DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1660

Title: โครงการจัดตั้งบริษัทผลิตรายการโทรทัศน์เพื่อสุขภาพแบบองค์รวม (Holistic Health)
Other Titles: Establishment of a Television Program Production Company for Holistic Health.
Authors: จุฬามณี มาลานนท์
Keywords: รายการโทรทัศน์
ผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร
สุขภาพแบบองค์รวม
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1.) ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกชมรายการโทรทัศน์เพื่อสุขภาพ 2.) เพื่อศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคที่มีต่อการตัดสินใจเลือกชมรายการโทรทัศน์เพื่อสุขภาพ 3.) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของผู้ชมในการรับชมรายการโทรทัศน์เพื่อสุขภาพ โดยผู้วิจัยได้เลือกใช้ การเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามจำนวน 380 คน ด้วยวิธีการสุ่มแบบบังเอิญ (Accidental Sampling) จากผู้ชมที่เคยมีประสบการณ์ในการรับชมโทรทัศน์ช่องทีวีดิจิตอลและอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาความเป็นไปได้ของโครงการ โดยมีระยะเวลาในการดำเนินโครงการตั้งแต่เดือน มีนาคม – มิถุนายน 2558 ซึ่งเป็นการวิเคราะห์เชิงปริมาณตามลำดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (SD) ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 25-30 ปี ระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี มีอาชีพเป็นลูกจ้างเอกชน/ พนักงานบริษัท มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 20,001-25,000 บาท มีความถี่ในการรับชมทีวีดิจิตอลเป็นประจำทุกวัน ทั้งยังติดตั้งอุปกรณ์รับสัญญาณดิจิตอลทีวี ด้วยกล่อง/เคเบิ้ล CTH มากที่สุด ด้านผลการวิเคราะห์ข้อมูลปัจจัยทางการตลาดพบว่า ปัจจัยทางด้านผลิตภัณฑ์ที่กลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ การตัดสินใจซื้อเพราะอยากให้ครอบครัวมีสุขภาพดี ซึ่งจะคำนึงถึงความน่าเชื่อถือของยี่ห้อ/แบรนด์ของผลิตภัณฑ์เสริมอาหารที่โฆษณาผ่านทางสื่อโทรทัศน์ ปัจจัยทางด้านราคาที่กลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ การพิจารณาส่วนลด (Discount) และกิจกรรมส่งเสริมการขาย (Promotion) ปัจจัยทางด้านช่องทางการจัดจำหน่ายที่กลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ ความชัดเจนของรายการในช่องทีวีดิจิตอลที่ท่านจะเลือกชมต้องมีเนื้อหาที่หลากหลาย ปัจจัยทางด้านการส่งเสริมการตลาดที่กลุ่มตัวอย่างให้ความสำคัญมากที่สุด ได้แก่ ผู้ตอบแบบสอบถามให้ระดับความสำคัญมากในเรื่อง การให้แพทย์ผู้เชี่ยวชาญเป็นผู้รับรองมาตรฐานของสินค้าและบริการ มีผลต่อการตัดสินใจบริโภคผลิตภัณฑ์เสริมอาหาร โดยชนิดและประเภทของผลิตภัณฑ์เสริมอาหารที่กำลังเป็นที่นิยมของผู้ตอบแบบสอบถาม คือ กลุ่มวิตามิน แร่ธาตุและผลิตภัณฑ์บำรุงร่างกาย, กลุ่มผลิตภัณฑ์ที่ช่วยควบคุมน้ำหนักและเสริมความงาม และผลิตภัณฑ์ที่เกี่ยวข้องกับวัยทอง ตามลำดับ โดยจะซื้อจากแหล่งจำหน่ายผลิตภัณฑ์เสริมอาหารอย่าง ห้างสรรพสินค้า, ศูนย์จำหน่ายผลิตภัณฑ์อาหารเสริม และศูนย์บริการลูกค้าของสินค้านั้นๆ (Call Center) โดยมียอดซื้อด้วยเงินสดในแต่ละครั้ง อยู่ที่ 1001 - 2,000 บาทมากที่สุด ด้วยความถี่เดือนละครั้ง ตามลำดับ
The objectives of the research are 1) investigating personal factors that affect the decision to watch health TV programs; 2) determining consumers’ behavior on the decision to watch health TV programs, and 3) indicating the satisfaction of the audience in watching health TV programs. A questionnaire was used to collect data from 380 people by the Accidental Sampling method from viewers, who have experience of watching digital TV programs and live in Bangkok, in order to study the feasibility of the project during March to June 2015, which is a quantitative analysis, respectively. The statistics used in the analysis were Percentage, Mean and Standard Deviation. The results showed that the majority of respondents were female, aged between 25 – 30 years old, gained a Bachelor's Degree level of education, worked as private company’s employees, earned an average income of 20,001 to 25,000 Baht per month, watched digital TV programs every day, installed the digital TV signals with the CTH Box/ Cable the most. The results of the marketing factors analysis showed that the factors on products most interested by the respondents were that the purchase decision was made because of the importance of family health, which brand credibility of food supplements advertized via television were considered. Factors on pricing that the respondents were concerned the most included Discount and Promotion. The factors on distribution channels that the respondents cared the most were the variety of the content featured on digital TV programs. The factors on marketing promotion that the respondents paid attention to the most were doctor's certification of the product. Services affect consumer decisions on buying food supplements. The popular type and category of food supplements among the respondents were the vitamins, minerals and body care products, control weight and beauty products, and products associated with menopause, respectively. The products were bought at Department Stores, distribution centers, and customer service center (Call Center), mostly, with a total amount of each purchase at 1,001 to 2,000 Baht, once a month, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1660
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chulamanee_mala.pdf7.41 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback