DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1547

Title: ปัจจัยการสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน
Other Titles: The integrated-marketing communications Factors influencing to Service of Wedding Studio
Authors: อัครพงศ์ ทรัพย์สัณฐิติกุล
Keywords: ปัจจัยการสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ
ธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน
ช่างถ่ายภาพแต่งงาน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยการสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน กลุ่มตัวอย่าง คือ สมาชิกในสมาคมช่างภาพแต่งงานไทย จำนวน 3-5 คน และผู้ใช้บริการที่ มี อายุ 20 ปี ขึ้นไปที่มาเข้าชมนิทรรศการ Wedding Fair 2014 ณ ศูนย์ ประชุมแห่งชาติสิริกิติ์ จำนวน 385 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยใช้ T-test, One way Anova, Chi-Square และ Person Correlation ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่มีอายุระหว่าง 25 ปีขึ้นไป ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชนและธุรกิจส่วนตัว มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,001 – 20,000 บาท ส่วนของการบริการที่ผู้ใช้บริการเลือกใช้ คือ บริการถ่ายภาพแต่งงานแบบแพคแกจที่มีการจัดโปรโมชั่นลดราคา เช่น การถ่ายภาพแต่งงานนอกสถานที่ หลักเกณฑ์ในการจัดโปรโมชั่นจะคำนึงถึงคู่แข่งเป็นสําคัญ มีช่องทางการสื่อสารที่หลากหลาย เช่น การตลาดแบบOne- to-one Marketing หรือแบบ Niche Marketing เป็นสิ่งจำเป็น ผลการทดสอบสมมติฐานที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 พบว่า 1. ปัจจัยลักษณะทางประชากร ด้านอาชีพ มีความสัมพันธ์ กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน ทั้งในด้านของประเภทของบริการที่เลือกใช้ และด้านปัจจัยที่ทําให้เลือกใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน 2. ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดแบบใหม่ 7Ps มี ความสัมพันธ์ กันทั้ง 7 ด้าน คือ ด้านผลิตภัณฑ์, ด้านราคา, ด้านสถานที่, ด้านการส่งเสริมการตลาด, ด้านกระบวนการ และด้านกายภาพ กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน 3. ปัจจัยการสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ มีความสัมพันธ์ กันทั้งหมด 8 ด้าน คือ รูปแบบการโฆษณา,รูปแบบการประชาสัมพันธ์ ,รูปแบบการส่งเสริมการขาย,รูปแบบการขายผ่านเครือข่ายอิเล็กทรอนิกส์ ,รูปแบบการขายผ่านการตลาดแบบไวรัส, รูปแบบการขายผ่านการตลาดทางตรง และรูปแบบการขายผ่านกิจกรรมพิเศษ กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการธุรกิจถ่ายภาพแต่งงาน
The objective of this research is to study The integrated-marketing communications Factors influencing to Service of Wedding Studio. The sample in this research comprised Wedding Photographers Association members in Thailand and 385 customers of Exhibition visitors Wedding Fair 2014 in Queen Sirikit National Convention Center. Questionnaires were used in collecting data. Data were analyzed by the statistical methods of percentage, mean, standard deviation. Hypotheses were tested by utilizing T-test, One way Anova, Chi-Square and Person Correlation. Results of the study are as follows: Most of the respondents were female, at the ages more than 25 years old, employees in private companies, had monthly income of between 10,001 – 20,000 baht. Users of the service used Wedding photography service by package and promotion as photography outings. Promotion regardless of its competitors is important. There are a variety of communication channels : One- to-one Marketing and Niche Marketing. The hypotheses test at the statistical significance level of 0.05 revealed that: 1.The type of service and factors that make choosing a wedding photography business is associated with occupation. 2. The service marketing mix is associated with The decision to choose a wedding photography service. 3. The integrated-marketing communications is associated as advertising, public relations, sales promotion, Sales electronic network, viral marketing, Direct marketing and Special Events with The decision to choose a wedding photography service.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.) -- สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ปีเตอร์ กัน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1547
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aukarapong_saps.pdf9.43 MBAdobe PDFView/Open
aukarapong_saps.pdf9.43 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback