DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2138
|
Title: | อิทธิพลของสื่อออนไลน์กับพฤติกรรมการแต่งกายเสื้อผ้ามือสอง สไตล์วินเทจของวัยรุ่นไทย |
Other Titles: | Influences of online media on Thai teenagers’ second-hand vintage dressing behavior |
Authors: | วิกุล เคางาม |
Keywords: | เสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ อิทธิพลของสื่อออนไลน์ พฤติกรรมการเลือกแต่งกาย วัยรุ่นไทย |
Issue Date: | 2559 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | กาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมของการเลือกที่จะแต่งกายด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจของวัยรุ่นไทย 2) เพื่อศึกษาอิทธิพลของสื่อออนไลน์กับพฤติกรรมการแต่งกายเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจของวัยรุ่นไทย โดยวิธีการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) โดยเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์ประชาชนในกรุงเทพมหานคร
ที่เลือกซื้อเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจที่ร้านจำหน่ายสินค้าเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ จากกลุ่มตัวอย่างทั้งชายและหญิงผู้ที่เลือกแต่งกายด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ อายุระหว่าง 18-25 ปี ทั้งหมด
16 คน ผลการศึกษาพบว่า ด้านพฤติกรรมของการเลือกที่จะแต่งกายด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ พบว่า ผู้ให้สัมภาษณ์ชอบสไตล์การแต่งกาย Hippie to Disco 1970’s มากที่สุด เนื่องจากเป็นเสื้อผ้าที่มีสีสันลวดลายที่เป็นเอกลักษณ์ใส่แล้วไม่ซ้ำใคร สาเหตุในการแต่งกายด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ พบว่า ไม่ต้องการให้การแต่งกายของตนเองนั้นซ้ำกับคนอื่น ต้องการให้รูปแบบการแต่งตัวของตนเองนั้นดูมีเอกลักษณ์เฉพาะตัวซึ่งจะทำให้ผู้ให้สัมภาษณ์เกิดความมั่นใจ ด้านปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ คือราคาเป็นส่วนหนึ่งในการพิจารณาในการตัดสินใจ เสื้อผ้าต้องไม่แพงมากนัก ด้านอิทธิพลของสื่อออนไลน์กับพฤติกรรมการแต่งกายเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ พบว่าผู้ให้สัมภาษณ์ส่วนใหญ่ใช้เวลาในการเล่นอินเตอร์เน็ตมากกว่า 6 ชั่วโมง และส่วนใหญ่ได้รับอิทธิพลจากรูปแบบการแต่งตัวด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจผ่านทางสื่อออนไลน์ โดยรูปภาพการแต่งกายด้วยเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจในสื่อออนไลน์มีส่วนสำคัญที่ทำให้เปลี่ยนแปลงรูปแบบการแต่งกายของผู้ให้สัมภาษณ์ สำหรับการรีวิวหรือคำแนะนำจากบล็อกเกี่ยวกับเสื้อผ้ามือสองสไตล์วินเทจ พบว่า ผู้ให้สัมภาษณ์ส่วนใหญ่กล่าวว่าไม่ค่อยเชื่อและปฏิบัติตามที่บล็อกแนะนำเกี่ยวกับเสื้อผ้ามือสองสไตล์
วินเทจ เพราะเกรงว่าถ้าเชื่อและนำมาเสื้อผ้ามาจากบล็อกแนะนำทั้งหมดอาจจะทำให้รูปแบบการ
แต่งกายไม่เข้ากับบุคลิกภาพของตนเอง This qualitative research aims to study; 1) How Thai teenagers select second-hand vintage clothing and 2) How online media influence Thai teenagers’ second-hand vintage dressing behavior. The method used to conduct this research is In-depth interview. The researcher interviewed 16, 18-25 years old, women and men who wear second-hand vintage clothes at second-hand vintage style clothing shop
in Bangkok. The results showed that mostly, the interviewees select second-hand vintage clothes that were made in Hippie to Disco 1970’s times seeing that the clothes have distinguished colors, designs and are very unique for those wearing them. The results also demonstrated that the reason why they wear second-hand vintage clothes is that they do not want to dress like any other people and would like to be unique, which bring them self-confidence. Moreover, the result suggested that the most important factors influencing their purchase decision on second-hand vintage cloth are its condition and price. For the influences of online media on Thai teenagers’ second-hand vintage dressing behavior, the result illustrated that the interviewees normally surf the Internet more than 6 hours a day and mostly, are influenced by second-hand vintage style pattern in the pictures posted on social media. It turns out that those pictures become another important factor that affects the change in the way they dress. Nonetheless, reviews and suggestions about second-hand vintage dressing style from blogs are not so convincing and most of the interviewees do not follow or perform as suggested in the blogs due to the uncertainty that those styles suggested will, whether, suit their personality or not. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558 |
Advisor(s): | ภัทรภร สังขปรีชา มัลลิกา ผลอนันต์ |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/2138 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|