DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3012

Title: ความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การของพนักงานรักษาความปลอดภัยของโรงแรมในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Job satisfaction and organizational commitment of hotel security employees in Bangkok
Authors: เชิดพันธ์ พันธ์สุข
Keywords: ความพึงพอใจในงาน
ความผูกพันต่อองค์การ
พนักงานรักษาความปลอดภัยของโรงแรม
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัย เรื่อง “ความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การของพนักงานรักษาความปลอดภัยของโรงแรมในกรุงเทพมหานคร” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การ เปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคล และหาความสัมพันธ์ระหว่างความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามจากพนักงานรักษาความปลอดภัยของโรงแรมในเขตกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน พบว่า (1) ระดับความพึงพอใจในงานของพนักงานแผนกรักษาความปลอดภัยของโรงแรมโดยรวมเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง ( = 3.64) และระดับความผูกพันต่อองค์การของพนักงานแผนกรักษาความปลอดภัยของโรงแรมโดยรวมเฉลี่ยอยู่ในระดับสูง ( = 3.73) (2) พนักงานที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกันทุกด้านยกเว้นเพศ มีความพึงพอใจในงานและความผูกพันต่อองค์การแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ (3) ความพึงพอใจในงานด้านสภาพแวดล้อมการทำงาน คุณค่าของงานที่ได้รับมอบหมาย สัมพันธภาพในที่ทำงาน บทบาทหน้าที่ในการทำงานและความมั่นคงในอาชีพการทำงาน เป็นปัจจัยความพึงพอใจในงานที่มีความสัมพันธ์กับความผูกพันต่อองค์การของพนักงานแผนกรักษาความปลอดภัยของโรงแรมได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ดังนั้นจึงเสนอให้โรงแรมในเขตกรุงเทพมหานคร ควรพิจารณาปรับปรุงโครงสร้างฐานเงินเดือนรวมถึงผลตอบแทนในด้านอื่น ๆ โดยเฉพาะด้านสวัสดิการให้ตรงกับความต้องการและสอดคล้องกับการดำรงชีพในปัจจุบันอย่างเหมาะสมมากขึ้น ควรพิจารณาสร้างแรงจูงใจโดยไม่ต้องใช้ปัจจัยเรื่องเงินให้มากขึ้นเพื่อเป็นแรงจูงใจให้พนักงานมีความผูกพันต่อองค์การมากขึ้น สำหรับการวิจัยครั้งต่อไปควรทำการวิจัยเชิงคุณภาพด้วยการสัมภาษณ์ควบคู่กัน และควรนำข้อมูลเกี่ยวกับสถิติการลาออกของพนักงานมาพิจารณาร่วมด้วย
The purposes of this research, “Job Satisfaction and Organizational Commitment of Hotel Security Employees in Bangkok”, were to investigate the level of job satisfaction and organizational commitment of hotel security employees by comparing the differences in job satisfaction level and organizational commitment level based on personal factors and to evaluate the relationship between job satisfaction and organizational commitment. Data compiled were collected from 400 hotel security employees in Bangkok via questionnaires. It was shown that (1) the average level of job satisfaction of hotel security employees was high ( = 3.64) and the level of organizational commitment was also high ( = 3.73) ; (2) The differences in all personal factors except gender resulted in differences in the level of satisfaction and the level of organizational commitment at the statistical significance level of .05; and (3) Satisfaction in working environment, job worthiness, relationship in the workplace, responsibilities, and job security were factors that had a relationship with satisfaction level at a statistical significance level of .05. Hotels in Bangkok were recommended to adjust salary structure as well as other related benefits package, especially in welfare, based on associated needs and current cost of livings. Hotels should also provide non-monetary incentives to promote higher level of organizational commitment. Further studies should focus on qualitative research in combination with interviews. Employee retention should also be explored.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Advisor(s): สมยศ วัฒนากมลชัย
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3012
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
cherdphan_phan.pdf6.4 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback