DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2350

Title: การศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์และอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้ออาหารออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Study of Factors Positively Relating and Impacting Purchase Intention of Organic Products of Consumers in Bangkok
Authors: โอฬาร เลิศศักดิ์นรินทร์
Keywords: ปัจจัยเชิงบวก
คุณลักษณะของอาหารออร์แกนิค
ความตั้งใจซื้อ
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยจัดทำขึ้นโดยมีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านการผลิตอาหารออร์แกนิค ปัจจัยด้านองค์ความรู้เกี่ยวกับอาหารออร์แกนิค ปัจจัยด้านแรงจูงใจที่รับรู้ได้ ปัจจัยด้านเหตุผลในการซื้ออาหารออร์แกนิค ปัจจัยด้านระดับความไว้ใจในฉลากอาหารออร์แกนิค ปัจจัยด้านทัศนคติที่มีต่ออาหารออร์-แกนิค ปัจจัยด้านคุณลักษณะของอาหารออร์แกนิค และปัจจัยด้านความเสี่ยงจากอาหารปกติทั่วไปที่ไม่ได้เป็นอาหารออร์แกนิค ที่มีความสัมพันธ์และอิทธิพลเชิงบวกต่อความตั้งใจซื้ออาหารออร์แกนิคของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร จำนวน 270 ชุด ช่วงเดือนพฤษภาคม ถึง มิถุนายน 2559 ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็น เพศหญิง อายุ 41-50 ปี สถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000–30,000 บาท และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สันและวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ พบว่า ปัจจัยด้านคุณลักษณะของอาหารออร์แกนิค (Characteristics of organic foods) (β = 0.394) มีอิทธิพลต่อความตั้งใจซื้ออาหารออร์แกนิคของผู้บริโภคใน กรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .01
The researcher attempted to study the relationship and the positive Influence of factors affecting purchase intention of organic food’s consumers in Bangkok. The independent factors were production of organic foods, knowledge on organic foods, perceived motives, reasons for buying organic foods, level of trust in labeling, attitudes toward organic foods, characteristics of organic foods, and risks related to non-organic foods towards purchase intention of customers in Bangkok. The dependent factor was purchase intention of organic food’s customers in Bangkok. The 270 questionnaire were collected from the customers in Bangkok during May 2016 to June 2016. The researcher also found the most of participants were females at 41-50 years-old graduated bachelor’s degree working in companies as an employee with income of 15,000–30,000 baht. The data were analyzed using Pearson Product-Moment correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis. The researcher also found that the characteristics of organic foods (β = 0.394) have positive impact towards purchase intention of organic product at .01 level of significance of the respondents.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2350
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Oran.lert.pdf3.02 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback