DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3068

Title: การศึกษาคุณลักษณะของเกมออนไลน์ การรับรู้ข้อมูลข่าวสาร และพฤติกรรมผู้บริโภคของผู้เล่นเกมออนไลน์
Other Titles: A study of Online Games Attribute, Online Games Information Exposure and Consumer Behavior of Online Gamer
Authors: จิตติ ศรีสินธรา
Keywords: เกมออนไลน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
คุณลักษณะ
การรับรู้ข้อมูลข่าวสาร
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีประวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อสำรวจคุณลักษณะของเกมออนไลน์ที่ตอบสนองความต้องการของผู้บริโภค 2. เพื่อศึกษาการรับรู้ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับเกมออนไลน์ของผู้บริโภค และ 3. เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเล่นเกมออนไลน์ของผู้บริโภค รูปแบบการวิจัยเป็นเชิงปริมาณ ใช้การเก็บข้อมูลด้วยแบบสอบถามออนไลน์จากกลุ่มสังคมออนไลน์เฟสบุ๊ค (Facebook) ได้จำนวนผู้ที่เล่นเกมออนไลน์ทั้งหมด 589 คน ผลการวิจัยพบว่าในด้านประชากรศาสตร์ผู้เล่นเกมส่วนใหญ่เป็นเพศชายร้อยละ 72 ในด้านอายุค่อนข้างกระจายตัว โดยมีช่วงอายุ 16-20 ปีมากที่สุดอยู่ที่ร้อยละ 25 และเป็นนักเรียนักศึกษาถึงร้อยละ 71 ในด้านคุณลักษณะเกมออนไลน์ผู้เล่นเกมออนไลน์ให้ความสำคัญเป็นดับแรกได้แก่ เกมที่ไม่มีโปรแกรมโกงการเล่นเกม เนื่องจากกระแสของประเภทเกมที่เล่นในปัจจุบันนั้นเป็นรูปแบบเกมที่เน้นการแข่งขันค่อนข้างสูง การโกงจึงเป็นสิ่งที่ยอมรับไม่ได้ในการเล่นภายในสังคมของคนเล่นเกมนั้น ตามด้วยเป็นเกมที่มีเนื้อเรื่องหรือเนื้อหาของเกมมีความน่าสนใจ และด้านเป็นเกมที่เปิดให้ผู้เล่นปรับแต่งตัวละครของผู้เล่นได้อย่างอิสระเป็นลำดับสุดท้าย ในด้านการรับรู้ข้อมูลข่าวสารได้แก่ เพื่อหาข้อมูลที่เป็นประโยชน์แก่การเล่นเกมออนไลน์เป็นอันดับแรก เพื่อรับข้อมูลข่าวสารการเคลื่อนไหวของเกมที่เล่นอยู่ในปัจจุบัน และเพื่อรับข้อมูลข่าวสารเกมออนไลน์ที่ออกมาใหม่เป็นลำดับสุดท้าย ส่วนพฤติกรรมผู้บริโภคส่วนใหญ่มีค่าใช้จ่ายไปกับเกมออนไลน์เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ที่ ต่ำกว่า 500 บาทต่อเดือน จำนวนร้อยละ 65 และเน้นเล่นเกมออนไลน์ที่บ้านเป็นหลักถึงร้อยละ 93 ด้านประเภทเกมที่เล่นยังคงเป็นไปตามกระแสของทิศทางโลกในปัจจุบัน ได้แก่ 1. MOBA 2. Action 3. RPG
The objectives of this study are: First, to understand the characteristics of online games that can satisfy consumers’ needs. Second, to study why consumers obtain information about online games. Third, to understand online game consumer’s behavior. This study was a qualitative research, which obtained data by using questionnaire survey, mainly on Facebook. A total sample size is 589, and the result shows that most of the online gamers are male (72%). There’s a diversity in ages of the targets, where a result reveals that most of the players have an age between 16-20 years old (25%) and 71% of the targets are still in school or university. In term of online game’s characteristics, the most significant aspect is how good the game developer can prevent players from cheating. The reason is most of online games are competitive games and an act of cheating will significantly ruin the fun of these games. Thus, a story, game contents and openness of online games are also respectively played significant roles in consumers’ eyes. The result also shows that most of the players keep an eye on information toward online games for 3 reasons. First, to find useful information for a game they currently play. Second, to keep themselves up-to-date about what’s going on a game they currently play. Lastly, to look for news and information on new online games. As for consumer behavior, the data reveals that majority of the target, 65%, pay less than 500 baht per month for online games, where 93% of them choose to play games at home. The categories of online games famous are : MOBA, Action, and RPG respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: เกมอินเทอร์เน็ต
เกมอิเล็กทรอนิกส์
อุตสาหกรรมเกมอินเทอร์เน็ต
พฤติกรรมผู้บริโภค
การรับรู้
Advisor(s): ศุภมณฑา สุภานันท์
สรรค์ชัย เตียวประเสริฐกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3068
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jitti_sres.pdf11.03 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback