DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1604

Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่าของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่
Other Titles: Factors Influencing the Decision to Use Public Bicycle Rental Services of Consumers in Chiangmai Province
Authors: หนึ่งฤทัย คมกฤส
Keywords: ปัจจัยส่วนบุคคล
ปัจจัยส่วนประสมทางทางการตลาด
การตัดสินใจใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่า
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล และปัจจัยทางการตลาดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่าของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นักท่องเที่ยวชาวไทยและชาวต่างชาติในอำเภอเมืองจังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าคะแนนเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ทางสถิติ โดยใช้การวิเคราะห์ T-Test ทดสอบค่าเฉลี่ยของประชากรศาสตร์ 2 กลุ่ม การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบจำแนกทางเดียว F-Test (One Way ANOVA) และการวิเคราะห์สมการถดถอยเชิงเส้นแบบพหุคูณ (Multiple Linear Regression) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 26 – 30 ปี มีการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี มีอาชีพพนักงาน บริษัทเอกชน มีรายได้ส่วนบุคคลโดยเฉลี่ย 10,001 – 20,000 บาท รูปแบบการใช้บริการรถจักรยาน สาธารณะให้เช่าส่วนใหญ่แบบรายชั่วโมงมากที่สุด และมีค่าใช้จ่ายในการใช้บริการรถจักรยาน สาธารณะให้เช่าต่อเดือน 3,600 บาท มากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลด้านเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน รูปแบบการใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่า และค่าใช้จ่ายในการใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่าต่อเดือนแตกต่างกันมีการตัดสินใจใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่าของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ไม่แตกต่างกัน ปัจจัยส่วนประสมทางทางการตลาดด้าน ช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการรถจักรยานสาธารณะให้เช่าของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
This study aims at identifying personal and marketing factors that influence the decision to use public bicycle rental services of consumers in Chiangmai Province. The samples used in this study are 400 Thai and foreign tourists in Meung District, Chiangmai Province. A questionnaire was used as a research tool. The statistics used for data analysis were Frequency, Percentage, Average Scores, Standard Deviation, and T-Test for the statistical analysis. The two demographic groups were tested to find the average mean by ANOVA F-Test (One Way ANOVA) and Multiple Linear Regression. The results showed that most respondents were females, aged between 26 and 30 years old, who had undergraduate level education, worked as private companies employees, earned an average income of 10,001 to 20,000 Baht. Most used hourly public bicycles rental services and spent 3,600 Baht per month. The hypothesis testing found that personal factors such as gender, age, education, occupation, monthly income, usage of public bicycle rental service, and the cost of using public bicycle rental services per month were different. However, the consumers’ decisions to use the service in Chiangmai Province were not different. Factors of the marketing mix regarding distribution channels and marketing promotion affected the decision to use public bicycle rental services of consumers in Chiangmai Province with a statistical significance at level 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): สรรค์ชัย เตียวประเสิรฐกุล
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1604
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
neungrutai_komg.pdf4.97 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback