DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2705

Title: กระบวนการการผลิตสกู๊ปข่าวของทีมข่าวเฉพาะกิจ สำนักข่าวไทยรัฐออนไลน์
Other Titles: Scoop production process of special news team, Thairath news agency
Authors: จรูญ ขจรกิตตินที
Keywords: การผลิตสกู๊ปข่าว
สื่อออนไลน์ ไทยรัฐ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในการศึกษาวิจัย เรื่อง “กระบวนการการผลิตสกู๊ปข่าวของทีมข่าวเฉพาะกิจ สำนักข่าวไทยรัฐออนไลน์” มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษากระบวนการ และการนำเสนอเนื้อหาของสกู๊ปข่าวของทีมข่าวเฉพาะกิจ สำนักข่าวไทยรัฐออนไลน์ เนื่องจากปัจจุบันเทคโนโลยีในการสื่อสารมีการพัฒนาไปมาก ส่งผลต่อกระบวนการสื่อข่าวมีการเปลี่ยนแปลงไป รวมไปถึงการนำเสนอเนื้อหาสกู๊ปข่าวออนไลน์ ซึ่งการวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) มุ่งศึกษาจากผู้ให้ข้อมูล โดยวิธีการ สัมภาษณ์แบบเชิงลึก (In-depth Interview) กับบุคคลที่ทำงานในสำนักข่าวไทยรัฐออนไลน์ และวิจัยเชิงเอกสาร (Documentary Research) สำหรับผลการวิจัยครั้งนี้ พบว่า การนำเสนอสกู๊ปข่าวของทีมเฉพาะกิจ สำนักข่าวไทยรัฐออนไลน์ มีกระบวนการ 3 ขั้นตอน ประกอบด้วย ก่อนผลิต ระหว่างผลิต และหลังผลิต โดยมีการคัดเลือกประเด็นแบ่งเป็น 2 มิติ คือ คัดเลือกจากข่าวหรือที่เป็นกระแสในขณะนั้น และประเด็นที่คิดค้นขึ้นเอง หากเป็นประเด็นข่าวในกระแสนั้นจะมีการนำเสนอข้อมูลอย่างรวดเร็ว โดยไม่ทิ้งความลึก เพราะต้องยึดหลักความน่าเชื่อถือ หากเป็นประเด็นที่คิดขึ้นเอง จะยึดหลักความลึกของข้อมูลข่าวสาร โดยมีการใช้ทรัพยากรในเครือไทยรัฐกรุ๊ป ทั้ง 3 ส่วน ประกอบด้วย หนังสือพิมพ์ โทรทัศน์ และกองบรรณาธิการออนไลน์
The study of Scoop production process of special News team, Thairath News agency. This reserch was aimed to explore the process and content presentation of special news team, Thairath News agency. Presently, technology in communication is developing step by step. And influence the news media process has changed including the content presentation of the online scoop. This study based on qualitative research design focus to the target participant who work for Thairath News agency by used in-depth interview technique. And documentary research was used to complement in this study also. The result were as, the scoop presentation of special news team, Thairath News Agency consist of 3 process. The three process were pre-production, production and post-production. The issue selection is divided into 2 dimensions were select issue from news or currents situation at that moment and the new invention’s issue. For the news or currents situation issues will be used fast data presentation without deep description, because of it must be based on credibility. For new invention’s issue will be based on deep description by using three resources in the Thairath News agency consisting of newspapers, television and online editors.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2560
Subjects: ข่าว
การสื่อข่าวและการเขียนข่าว -- ไทย
การเผยแพร่ข่าวสาร
การเปิดเผยข้อมูล
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
อริชัย อรรคอุดม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2705
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
jarune_khaj.pdf3.38 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback