DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2305

Title: ทักษะชีวิตและการสื่อสารของศิลปินนักแสดงรวมถึงการบริหารศิลปินเพื่อต่อยอดทางธุรกิจและอาชีพในอนาคต
Other Titles: Artists' Life Skills and Communication and the Artist Management for their Future Careers and Business
Authors: ดวงหทัย ธีรสวัสดิ์
Keywords: ทักษะของศิลปินนักแสดง
การสื่อสาร
ต่อยอดทางธุรกิจ
การบริหารจัดการศิลปิน นักแสดง
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาทักษะชีวิตและการสื่อสารของศิลปินนักแสดงในการทำงานและต่อยอดทางธุรกิจในอนาคต และ2) เพื่อศึกษาการบริหารจัดการศิลปินนักแสดงเพื่อต่อยอดทางธุรกิจในปัจจุบันและอนาคต รูปแบบการวิจัยเป็นเชิงคุณภาพ ใช้การสัมภาษณ์แบบเจาะลึกจำนวน 14 ท่าน โดยแบ่งเป็นองค์กรหรือสถาบันที่เกี่ยวข้องกับการบริหารจัดการศิลปินนักแสดง ผู้จัดการศิลปินนักแสดง ศิลปินนักแสดงที่มีชื่อเสียงมาจากวงการโทรทัศน์ที่มีการต่อยอดธุรกิจ ผู้เชี่ยวชาญด้านพัฒนาการและการพัฒนาทักษะ บริษัทดิจิทัลเอเจนซี่ และผู้ปกครองที่ส่งบุตรเข้าเรียนสถาบันสอนการแสดง ผลการวิจัยพบว่า 1) ทักษะของศิลปินนักแสดงที่สำคัญสำหรับการทำงานในวงการบันเทิง ควรมีทักษะด้านการแสดง ทักษะด้านการคิดสร้างสรรค์ ทักษะการสร้างสัมพันธภาพ ทักษะการจัดการความเครียด ทักษะทางด้านบุคลิกภาพ และทักษะด้านภาษา ซึ่งสามารถพัฒนาผ่านวิธีการเรียนรู้กับผู้เชี่ยวชาญ ฝึกฝน การเรียนรู้ด้วยตนเองและพบเจอจากประสบการณ์ สำหรับการสื่อสารและทักษะการมัดใจผู้ชม ควรเรียนรู้ภาษาที่นอกเหนือจากภาษาไทย พร้อมกับมีวิธีการสื่อสารในแต่ละกลุ่มอย่างเหมาะสม ด้านการเป็นบุคคลที่มีชื่อเสียงในวงการบันเทิงแล้วมาทำธุรกิจ ทำให้มีพื้นฐานที่ดีในการประชาสัมพันธ์และได้รับโอกาสมากกว่าบุคคลทั่วไป 2) ผู้บริหารจัดการศิลปินนักแสดงที่ดี ควรมีความรับผิดชอบ มีวินัย ตรงต่อเวลา ดูแลภาพลักษณ์ ส่งเสริมความสามารถพิเศษ พร้อมการสร้างวิธีคิดให้กับศิลปินนักแสดง สร้างความโดดเด่นโดยดึงเอกลักษณ์มาเผยแพร่ผ่านตัวอักษร ภาพเคลื่อนไหว และทำกิจกรรมช่วยเหลือสังคม
The objectives of this research were 1) to study artist skills and communication in their career and applying for future business development and to examine artist management for current and future business development. The research was qualitative, using in-depth interview with 14 people from organizations related to actor and artist management, artist managers, famous TV actors with future career in business, skill developers, digital agencies and parents of artist academy students. The results showed that 1) the important skills that an artist should possess are acting skill, creative skill, social skill, stress management skill, good personality and multi-language skill. These skills can be improved from practicing, learning from others and self-experience for communication and skill attracting audience members. Besides, knowing more than one language and using it with the proper manner is important for communication skill and help winning audience’s hearts. Being famous artist is advantage for their own business development with a good PR support and more opportunities compared to others.2) A good artist manager must be responsible, disciplined, and punctual. They should be able to inspire the artists and support their talent as well as keeping them well-groomed to bring out their utmost uniqueness through text, visual and social responsibility.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาวิชาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Subjects: นักแสดง -- สถานภาพทางกฎหมาย
นักแสดง -- ทัศนคติ -- วิจัย
นักแสดง -- การฝึกอบรม -- วิจัย
ธุรกิจบันเทิง -- วิจัย
การจัดการธุรกิจ -- วิจัย
Advisor(s): ธรรญธร ปัญญโสภณ
ปีเตอร์ กัน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2305
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
duanghatai_teer.pdf4.34 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback