DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3088

Title: การศึกษา การรับรู้และการตอบสนองของผู้บริโภคต่อการสื่อสารในภาวะวิกฤตผ่านสื่อสังคมออนไลน์ของธุรกิจร้านอาหาร : กรณีศึกษาร้านอาหารบาร์บีคิวพลาซ่า
Other Titles: The study of the consumers' acknowledgement and reaction to communication through social media during a critical time in the restaurant industry : The case study of Barbecue Plaza restaurant
Authors: ปทิตตา ธันยนิติกุล
Keywords: สื่อสังคมออนไลน์
การสื่อสารในภาวะวิกฤต
ร้านอาหาร
การรับรู้
การตอบสนอง
ความเชื่อมั่น
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึง (1) เพื่อศึกษาการรับรู้ของผู้บริโภคต่อการสื่อสารในภาวะวิกฤตผ่านสื่อสังคมออนไลน์ของธุรกิจร้านอาหาร : กรณีศึกษาร้านอาหารบาร์บีคิวพลาซ่า (2) เพื่อศึกษาการตอบสนองของผู้บริโภคต่อการสื่อสารในภาวะวิกฤตผ่านสื่อสังคมออนไลน์ของธุรกิจร้านอาหาร : กรณีศึกษาร้านอาหารบาร์บีคิวพลาซ่า โดยการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพด้วย การสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) โดยเป็นการคัดเลือกสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) กับผู้ที่เป็นสมาชิกแฟนเพจ บาร์บีคิว พลาซ่า ที่เข้ามาแสดงความคิดเห็นในโพสต์เกี่ยวกับกรณี กระทะดำ และเนื้อมีจุดสีขาว จำนวน 10 คน และศึกษาเอกสารที่เกี่ยวข้อง หลังจากนั้นได้ทําการวิเคราะห์ข้อมูลในรูปแบบของการวิเคราะห์เชิงพรรณนา ผลการวิจัยพบว่าในส่วนของการรับรู้ของผู้บริโภคต่อการสื่อสารในภาวะวิกฤตผ่านสื่อสังคมออนไลน์นั้นผู้ให้สัมภาษณ์ส่วนใหญ่เปิดรับข้อมูลข่าวสารภาวะวิกฤตของบาร์บีคิวพลาซ่าผ่านสื่อสังคมออนไลน์โดยเฉพาะช่องทางเฟซบุ๊ก และเมื่อรับรู้ถึงวิกฤติได้มีการติดตามข่าวสารต่าง ๆ ผ่านทางแฟนเพจของบาร์บีคิวพลาซ่าโดยตรง ในขณะที่การตอบสนองของผู้บริโภคเกี่ยวกับสื่อสารในภาวะวิกฤตผ่านสื่อสังคมออนไลน์ของธุรกิจร้านอาหารกรณีศึกษาร้านอาหารบาร์บีคิวพลาซ่านั้นคือการแสดงความคิดเห็นในรูปแบบต่าง ๆ ซึ่งส่วนมากแสดงความคิดเห็นในเชิงแนะนำและให้กำลังใจ เนื่องจากเป็นสิ่งที่ผู้บริโภคนั้นคิดว่าวิกฤต ที่เกิดขึ้นไม่ได้ร้ายแรง และมีโอกาสเกิดขึ้นได้ในธุรกิจร้านอาหาร ส่วนในด้านความเชื่อมั่นภาพรวมในการสื่อสารผ่านช่องทางเฟซบุ๊ก แฟนเพจในภาวะวิกฤตนั้น แบรนด์สื่อสารได้ดี ทำให้ผู้บริโภคยังคงเชื่อมั่นในคุณภาพและบริการของบาร์บีคิวพลาซ่าได้อยู่ แม้มีผู้ให้สัมภาษณ์บางส่วนที่รู้สึกว่าเชื่อมั่นในแบรนด์ลดลงแต่ไม่ถึงกับเลิกใช้บริการเนื่องจากมองว่าแบรนด์มีการออกมาขอโทษและแสดงความรับผิดชอบแล้ว จึงให้โอกาสและใช้บริการ
The objective of this research is to study of consumers' awareness and consumers’ reactions regarding online crisis communication of Barbeque Plaza. It aims to understand how the consumer perceived and responded to the message regarding the crisis BLackpan The data has been collected by employing In-depth Interview. 10 interviewees were purposively selected from the Barbecue Plaza Fan Page based upon their responses or reactions towards the case about Black Pan and contaminated pork meat. Data gathered from the interviewing were analyzed by using content analysis. The result shows that the customer, for the first time, learned about the crisis communication mainly via ‘facebook’ after that they continued searching for further information by going directly to the Barbeque plaza fanpage. There were various consumers’ reactions/ comments towards this critical period of the crisis. However, majority of the consumers showed positive feedbacks by giving encouragements, supports and suggestions as they believed that the issue was not fatal. In terms of the consumers’ confidence towards the brand in this critical time was mainly positive. This is because the restaurant stepped out and took full responsibility of the issue which helps to keep the confidence level of the consumers high. This also showed that the brand management team has a high crisis management skill.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3088
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
patitta_tuny.pdf7.78 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback