DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2863

Title: การรับรู้ประโยชน์ ความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการสายการบิน ต้นทุนต่ำ
Other Titles: Perceived Usefulness Reliability in Service Quality Affecting Consumer’s Decision to use Low Cost Airlines
Authors: กมลวรรณ เก็งสาริกิจ
Keywords: การรับรู้ประโยชน์
ความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการ
การตัดสินใจใช้บริการ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่อง การรับรู้ประโยชน์ ความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจ ใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ให้ทราบถึงการรับรู้ประโยชน์ที่มีต่อการ ตัดสินใจใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ และ (2) ให้ทราบถึงความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการต่อการ ตัดสินใจใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ วิธีการศึกษาในครั้งนี้ มีตัวแปรอิสระ คือ การรับรู้ประโยชน์และความเชื่อมั่นในคุณภาพการ บริการ และมีตัวแปรตาม คือ การตัดสินใจใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ ซึ่งเก็บรวบรวมข้อมูลโดย แบบสอบถาม กับ ผู้โดยสารที่เคยใช้บริการสายการบินต้นทุนต่ำ จำนวน 201 คน และทำการ วิเคราะห์ข้อมูลในเชิงปริมาณ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ การ วิเคราะห์การถดถอยเชิงเส้น ผลการศึกษา พบว่า 1. ข้อมูลทั่วไปของกลุ่มตัวอย่าง ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 33-40 ปี ส่วนใหญ่ ประกอบอาชีพค้าขาย/ประกอบธุรกิจส่วนตัวและเป็นพนักงานเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001- 30,000 บาท ซึ่งกลุ่มตัวอย่างมากกว่ากึ่งหนึ่งมีระดับการศึกษาสูงกว่าปริญญาตรี และสายการบิน ต้นทุนต่ำที่ใช้บริการเป็นประจำ คือ สายการบิน Air Asia 2. การศึกษาการรับรู้ประโยชน์ ความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการ และการตัดสินใจใช้ บริการสายการบินต้นทุนต่ำ อยู่ในระดับมากทุกรายการ 3. การรับรู้ประโยชน์ในด้านต่างๆ ของการใช้บริการ ไม่ได้ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการสาย การบินต้นทุน แต่ ความเชื่อมั่นในคุณภาพการบริการ ส่งผลต่อการตัดสินใจใช้บริการสายการบิน ต้นทุนต่ำ
The objectives of this study were to (1) determine the Perceived Usefulness affecting consumers’ decision to use low cost airline services and (2) to determine the reliability in service quality affecting consumers’ decision to use low cost airline services. For the methodology, the independent variables were perceived benefits and reliability in service quality and the dependent variable was the decision to use low cost airline services. Data were collected by questionnaires. The sample of this study consisted of 201 low cost airlines passengers. Data were analyzed through quantitative data including percentage, mean, standard deviation, and linear regression analysis. The results of this study showed as follows. 1. For general information, the respondents mostly were females; those between 33-40 years; those worked as merchant/business owner and employee of private company; and those with average monthly income of 20,001-30,000 baht. Over a half of the respondents graduated with higher Bachelor’s degree. The most popular low cost airline was Air Asia. 2. The respondents evaluated perceived benefits, reliability in service quality and the decision to use low cost airlines service at high levels. 3. Perceived benefits did not affect the decision to use low cost airlines service However, reliability in service quality affected the decision to use low cost airlines service
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2863
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kamolwan_keng.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback