DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1602

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจอุปกรณ์ให้ความบันเทิงนอกสถานที่
Other Titles: Establishing Studying Outdoor Entertainment Equipment Business Project
Authors: วุฒิชัย ปานมณี
Keywords: อุปกรณ์ให้ความบันเทิงนอกสถานที่
งานเลี้ยงสังสรรค์
สินค้าให้ความบันเทิง
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาเรื่อง “โครงการจัดตั้งธุรกิจอุปกรณ์ให้ความบันเทิงนอกสถานที่” เป็นการศึกษาเชิงสำรวจโดยมีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อต้องการศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคในการจัดงานเลี้ยงสังสรรค์ และ 2) เพื่อศึกษาทัศนคติของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าให้ความบันเทิงแบบใหม่ โดยมีกลุ่มประชากรที่ต้องการศึกษาเป็นประชาชนที่อาศัยอยู่ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร ซึ่งเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่มีขนาด 400 คน ทั้งนี้ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างด้วยวิธีการสุ่มแบบบังเอิญ (Accidental Sampling) โดยจะเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง ณ ห้างสรรพสินค้า รถไฟฟ้า BTS รถไฟฟ้าใต้ดิน MRT ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร ทั้งนี้ใช้สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล โดยหา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน เป็นการวิเคราะห์ข้อมูลตามลักษณะของตัวแปร ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบสอบถามส่วนใหญ่จะมีฐานะทางสังคมปานกลางถึงสูง ส่วนใหญ่มีพฤติกรรมในการจัดงานเลี้ยงในระดับความถี่ต่อปี ปานกลาง – น้อย ซึ่งจะนิยมจัดงานเลี้ยงสังสรรค์ในขนาดกลางที่รองรับผู้ร่วมงาน 11 – 40 คน สถานที่ที่ผู้ตอบสอบถามส่วนใหญ่จัดงานเลี้ยงสังสรรค์ คือ โรงแรม รีสอร์ท สโมสร บ้าน และ ร้านอาหาร ทั้งนี้ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่จะทำกิจกรรมในงานเลี้ยงสังสรรค์ โดยการรับประทานอาหารร่วมกัน ดื่มเครื่องดื่มสังสรรค์ ร้องคาราโอเกะ ฟังเพลง เต้น ซึ่งจะใช้โอกาสในการจัดงานเลี้ยงสังสรรค์ในช่วงวันหยุดสุดสัปดาห์ วันหยุดนักขัตฤกษ์ จัดเลี้ยงประจำปี และ ในวันเกิด อีกทั้งช่วงเวลาการจัดงานเลี้ยงสังสรรค์ส่วนใหญ่จะอยู่ที่ 1-6 ชั่วโมง และนิยมจัดงานเลี้ยงร่วมกับครอบครัวและเพื่อน ผลการศึกษาด้านทัศนคติที่มีต่อสินค้าให้ความบันเทิงแบบใหม่ พบว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีทัศนคติเชิงบวกต่อสินค้า ราคา ช่องทางจัดจำหน่าย การส่งเสริมการตลาด โดยมีค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าเฉลี่ย = 3.41 – 5.00 ซึ่งอยู่ในเกณฑ์การแปลความหมายข้อมูลที่แสดงผลของทัศนคติออกมาในเชิงบวกในสินค้าทุกประเภท การศึกษาครั้งนี้ทำให้ได้ข้อมูลที่นำไปใช้อ้างอิง ในการวางแผนทางธุรกิจในโครงการจัดตั้งธุรกิจอุปกรณ์ให้ความบันเทิงนอกสถานที่ให้สอดคล้องกับลักษณะพฤติกรรมการจัดงานเลี้ยงสังสรรค์และทัศนคติที่มีต่อสินค้าให้ความบันเทิงแบบใหม่ของผู้บริโภคในจังหวัดกรุงเทพมหานคร
The Establishing Studying Outdoor Entertainment Equipment Business Project is aimed to 1) study human behaviors in party circumstances and 2) research human attitudes towards new products of entertainment equipment. With the aim of Survey Research and Close-End Questionnaire, the study is focused on the group of 400 people who live in Bangkok. By collecting the Accidental sampling, the chosen places are shopping malls, Sky trains and Subways in Bangkok in order to analyze the statistics from the value of percentage, average, and standard deviation for each variable. The results of studying behaviors show that the most of the respondents are from middle and high class. The majority of them have a party in the frequency of Moderate to Few levels. The middle size of party (supported for 11 – 40 people) is mostly preferred. The chosen venues by the most respondents are hotel, resort, club, home and restaurant. The result which points on the behaviors of the respondents read on party activities such as having meal together; drinking; singing; listening music; and dancing on the occasion of weekends, holidays, annual party and birthday party. The party duration is mostly set on 1 – 6 hours a time. And family and friends are preferably for their party. The results of studying attitude towards the new product of Entertainment Equipment show that the respondents have positive attitude to products: price, distribution channels, and marketing promotion. Since the arithmetic mean is verified by mean = 3.41 – 5.00 which is remain in the line for data interpretation that related to the positive attitude towards all types of products. The studies bring up the useful and avail of reference data to use on business strategies for establishment of Outdoor Entertainment Equipment Business in accordance with party behaviors and attitude towards the Entertainment products of consumers in Bangkok.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1602
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
wuttichai_panm.pdf6.2 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback