DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3126

Title: การเรียนรู้โดยผ่านการสังเกต และพฤติกรรมเลียนแบบจากรายการเซเลบ บล็อก
Other Titles: Observational Learning and Imitation Behavior from Celeb Blog
Authors: พิมพ์ชนก นุชเนตร
Keywords: การเรียนรู้โดยผ่านการสังเกต
พฤติกรรมการเลียนแบบ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเรียนรู้โดยผ่านการสังเกต และพฤติกรรมการเลียนแบบของกลุ่มตัวอย่างที่รับชมรายการเซเลบ บล็อก (Celeb blog) ซึ่งเป็นงานวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) โดยใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) และมีแบบสอบถาม (Questionnaire) เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างที่รับชมรายการเซเลบ บล็อก (Celeb Blog) ทั้งเพศชาย และเพศหญิง ที่มีอายุตั้งแต่ 20 - 40 ปี จำนวน 200 คน ในช่วงเดือนมีนาคม 2561 จากผลการวิจัยพบว่า ขั้นความสนใจ (Attention) มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.26 โดยข้อความที่กลุ่มตัวอย่างเห็นด้วยมากที่สุดในระดับที่เท่ากัน คือ ตนเองมีความตั้งใจชมรายการเซเลบ บล็อก (Celeb Blog) จนจบได้ และรายการเซเลบ บล็อก (Celeb Blog) สามารถดึงดูดความสนใจของตนเองได้ ถัดมา คือ ขั้นความจำ (Retention) มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.11 โดยข้อความที่กลุ่มตัวอย่างเห็นด้วยมากที่สุด คือ การจำคำพูดของคุณสู่ขวัญที่ว่า “ของมันต้องมี” ได้จากการชมรายการเซเลบ บล็อก (Celeb Blog) ในส่วนขั้นของการกระทำ (Production) มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.95 โดยข้อความที่กลุ่มตัวอย่างเห็นด้วยมากที่สุด คือ การพูดตามวลีดังของคุณสู่ขวัญ ที่ว่า “ของมันต้องมี” และขั้นการจูงใจ (Motivation) มีค่าเฉลี่ยต่ำสุดอยู่ที่ 3.75 โดยข้อความที่กลุ่มตัวอย่างเห็นด้วยน้อยที่สุดคือ คุณสู่ขวัญทำให้อยากเป็นผู้เชี่ยวชาญในการช้อปปิ้ง นอกจากนี้ ในส่วนของพฤติกรรมการเลียนแบบ กลุ่มตัวอย่างมีการพูดวลี สำเนียง ตามคุณสู่ขวัญ มากที่สุดที่ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.41 และการเลียนแบบทรงผมตามแฟชั่นคุณสู่ขวัญน้อยที่สุดมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.25
The objective of this research was to study an observational learning process and imitation behavior of those who have watched an online show called Celeb blog. A quantitative research was employed through a questionnaire with 200 male and female Facebook users, aged between 20-40 years old. Data were collected in March 2018. The results demonstrated that there has average maximum score in the level of attention at 4.26. The message that the sample group recognizes as the highest agreement at equal level is the intention for perception of Celeb Blog until the end and Celeb Blog can attract self-attention. The second rank is the level of retention with average score at 4.11 which the greatest recognition of speech from Ms. Suquan on Celeb Blog is “The thing we should have”. The level of production has average score at 3.95 which the sample group absolutely agree with speech from Ms. Suquan on Celeb Blog is “The thing we should have”. In other word the level of motivation score has minimum average at 3.75 which the sample group absolutely has the least agreement that Ms. Suquan is the shopping. In the issue of imitation behavior. The result also found that message with maximum score of imitation behavior is speech and accent as Ms. Suquan with average score at 3.41 and the message that has minimum score of imitation behavior is the imitation of fashion hairdressing as Ms. Suquan with average score at 2.25
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ปภาภรณ์ ไชยหาญชาญชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3126
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pimchanok_nutc.pdf3.19 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback