DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1892

Title: อัตลักษณ์ของฮิปสเตอร์ในกลุ่มเยาวชนไทย
Other Titles: The identity of Hipster among Thai youth
Authors: ศิวพร ศรีวะรมย์
Keywords: ฮิปสเตอร์
อัตลักษณ์
วัฒนธรรมย่อย
เยาวชนไทย
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ในรูปแบบการดำเนินชีวิตของฮิปสเตอร์ในกลุ่มเยาวชนไทย และ 2) รูปแบบการสื่อสารทั้งด้านวัจนภาษาและอวัจนภาษาที่มีผลต่อการเสริมสร้างอัตลักษณ์ของฮิปสเตอร์ในกลุ่มเยาวชนไทย การวิจัยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการศึกษาเอกสาร สังเกตการณ์และการสัมภาษณ์เจาะลึกกับเยาวชนไทย อายุระหว่าง 18-25 ปี ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีลักษณะพฤติกรรมและการแสดงออกแบบฮิปสเตอร์จำนวน 20 คน ในพื้นที่ตัวอย่าง 4 ตลาด และเก็บข้อมูลช่วงเดือนตุลาคม พ.ศ. 2558 ผลการวิจัยพบว่า อัตลักษณ์ของฮิปสเตอร์เป็นวัฒนธรรมย่อย (Subculture) ในกลุ่มชนชั้นกลางของเยาวชนไทย โดยเน้นการดำเนินชีวิต (Lifestyle) ที่คำนึงถึงสิ่งแวดล้อม ด้วยการบริโภคสินค้ามือสองและสินค้าทำมือ (Handcraft) รับประทานอาหารปลอดสารพิษและใช้จักรยานในชีวิตประจำวัน รวมไปถึงการท่องเที่ยวในเชิงนิเวศ (Ecotourism) เพื่อกระตุ้นให้เกิดการพัฒนาสิ่งแวดล้อมอย่างยั่งยืน แตกต่างไปจากลักษณะของฮิปสเตอร์ในสังคมอเมริกา ที่มักถูกวิจารณ์ในทางลบว่าเป็นเบ้าหลอมของการบริโภคนิยม (Consumerism) และกระตุ้นให้เยาวชนแสวงหาการบริโภครสนิยมที่แตกต่าง เพื่อกำหนดกระแสนิยมของกลุ่มคนรุ่นใหม่ในอนาคต ส่วนรูปแบบการสื่อสารด้านวัจนภาษาของฮิปสเตอร์นั้น มีการใช้คำสรรพนามแทนตนเองด้วยคำว่า “เรา” เพื่อเป็นการลดช่องว่างระหว่างเพศและวัยในการสนทนา การใช้สัญลักษณ์ แฮชแทค (Hashtag) ในภาษาเขียนเพื่อตั้งสถานะ (Status) และคำบรรยายรูปภาพ (Caption) ในสื่อสังคมของตนเอง ส่วนด้านอวัจนภาษานั้นสื่อสารผ่านการแต่งกายแบบเรียบง่าย เน้นการคลุมโทนสีของเสื้อผ้าในสีโทนเย็น เสื้อผ้าลายขวาง ลายทาง ลายตารางและรูปร่างลายพิมพ์เรขาคณิต
The purpose of this study is to identify the identity of the subculture of the hipster among Thai youth and to examine their patterns of communications that have influenced their identity. This study is based on non-participant and participant observations as well as in-depth interview of the hipster subgroup. Which consists of 20 Thai youths aged between 18-25 years old at 4 market places in Bangkok during October 2015. In terms of identity, Hipster is a subculture of middle-class Thai youths. Whose lifestyle is in conscience of environment by using second-hand and handcraft products, eating clean food and travelling daily by bicycle, Pro-ecotourism, and motivate to develop surroundings for sustainability. Differ from characteristics of Hipsters in United State, they often are criticized in negative way. They are like the crucible of consumerism which urges the teenagers to seek the various tastes for specifying the trends of the next generation of people in the future. As for verbal communication, the hipster usually uses a pronoun, “we” instead of using other pronouns. They use "we" because they want to decrease the gap between age and gender during the conversation. In terms of social network, they use the symbol "hashtag" (#) to post their status which shows and includes their opinions, emotions, and attitudes. Another one is "caption" it uses to explain the meaning under a picture. For nonverbal communication, Hipster communicate to others by simple dressing and using easy clothes but they will wear kind of cool color, Breton stripe clothes. The study found that as describe in the theory the patterns of verbal and non-verbal interactive communication pattern have an effect on the subgroup identity.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): บุญเลิศ ศุภดิลก
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1892
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
siwaporn.sriw.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback