะจ่างแห่งประเทศไทย ผู้วิจัยทำการเก็บข้อมูลวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ประกอบการค้าบ๊ะจ่าง ผลการวิจัยพบว่า ผู้ประกอบการบ๊ะจ่างส่วนใหญ่เป็นการสืบทอดกิจการจากบรรพบุรุษ สืบทอดกันมาจากรุ่นสู่รุ่น โดยสืบทอดกันมายาวนานไม่ต่ำกว่าสิบปี สูตรของบ๊ะจ่างแต่ละร้านเป็นสูตรต้นตำรับจากบรรพบุรุษที่แตกต่างกันไป ปัจจุบันมีการเพิ่มสูตรบ๊ะจ่างให้หลากหลายขึ้น เพื่อเข้าถึงผู้บริโภคในปัจจุบัน มีบ๊ะจ่างสูตรมังสวิรัติ เพื่อคนรักสุขภาพ ผู้บริโภคส่วนใหญ่คือ กลุ่มคนไทยเชื้อสายจีน กลุ่มผู้ใหญ่วัยทำงาน บ๊ะจ่างจะได้รับนิยมและขายดีมากในช่วงเทศกาลไหว้บ๊ะจ่าง เทศกาลเจ และนิยมสำหรับงานจัดเลี้ยง งานพิธีต่างๆ ร้านขายบ๊ะจ่างส่วนใหญ่เปิดให้บริการทุกวันตั้งแต่เช้าตรู่จนถึงตอนเย็น ราคาจำหน่ายบ๊ะจ่างอยู่ที่ประมาณลูกละ 40 – 60 บาท สิ่งสำคัญในการผลิตและจำหน่ายบ๊ะจ่าง คือ คุณภาพ ความสดใหม่ ใช้วัตถุดิบที่ดี ความสะอาด รสชาติอร่อย
Research "Project to set up the Ba-Jang (Traditional Chinese Steam Rice) wholesalers business of Thailand. The objectives of this study are: 1) To study the strategies to manage the customers in each segment 2) To study the needs of customers to operate the business. 3) To study the feasibility to establish and expand of the Ba-Jang Wholesale Trade Center in Thailand. The researcher collected qualitative research data by In-depth interview with the Ba-Jang seller. The research found that the majority of the sellers are inherited from their ancestors from generation to generation. The succession are not less than ten years. Each chef's recipes are original recipes from different ancestors. Nowadays, there are many different types of recipes to match with the current consumer need such as vegetarian recipe for health lovers. Most of the consumers are Thai Chinese. For adults, Ba-Jang is popular and sold well during the festive period such as Vegetarian Festival and famous for banquets and ceremonies. Most of Ba-Jang shop is open daily from dawn to dusk. Average price is around 40 - 60 baht. The important thing to produce and sell Ba-Jang is quality, freshness, good raw materials, cleanliness, and taste.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ปีเตอร์ รุ่งเรืองกานต์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3191
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
teerachet_pana.pdf4.26 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback