DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2882

Title: กลยุทธ์การสร้างฐานแฟนเพจของเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร
Other Titles: Digital marketing communication strategy for engaging fanbase of non-organization facebook fan pages
Authors: รสรินทร์ ผูกพันธ์
Keywords: แฟนเพจ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเชิงคุณภาพเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ประเภทเนื้อหาและวิธีการนำเสนอของเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร 2) วิธีการสื่อสารที่ก่อให้เกิดการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามในเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร และ 3) กลยุทธ์ที่ใช้ในการสร้างฐานแฟนเพจของเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร โดยได้ทำการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) กับผู้ดูแลเพจ 4 เพจคือ เพจ Kingdom Of Tigers: ทูนหัวของบ่าว เพจสัตว์โลกอมตีน เพจ Lowcostcosplay และเพจเบื่อผัว และได้ทำการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ทั้ง 4 เพจตั้งแต่วันที่ 1 มิถุนายน - 31 สิงหาคม 2560 หลังจากนั้นได้ทำการวิเคราะห์และสรุปกลยุทธ์ที่ใช้และได้ออกแบบคำถามเพื่อใช้ในการสนทนากลุ่ม (Focus Group) กับฝั่งผู้ติดตามเพจทั้งหมด 6 ท่าน ผลการศึกษาพบว่า 1) ประเภทของเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กรสามารถแบ่งได้เป็น 4 ประเภท คือ เนื้อหาที่สะท้อนเอกลักษณ์ของเพจ เนื้อหาเชิงโฆษณาที่ได้รับการสนับสนุนเพื่อการประชาสัมพันธ์ให้บริษัทหรือตราสินค้าชนิดใดชนิดหนึ่ง (Sponsor Post) เนื้อหาที่เป็นการให้ข้อมูลข่าวสาร และ เนื้อหาเสริมอื่น ๆ ในส่วนของวิธีการนำเสนอของเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กรสามารถแบ่งได้เป็น 4 วิธี คือ ข้อความ รูปภาพ วิดีโอ และลิงค์ 2) วิธีการสื่อสารที่ก่อให้เกิดการมีส่วนร่วมของสมาชิกในเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร ได้แก่ การสร้างเนื้อหาที่กระตุ้นให้ผู้ติดตามมีส่วนร่วม การสร้างปฏิสัมพันธ์กับผู้ติดตาม และการสร้างกิจกรรมแจกของให้กับผู้ติดตาม 3) กลยุทธ์ที่ใช้ในการสร้างฐานแฟนของเฟซบุ๊กแฟนเพจที่ไม่ใช่องค์กร ได้แก่ กลยุทธ์การสร้างเนื้อหา กลยุทธ์การจัดการเนื้อหาและการบริหารเฟซบุ๊กแฟนเพจ กลยุทธ์การสร้างปฏิสัมพันธ์และความรู้สึกที่ดีกับผู้ติดตามเพจ กลยุทธ์การสร้างคาแรคเตอร์ของเพจ (Page Character) กลยุทธ์การใช้โฆษณาหรือการบูสโพสต์ และกลยุทธ์การร่วมมือกันของเฟซบุ๊กแฟนเพจเพื่อสร้างสรรค์เนื้อหาร่วมกัน (Collaboration)
The objectives of this qualitative research were 1) to study the type of content and the presentation of the non-organization Facebook fan page, 2) to study communication methods that lead to engagement of followers in the non-organization Facebook fan page, and 3) to study the strategy used to create the non-organization Facebook fan page. The research was done by conducting in-depth interviews with 4 Facebook fan page administrators, namely Kingdom of Tigers, Sudlokomteen, Lowcostcosplay, and Hubbyboredom. The content analysis was then conducted on all 4 pages from June 1st - August 31st, 2017 for a total period of 3 months. The data were later analyzed and the strategies used by 4 pages were summarized. The questionnaire was design to be used in focus group participated by 6 pages followers. The results of this study indicated that: 1) the type of content on the non-organization Facebook fan page could be classified into 4 types: content that reflects the uniqueness of the page, advertising content of supporters to promote their company or brand type, content that provides information and other supplement information. In the aspect of presentation, it was found that the non-organization Facebook fan page content can be presented into 4 main methods: 1) Text, 2) Photo 3) Video 4) Other links, 2) communication methods that contributed to the involvement of members of non-organization Facebook fan page such as creating content that motivates subscribers to engage, creating content that interacts with followers, activities to get free gifts, 3) strategies used to build fans of the non-organization Facebook fan page were content creation strategy, content management and Facebook fan page strategy, creating interaction with follower strategy, page character creation strategy, advertising strategy to boost the post, and the engagement of Facebook fan page follower strategy.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2882
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rossarin_pook.pdf8.1 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback