DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2311

Title: แรงจูงใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาว กองบิน 5 เขตทหาร กองทัพอากาศ อำเภอเมือง จังหวัดประจวบคีรีขันธ์
Other Titles: A study of motivation of Thai tourists visiting Ao Manao, Wing 5 Royal Thai Air Force, Amphoe Muang, Prachuap Khiri Khan province
Authors: อารดา ลายละเอียด
Keywords: แรงจูงใจ
พฤติกรรมการท่องเที่ยว
นักท่องเที่ยวชาวไทย
อ่าวมะนาว
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาว จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ 2) เพื่อเปรียบเทียบระดับแรงจูงใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวจังหวัดประจวบคีรีขันธ์ จำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคลและพฤติกรรมการท่องเที่ยว เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยแบบสอบถามจากนักท่องเที่ยวชาวไทยที่เดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวจำนวน 400 คน ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ T-test และ One-way ANOVA และวิเคราะห์เปรียบเทียบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยรายคู่ด้วยวิธี LSD ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิงอายุอยู่ในช่วง 20-30 ปี มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพเป็นพนักงานเอกชนมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000-30,000 บาท และมีสถานภาพโสด ในด้านพฤติกรรมการท่องเที่ยว พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เดินทางมากับครอบครัวหรือญาติและท่องเที่ยวอยู่ในบริเวณอ่าวมะนาวเป็นเวลา 1 วัน เคยมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวมากกว่า 3 ครั้ง โดยรถยนต์ส่วนตัวและได้รับข้อมูลท่องเที่ยวมาจากการแนะนำของบุคคลในภาพรวมค่าเฉลี่ยระดับความคิดเห็นเกี่ยวกับแรงจูงใจในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวอยู่ในระดับปานกลาง (MEAN = 3.34, S.D. = 0.85) โดยมีค่าเฉลี่ยแรงจูงใจสูงที่สุด คือ ด้านการคมนาคม (MEAN = 3.53, S.D. = 0.98) รองลงมาคือ ด้านสิ่งดึงดูดใจ (MEAN = 3.51, S.D. = 0.94) ด้านสิ่งอำนวยความ สะดวก (MEAN = 3.42, S.D. = 0.85) ด้านการให้บริการ (MEAN = 3.18, S.D. = 1.03) และด้าน การประชาสัมพันธ์ (MEAN = 3.06, S.D. = 0.99) ตามลำดับผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) นักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกัน มีระดับแรงจูงใจในการเดินทางมาท่องเที่ยว อ่าวมะนาวแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้นนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีเพศแตกต่างกันที่มีระดับแรงจูงใจในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวไม่แตกต่างกัน 2) นักท่องเที่ยว ชาวไทยที่มีพฤติกรรมการท่องเที่ยวแตกต่างกันมีระดับแรงจูงใจในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ยกเว้นนักท่องเที่ยวชาวไทยที่มีผู้ร่วมเดินทางและมีระยะเวลาที่อยู่ในบริเวณอ่าวมะนาวแตกต่างกันมีระดับแรงจูงใจในการเดินทางมาท่องเที่ยวอ่าวมะนาวไม่แตกต่างกัน
The objectives of this research were 1) to study motivations of Thai tourist’s to Ao Manao, Prachuap Khiri Khan Province 2) to compare motivation level of Thai tourists to Ao Manao, Prachuap Khiri Khan Province classified by personal factors and travel behavior. The sample group of this study was 400 Thai tourists visiting Ao Manao. The data were collected by convenience sampling method. As for data analysis, descriptive statistics were used included frequencies, percentage, mean and standard deviation. The inferential statistics were used included T-test and one-way ANOVA. Least Significant Difference (LSD) was also used to determine the minimum difference between any two means. The results showed that most of sample group were female with age ranging from 20 to 30.The level of education was Bachelor’s Degree. Most of them worked as officers in private companies, with the average monthly income from 15,000 to 30,000 baht. Most of them were single. Regarding travel behavior, the results showed that most of the sample group travelled in one-day trip to Ao Manao with family or relatives. They used to visit Ao Manao more than three times by their own cars. They received the information about Ao Manao by suggestions from acquaintances. Overall, Thai tourists had a medium level of motivation to Ao Manao. (MEAN = 3.34, S.D. = 0.85). Motivation concerning transportation received the highest average score (MEAN = 3.53, S.D. = 0.98), followed by attraction (MEAN = 3.51, S.D. = 0.94), facility (MEAN = 3.42, S.D. = 0.85), service (MEAN = 3.18, S.D. = 1.03) and public relations (MEAN = 3.06, S.D. = 0.99) respectively. The results from hypothesis testing were as follows: 1) Thai tourists with different personal factors had different motivation level to Ao Manao at a statistical significance level of 0.05. Nevertheless, no significant difference was found in motivation level of Thai tourists with different gender. 2) Thai tourists with different travel behavior had different motivation level to Ao Manao at a statistical significance level of 0.05. Nevertheless, no significant difference was found in motivation level of Thai tourists with different companions and duration of stay.
Description: การค้นคว้าอิสระ (ศศ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการอุตสาหกรรมการบริการและการท่องเที่ยว บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ณัฐนุช วณิชย์กุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2311
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
arada_lail.pdf9.87 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback