DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2315

Title: ผลกระทบของการสื่อสารการตลาดแบบยึดลูกค้าเป็นศูนย์กลาง ที่มีต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยการเดินทางของผู้บริโภค
Other Titles: The impact of marketing communication based on customer centric strategy on customer’s purchasing decision in travel accident insurance
Authors: ปิยภัทร ภัทรปรีดา
Keywords: การสื่อสารการตลาด
ลูกค้าเป็นศูนย์กลาง
การตัดสินใจซื้อ
ประกันภัยการเดินทาง
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง “ผลกระทบของการสื่อสารการตลาดแบบยึดลูกค้าเป็นศูนย์กลาง ที่มีต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยการเดินทางของผู้บริโภค” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการยึดลูกค้าเป็นศูนย์กลางของธุรกิจประกันภัยการเดินทาง ศึกษาการสื่อสารการตลาดในรูปแบบของการยึดลูกค้าเป็นศูนย์กลาง และศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อประกันภัยการเดินทางของผู้บริโภค โดยผู้วิจัยได้ทำการแจกแบบสอบถามและเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างทั้งเพศชายและหญิง อายุระหว่าง 23-60 ปี ที่มีศักยภาพในการซื้อประกันภัยการเดินทาง จำนวน 200 คน ผลการศึกษาพบว่า ในด้านของการมีส่วนร่วมกับบริษัทประกันภัย กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการที่จะสนทนาและโต้ตอบกับเจ้าหน้าที่ของบริษัทประกันภัยได้อย่างรวดเร็วทันทีตามที่ต้องการมากที่สุด ด้านการตอบสนองความต้องการเฉพาะบุคคล กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการที่จะสามารถเลือกช่องทางสำหรับแจ้งเหตุฉุกเฉินไปยังเจ้าหน้าที่บริษัทประกันภัยได้ด้วยตัวเองมากที่สุด เพื่อความรวดเร็วและเหมาะสมกับการใช้ชีวิตของแต่ละคน ด้านประสบการณ์ที่ได้รับจากการซื้อประกันภัยการเดินทาง กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการอ่านข้อมูลประกันภัยการเดินทางที่มีภาษาที่เป็นกันเอง เข้าใจง่าย จากนั้นหากมีข้อสงสัยในระหว่างพิจารณาซื้อประกันภัยการเดินทาง กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการที่จะได้รับคำตอบที่ถูกต้องทันทีมากที่สุด และหากเกิดกรณีที่ต้องเคลม กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ต้องการรับทราบการอัพเดทสถานะการเคลมให้ทราบอยู่เป็นระยะ ๆ มากที่สุด ด้านเนื้อหาและช่องทางของการสื่อสารประกันภัยการเดินทางที่กลุ่มตัวอย่างต้องการเปิดรับมากที่สุด คือความคุ้มครองที่ตรงกับความต้องการ ผ่านช่องทางสื่อสังคม เช่น Facebook, Line สุดท้าย กลุ่มเป้าหมายส่วนใหญ่จะสนใจซื้อประกันภัยการเดินทางกับบริษัทประกันภัยที่สามารถทำการสื่อสารการตลาดในรูปแบบที่ตอบสนองความต้องการในแต่ละด้านของพวกเขามากที่สุด
The objective of this research was to study 1) The customer-centric concept in the travel insurance business, 2) The marketing communication based on customer-centric concept and 3) The decision behavior of consumers towards Travel insurance purchasing. The questionnaire was used to collect data from 200 samples whose was selected from a sample of male and female, aged between 23-60 years, with the potential to buy travel insurance. The research finding showed that in interaction with the insurance company, the majority of sample highly wants to communicate with the insurance company as fast as they need. In the response to personal specific need, the majority highly wants to be able to inform an emergency case to the insurance company’s staff by themselves, for quick and suit their lifestyle purpose. In the experience gained from Travel insurance purchasing, the majority highly wants to read an easy understanding insurance information and when they have any doubt during their purchasing decision, the majority highly want the correct answer immediately as well as if the claiming case happened, they highly want to periodically update the latest claiming status. In the content and communication, the majority highly accepts the content that suit their need through social media such as Facebook, Line, and etc. Last the majority of target group is greatly interested in purchasing the travel insurance with the insurance company which has marketing communications that meet theirs need according to the customer centric concept.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ธีรพล ภูรัต
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2315
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
piyaphat_patt.pdf3.79 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback