DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3008

Title: การสื่อสารความหมายของสติ๊กเกอร์ไลน์บนไลน์แอพพลิเคชั่นและมุมมองของผู้ใช้บริการเพื่อนำไปสู่การจัดตั้งธุรกิจสติ๊กเกอร์ไลน์
Other Titles: Communication Meaning of Sticker Lines on the Application Line and the Perspectives of Sticker Lines Users for Setting up a Sticker Line Business
Authors: ภาวิน เผ่าจินดา
Keywords: การสื่อสารความหมาย
สติ๊กเกอร์ไลน์
ผู้ใช้งาน
การจัดตั้งธุรกิจ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาการสื่อความหมายผ่านสติ๊กเกอร์ไลน์โดยใช้คาแรคเตอร์ตัวละครบนไลน์ 2) เพื่อศึกษาการสร้างมูลค่าเพิ่มเพื่อให้เหมาะสมกับมูลค่าผู้ซื้อ และ 3) เพื่อศึกษาแนวทางการจัดตั้งธุรกิจออกแบบสติ๊กเกอร์ไลน์ รูปแบบการวัยเป็นเชิงคุณภาพ ใช้การสัมภาษณ์แบบเจาะลึกจำนวน 23 ท่าน โดยแบ่งออกเป็นตัวแทนองค์กรบริษัทที่ผลิตสติ๊กเกอร์ไลน์ 2 คน ครีเอเตอร์สติ๊กเกอร์ไลน์ 1 คน และผู้ใช้งานสติ๊กเกอร์ไลน์ทั่วไป 20 คน ผลการวิจัยพบว่า 1) มีการผู้ใช้งานสื่ออารมณ์ของคำนั้นผ่านการตัวคาแรคเตอร์ คาแรคเตอร์ที่ออกแบบนั้นจะเป็นคาแรคเตอร์ที่มีชื่อเสียงและภาษาที่ใช้ของสติ๊กเกอร์ไลน์นั้นเป็นคำสั้นๆที่ทำให้ผู้ที่สื่อสารด้วยนั้นเข้าใจได้ง่ายและเป็นคำที่ใช้กันในหมู่วัยรุ่น แต่ละคำจะเป็นคำยอดฮิตในปีนั้นๆ 2) การสร้างมูลค่าเพิ่มให้กับสติ๊กเกอร์ทำได้โดยการต่อยอดเพื่อให้ผู้ใช้จดจำความเป็นคาแรคเตอร์นั้นๆ เช่น การนำมาทำเป็นหนังสือการ์ตูนหรือเอนิเมชั่นต่างๆ 3) การดำเนินกิจการธุรกิจเริ่มต้นโดยการที่คิดคอนเซ็ปการออกแบบตัวคาแรคเตอร์และการคิดคำตามกระแสสื่อสังคมออนไลน์หรือคำที่ติดปากของศิลปินนักแสดงในปัจจุบัน
The study had three objectives: 1) to study communication meaning through the sticker line using characters on the application line, 2) to examine value adding to suit the buyers, and 3) To study how to set up a sticker design business. The research was qualitative, using in-depth interviews with 23 participants; two representatives of organizations that produced stickers, one creator of sticker lines and 20 sticker lines users. The result showed that 1) users communicated the emotions of the words through the characters. The characters were usually famous. The language used was short and easily understood. They were popular among teenagers and were hit in that year, 2) Adding value to the stickers could be done by adding them to the users to remember the characters, such as bringing the characters to be in the forms of cartoons or animations, and 3) setting up a sticker line business began from concept design of a character and used language or words from social online media or vocabulary from actors and artists of today.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: การจัดการธุรกิจ
ความสำเร็จทางธุรกิจ
สื่อสังคมออนไลน์
การสื่อทางภาพ
การบริหารธุรกิจ
เครือข่ายสังคมออนไลน์ในธุรกิจ
การสื่อสารในการจัดการ
Advisor(s): ธรรญธร ปัญญโสภณ
ปีเตอร์ รุ่งเรืองกานต์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/3008
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
phawin_paoc.pdf4.14 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback