DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Journal Articles - MBA >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1450

Title: การรับรู้ต่อเนื้อหาโฆษณาบนรถโดยสารประจาทางมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบารุง สมองของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Perception of Contents of Advertising Media on Buses Affecting the Decision Making in Buying Neurotrophic Drink of Consumers in Bangkok
Authors: เสาวนีย์ คำม่วง
Keywords: การรับรู้
โฆษณาบนรถโดยสารประจาทาง
การตัดสินใจ
เครื่องดื่มบารุงสมอง
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการรับรู้เนื้อหาของสื่อโฆษณาบนรถโดยสารประจาทางของ ผู้บริโภค เพื่อศึกษาการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบารุงสมองของผู้บริโภค และเพื่อศึกษาการรับรู้เนื้อหาของสอื่ โฆษณาบนรถโดยสารประจาทางมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มบารุงสมองของผู้บริโภค ตัวอย่างที่ใช้ใน การศึกษาคือผู้บริโภคที่เคยรับประทานเครื่องดื่มบารุงสมอง โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวม ข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบน มาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยเชิงพหุ (Multiple Regression) ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ คือ เพศชายอายุ 20 – 25 ปี มีสถานภาพโสด การศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย/ปวช. อาชีพพนักงานบริษัท มี รายได้ต่อเดือน 10,000 – 20,000 บาท มีการใช้บริการรถโดยสารประจาทางเป็นประจาทุกวัน มีการพบเห็น โฆษณาบนรถโดยสารประจาทาง และ ประเภทของโฆษณาที่พบเห็นคือขนมขบเคี้ยว ผู้ตอบแบบสอบถามมีความ คิดเห็นส่วนใหญ่ ใช้พรีเซ็นเตอรในสื่อโฆษณาบนรถโดยสารประจาทางช่วยให้สามารถจดจาตราสินค้าของเครื่องดื่ม บารุงสมองได้ และใช้ถ้อยคาที่แปลกใหม่ สะดุดหู สะดุดตา ทาให้เกิดความสนใจในเครื่องดื่มบารุงสมอง และผลการ ทดสอบสมมุติฐาน พบว่า การรับรู้ต่อเนื้อหาโฆษณาบนรถโดยสารประจาทางมีผลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อเครื่องดื่มบำรุงสมองของผู้บริโภคอย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระกับ 0.05
The objectives of this study were to study the perception of contents of advertising media on buses of consumers, to study the decision making in buying neurotrophic drink of consumers, and to study the perception of contents of advertising media on buses affecting the decision making in buying neurotrophic drink of consumers. The samples used in this study were the consumers who had drunk the neurotrophic drink. The questionnaires were used as the tools in collecting the data from the sample group consisting of 400 persons. The statistics applied in the data analysis were frequency, percentage, mean, standard deviation, and Multiple Regression. The research results revealed that the male samples in the age of 20 – 25 years with single status, educational level of High School/Vocational Certificate, occupation of company employees, monthly income of 10,000 – 20,000 baht, using the service of buses every day, saw the advertising media on buses. The type of advertisement seen on buses was the advertisement of snacks. Most of the questionnaire respondents agreed that using the presenters in the advertising media on buses could persuade them to remember the trademarks of the neurotrophic drink well. Moreover, using the new, ear-catching, and eye-catching words could attract the interest in the neurotrophic drink. According to the results of testing of hypotheses, it was found that the perception of contents of advertising media on buses affecting the decision making in buying neurotrophic drink of consumers with the statistically significant level of 0.05
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)—บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1450
Appears in Collections:Journal Articles - MBA

Files in This Item:

File Description SizeFormat
j_sawwanee.khum.pdf319.16 kBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback