DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2221

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการลานมันสำปะหลังไทย กรณีศึกษาผู้ประกอบการลานมันจังหวัดอุบลราชธานี
Other Titles: Factors that affect the creation of competitive advantage of enterprises yard cassava Thailand. Case Study entrepreneur yard. Ubon Ratchathani
Authors: ธำรง อังสุรัตน์โกมล
Keywords: แรงกดดันทางการแข่งขัน
คู่แข่งขันรายเดิมในอุตสาหกรรม
คู่แข่งขันรายใหม่
สินค้าทดแทน
อำนาจการต่อรองของผู้ซื้อ
อำนาจการต่อรองของผู้จัดส่งวัตถุดิบ
ความได้เปรียบทางการแข่งขัน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการลานมันสำปะหลังไทย กรณีศึกษาผู้ประกอบการลานมันจังหวัดอุบลราชธานี โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และกลุ่มตัวอย่างในการวิจัยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่ายจากกลุ่มผู้ประกอบการธุรกิจลานมันสำปะหลังจังหวัดอุบลราชธานี จำนวน 31 คน ซึ่งสถิติที่ใช้ คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์การถดถอยอย่างง่าย และการวิเคราะห์การถดถอยเชิงพหุคูณ โดยผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุระหว่าง 31-40 ปี มีการศึกษาต่ำกว่าระดับปริญญาตรี ดำรงตำแหน่งเป็นเจ้าของกิจการมากที่สุด ส่วนใหญ่เป็นกลุ่มธุรกิจประเภทมันเส้น และส่งออกไปยังกลุ่มประเทศเอเชียมากที่สุด โดยส่งออกไปยังสาธารณรัฐประชาชนจีน ผ่านตัวแทนจำหน่าย และผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า แรงกดดันทางการแข่งขันในภาพรวมมีอิทธิพลต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการลานมันสำปะหลังไทย และเมื่อพิจารณาเป็นรายปัจจัยย่อยของแรงกดดันทางการแข่งขันแล้ว พบว่า แรงกดดันจากอำนาจการต่อรองของผู้จัดส่งวัตถุดิบมีอิทธิพลต่อต่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขันของผู้ประกอบการลานมันสำปะหลังไทยมากที่สุด รองลงมาได้แก่ แรงกดดันของสินค้าทดแทน แรงกดดันทางการแข่งขันจากคู่แข่งขันรายเดิมในอุตสาหกรรม แรงกดดันของการเข้ามายังอุตสาหกรรมของคู่แข่งขันรายใหม่ และแรงกดดันจากอำนาจการต่อรองของผู้ซื้อ ตามลำดับเนื่องจากมีค่า P-Value เท่ากับ 0.000 0.000 0.000 0.000 และ 0.003 ตามลำดับ ซึ่งอยู่ในระดับนัยสำคัญที่กำหนดไว้ที่ 0.05
This study aims to identify the factors that affect the creation of competitive advantage of enterprises yard cassava Thailand. Case Study entrepreneur yard. Ubon Ratchathani. The questionnaire was used to collect data. And samples for research using simple random group of entrepreneur’s yard cassava hte number 31, which is the statistical percentage, average, standard deviation. Simple regression analysis and multiple linear regression analysis. The results showed that Most of the respondents were male. Aged between 31-40 years with lower education levels. His tenure as the owner. Most of the Group's business lines. And exports to most countries in Asia. By exports to China. Dealers and hypothesis testing found. Competitive pressures in the overall influence to create a competitive advantage of enterprises yard cassava Thailand. Considering a small factor of competitive pressures and the pressures of the bargaining power of suppliers to influence the creation of the competitive advantage of enterprises yard Thailand tapioca most. Followed by The pressure of substitute products Competitive pressures from competitors in the same industry. The pressures of new competitors into the industry. And the pressures of the bargaining power of buyers, respectively. Since the P-Value of 0.000 0.000 0.000 0.000 and 0.003, respectively, in the level of significance set at 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.) -- บัณฑิควิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2559
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2221
Appears in Collections:Journal Articles - MBA
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thamrong_angs.pdf3.56 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback