DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2336

Title: แผนธุรกิจร้าน Rose A May
Other Titles: Business Plan for Rose A May dessert and snow ice
Authors: หทัยรัตน์ ชาวเมืองกรุง
Keywords: ขนมหวานและน้ำแข็งใสเกาหลี
ปัจจัยสภาพแวดล้อมทางธุรกิจ
คู่แข่งขัน
กลยุทธ์ทางธุรกิจ
แผนธุรกิจ
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การจัดทำแผนธุรกิจฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เตรียมความพร้อมในการดำเนินงาน (2) เป็นแนวทางให้กับเจ้าของกิจการ หรือผู้ที่ปล่อยสินเชื่อให้แก่กิจการ (3) ลดความเสี่ยงในการดำเนินการของธุรกิจ และมีแผนสำรองเพื่อลดความเสี่ยงทางธุรกิจที่อาจเกิดจากปัจจัยนอกที่ธุรกิจไม่สามารถควบคุมได้ (4) ให้เจ้าของกิจการมีการลำดับความคิด การเตรียมความพร้อมสำหรับเริ่มประกอบการค้าปลีกขนาดย่อม แผนธุรกิจได้จัดทำขึ้นสำหรับธุรกิจประเภทร้านขนมหวานและน้ำแข็งใสเกาหลี โดยเป็นการดำเนินธุรกิจใหม่ เทคนิคและวิธีการในการจัดทำแผน คือ การศึกษาจากแนวคิดและทฤษฎี และสัมภาษณ์เชิงลึกกับบุคคลที่เกี่ยวข้องในการชื่นชอบรับประทาน บิงซูน้ำแข็งใสเกาหลี ขนมฮันนี่โทสต์ ขนมเฟรนช์โทสต์ ขนมเชอร์รี่วาฟเฟิล ขนมปังปิ้ง เฟรปเป้ และไอศกรีมหลากหลายรสชาติจำนวน 20 คน โดยใช้แบบสัมภาษณ์ที่มีการเตรียมคำถามไว้ล่วงหน้า สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้น คือ ค่าร้อยละ ผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายใน พบว่า ทำเลที่ตั้งที่ตลาดนัดรถไฟศรีนครินมีกลุ่มลูกค้าเป้าหมายมากที่สุด ดำเนินกิจการโดยคนในครอบครัว จึงไม่จำเป็นต้องจ้างพนักงาน เจ้าของร้านสามารถดูแลลูกค้าได้อย่างดี เป็นกิจการขนาดเล็ก ทำให้กิจการมีเงินทุนเพียงพอ รูปแบบร้านแบบ Out door และขนาดของร้านค่อนข้างคับแคบ ส่งผลให้มีการเคลื่อนย้ายตู้ไอศกรีมทุกวัน ตู้แช่แข็งจึงไม่รักษาอุณหภูมิให้คงที่ได้และอาจชำรุด การจำกัดของพื้นที่สามารถรองรับลูกค้าได้จำกัด และผลการวิเคราะห์ปัจจัยแวดล้อมภายนอก พบว่า คู่แข่งขันทางตรงสองแบรนด์ได้แก่ โจนนี่โทส และ Ice&Meringue ขายสินค้าอยู่บริเวณตลาดนัดรถไฟศรีนคริน ส่วนคู่แข่งทางอ้อม เป็นร้านน้ำหวานต่างๆมากมายมากกว่า 30 ร้าน ด้านวัตถุดิบหลักสำหรับการผลิตซื้อจากผู้จำหน่ายหลายราย ผู้บริโภคที่ตลาดรถไฟนิยมรับประทานของหวานเนื่องด้วยสภาพอากาศที่ค่อนข้างร้อน ยังไม่มีกฎหมายที่ควบคุมสินค้าพิเศษชนิดนี้ ปัจจัยเสี่ยงที่เกิดขึ้นจากปัจจัยแวดล้อมภายในและภายนอกได้แก่ ปัจจัยด้านทำเลที่ตั้ง ปัจจัยด้านวัตถุดิบและอุปกรณ์ ปัจจัยด้านสภาพอากาศ ปัจจัยด้านคู่แข่ง ส่วนปัจจัยด้าน Supplier ไม่มีความเสี่ยงมากนัก สภาพการแข่งขันของธุรกิจมีไม่มาก คู่แข่งขันหลักที่สำคัญคือ โจนนี่โทส เมื่อเปรียบเทียบกับคู่แข่งขัน พบว่า ตำแหน่งธุรกิจในตลาดคือ เริ่มเป็นผู้ที่รู้จักในตลาด เนื่องจากราคาย่อมเยา รสชาติอร่อย การจัดจำหน่าย และการส่งเสริมการขายที่หลากหลาย ในขณะที่ ข้อเสียเปรียบทางการแข่งขันคือ แบรนด์ใหม่ที่ยังไม่เป็นที่รู้จัก กลยุทธ์ที่สำคัญในการทำธุรกิจคือ กลยุทธ์การสร้างแบรนด์ที่เลือกใช้สื่อออนไลน์และการโฆษณาประชาสัมพันธ์ให้แบรนด์เป็นที่รู้จักของกลุ่มเป้าหมาย กลยุทธ์การสร้างฐานลูกค้าด้วยการนำเสนอรูปแบบสินค้าที่แปลกใหม่จากตลาดปัจจุบัน กลยุทธ์การรักษาฐานลูกค้าที่ใช้กิจกรรมส่งเสริมการตลาดรูปแบบต่างๆเพื่อกระตุ้นยอดขาย กลยุทธ์การจัดซื้อโดยการเลือก Supplier และการบริหารสินค้าคงคลังให้มีประสิทธิภาพสูงสุด กลยุทธ์การผลิตที่เลือกใช้อุปกรณ์ที่เหมาะสมกับงานมากที่สุด กลยุทธ์การบริหารบุคคลเพื่อให้ธุรกิจขับเคลื่อนไปอย่างมีประสิทธิภาพ กลยุทธ์การเงินที่มีระยะเวลาคืนทุนอยู่ที่ 10 เดือน อัตราผลตอบแทนภายในที่ร้อยละ 122 โดยใช้แหล่งเงินทุนจากเจ้าของกิจการเอง
This business plan was made up on purposes: (1) to get ready in operation, (2) to be a guideline for business’s owner or loan approver (3) to reduce risk in business’s operation and having a backup plan to minimize business’s risk from uncontrollable external factors, (4) to prioritize entrepreneur’s thinking to be ready for starting SMEs business. The business plan was arranged for dessert and Korean’s snow ice (Bing Su) business, which it was a new business’s operation. Technique and method used for this research were to study from ideas, theory, and depth interview from a relevant person who favor to have: a Bing Su (Korean’s snow ice), Honey toast, French toast, Cherry waffle, toasticle, Frappe, and other ice-cream’s tastes. This research used 20 people for samples, by using prepared interview and a Percentage was used as a statistical primary data analysis. The result of internal environmental factors analysis had found that Srinakarin train market was the best location that having the highest target market. Due to being a small business that was able to operate by family’s member, no need to hire employees, and had adequate initial investment. The store’s design was an outdoor and had a narrow space. In consequence, it had to move freezer every day which could be broken, and find it difficult to maintain a static temperature. From the space’s limitation affected to support just a few customers. On the other hand, a result of external environmental factors analysis had found that there were two direct competitors: Johnney toast, and Ice & Meringue sold the similar product at Srinakarin train market. In opposite, indirect competitors were sweet beverage, which had more than 30 stores. A main production’s raw material bought from many suppliers. At the train market, most consumers got familiar with desserts due to its surrounding temperature quite hot. There had no special regulation law for this product. Risk factors occurred from both internal and external environmental factors such as; location, raw material and equipment, air temperature, and competitors. However, suppliers’ factor had less risky, low competition. When comparing with Johnney toast, which was the main competitor, had found that started being awareness due to having reasonable price, good taste, distributions and various promotions. The disadvantage was an unknown brand. The importance business’s strategies were: brand building by selecting media online and brand’s public relation to be aware of target market; customer database strategy used differentiated products from existing market; customer retention strategy used various promotional marketing to stimulate sales volume; purchasing strategy used a selective supplier, and efficient inventory management; production strategy used a proper equipment that most suite with the task; human resource management used effectively running business; financial strategy had a return on investment at 10 months, internal interest rate at 122% by using an owner’s equity.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- สาขาวิชาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
การจัดการธุรกิจ
ของหวาน
น้ำแข็ง
Advisor(s): เกษมสันต์ พิพัฒน์ศิริศักดิ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2336
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
hathairat_chao.pdf4.71 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback