DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2572

Title: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ทัศนคติและการดำเนินชีวิต มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในกรุงเทพ
Other Titles: Marketing Mix Factor, Attitude, and Lifestyle Affecting Consumers’ Buying Decision of Frozen Food in Bangkok
Authors: ธนากร วงษ์พาสกลาง
Keywords: อาหารสำเร็จรูปแช่แข็ง
การดำเนินชีวิต
ทัศนคติ
การตัดสินใจซื้อ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ทัศนคติและการดำเนินชีวิต มีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในกรุงเทพ เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากทั้งเพศชายและหญิงวัยทำงานที่มีอายุ 20-60 ปี จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า 1.) ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดไม่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในกรุงเทพ ทั้งนี้อาจจะเป็นเพราะ ผู้บริโภคไม่ได้สนใจส่วนประสมทางการตลาดทั้งในด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านสถานที่ หรือด้านส่งเสริมการขาย เพื่อใช้ประกอบการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็ง 2.) ทัศนคติมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งของผู้บริโภคในกรุงเทพ ทั้งในด้านของความรู้ความเข้าใจที่มีต่ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งว่ามีผลในแง่บวกเข้าใจถึงข้อดีของอาหารสำเร็จรูป ความรู้สึกปลอดภัยของอาหารสำเร็จรูปที่ได้มาตรฐานในปัจจุบัน รวมไปถึงพฤติกรรมการเลือกบริโภคอาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในปัจจุบันที่ผู้บริโภคส่วนใหญ่มักจะเลือกบริโภคอาหารสำเร็จรูปแช่แข็งแทนอาหารปรุงสด 3.) การดำเนินชีวิตมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งของผู้บริโภคในกรุงเทพ ทั้งในด้านของกิจกรรมที่มักจะบริโภคอาหารสำเร็จรูปแช่แข็งอยู่เสมอๆ ความสนใจในนวัตกรรมด้านอาหารที่ช่วยอำนวยความสะดวกในการดำเนินชีวิตได้ รวมไปถึงมีความเห็นคิดว่าอาหารสำเร็จรูปแช่แข็งช่วยให้การดำเนินชีวิตสะดวกสบายขึ้นได้ สรุปว่าปัจจัยด้านทัศนคติและปัจจัยด้านการดำเนินชีวิตมีผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในกรุงเทพ มีเพียงปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่ไม่ส่งผลต่อการตัดสินซื้ออาหารสำเร็จรูปแช่แข็งในกรุงเทพ อย่างมีนัยสำคัญทางสติที่ระดับ 0.05
This research has the objectives for study cultivate on marketing mix, attitude, and life style which affects consumers’ buying decision of frozen food in Bangkok. This research is survey research by using questionnaire as equipment for data collection from 400 working people both male and female in middle age between 20 to 60 years old. Statistics which use in data analysis are frequency, percentage, mean, standard deviation and Multiple Regression Analysis at the significant level of 0.05. The results found that 1).The factor of marketing mix does not affect to consumers’ buying decision of frozen food in Bangkok, because the consumers do not interested in marketing mix on product, price, place, and promotion for decision making to purchase frozen food. 2.) Attitude affects to the consumers’ buying decision of frozen food in Bangkok. In the part of knowledge and understanding about frozen food that have advantages point, the feeling about safety food which have the good quality and meet the standard including current consumers’ behaviors that prefer frozen food more than raw materials 3.) Lifestyle affects to consumers’ buying decision of frozen food in Bangkok, both in terms of activities that usually have frozen food and interest in innovation on food can help and make more convenient to use in daily life. Moreover, the opinions that frozen food can help their lifestyle more comfortable. In conclusion, the factors on attitude and lifestyle affect to consumers’ buying decision of frozen food in Bangkok, in other way the marketing mix does not affect at the significant level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: อาหารสำเร็จรูป
อาหารพร้อมรับประทาน
อาหาร -- การแช่เย็น
การตลาด -- การตัดสินใจ
การจัดการตลาด
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2572
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
tanakorn_wong.pdf3.35 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback