DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2401

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องเรือนอเนกประสงค์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors influencing consumer purchasing decisions of multifunction furniture in Bangkok
Authors: นมัสการ มรรคสุนทร
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด
คุณค่าตราสินค้า
รูปแบบการดำเนินชีวิต
การตัดสินใจซื้อ
เครื่องเรือนอเนกประสงค์
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาด คุณค่าตราสินค้าและรูปแบบการดำเนินชีวิตที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องเรือนอเนกประสงค์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้บริโภควัยทำงานที่มีอายุระหว่าง 23 ปีขึ้นไป ที่เคยซื้อเครื่องเรือนอเนกประสงค์ สุ่มตัวอย่างแบบสะดวก จำนวน 400ชุด เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสอบถาม มีค่าความน่าเชื่อมั่น เท่ากับ 0.901 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอ้างอิง โดยใช้การวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการศึกษา พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 62.3 มีอายุ 31 - 40 ร้อยละ 47.5 มีระดับการศึกษาปริญญาตรี ร้อยละ 72.0 มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001 - 30,000 บาท ร้อยละ 37.3 มีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ร้อยละ 55.0 อาศัยอยู่ในบ้านเดี่ยว ร้อยละ 38.3 นิยมเครื่องเรือนไม้ ร้อยละ 60.5 และนิยมใช้เครื่องเรือนสำหรับใช้ภายในอาคาร ร้อยละ 96.0 โดยกลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญกับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และคุณค่าตราสินค้าของเครื่องเรือนอเนกประสงค์ ในภาพรวมระดับมาก และให้ความสำคัญกับรูปแบบการดำเนินชีวิต โดยรวมในระดับมากเช่นกัน สรุปผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด คุณค่าตราสินค้าและ รูปแบบการดำเนินชีวิต มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องเรือนอเนกประสงค์ของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
The purpose of this research was to study the influences of marketing mix, brand equity, and consumer lifestyles that affected the purchasing decision of target consumers in Bangkok in buying multifunction furniture. The respondents of 400 self-administered questionnaires were consumers in Bangkok age from 23 years old and over who ever bought multifunction furniture. The sample group was defined by convenient sampling method, with Cronbach’s Coefficient Alpha of 0.901 verified the reliability of the questionnaire. Descriptive statistical methods including percentage, mean, and standard deviation were employed to analyze the data. Multiple Regression Analysis was implemented to test the hypotheses regarding the impact of marketing mix, brand equity, and consumer lifestyles on purchasing decision. The results of this research found that the majority of the respondents were female aged between 31-40 years old, with a Bachelor’s degree, working as an employee. Average earnings per month of the respondents were 20,001-30,000 Baht. Mostly living in a detached house, the respondents preferred in-door wood furniture. This research also revealed that the respondents seek the importance of multifunction furniture’s marketing mix, lifestyle, and brand equity in high level. The hypotheses were tested and identified that marketing mix, brand equity, and consumer lifestyles affected the purchasing decision with the statistical significant level of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: เครื่องเรือน
การตกแต่งภายใน
อุตสาหกรรมเครื่องเรือน
พฤติกรรมผู้บริโภค
การเลือกซื้อสินค้า
การจัดการตลาด
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2401
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
namutsakarn_mark.pdf6.05 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback