DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1331

Title: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์และอิทธิพลต่อความภักดีผู้เล่นเกมออนไลน์ A ในเขตคลองเตย กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting gamer loyalty to play the online game brand A's in Klongtoey district, Bangkok
Authors: อภิวิชญ์ สุวรรณสุภา
Keywords: อิทธิพลภายนอก
การปฏิบัติอย่างต่อเนื่อง
คุณสมบัติของเกม
ความภักดีต่อเกมออนไลน์
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยความพึงพอใจด้านกับความต้องการทางสังคม (Social Need Satisfaction) ประโยชน์ใช้สอยที่คาดหวัง (Utilitarian Outcome Expectations) ความเพลิดเพลินที่คาดหวัง (Hedonic Outcome Expectations) อิทธิพลภายนอก (External Influence) กลุ่มคนสำคัญ (Critical Mass) การปฏิบัติอย่างต่อเนื่อง (Flow) คุณสมบัติของเกม (Gaming Characteristic) ที่มีผลต่อความภักดีของผู้เล่นเกม (Gamer Loyalty) ออนไลน์ A ในเขตคลองเตย กรุงเทพมหานคร โดยเก็บข้อมูลใช้ระยะเวลาตั้งแต่เดือน พฤศจิกายน 2557 ถึง มกราคม 2558 จำนวน 250 ชุด โดยใช้แบบสอบถามทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และหาความสัมพันธ์โดยการทดสอบสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) และการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 16 - 25 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี รายได้ต่ำกว่าหรือเท่ากับ 20,000 บาทต่อเดือน อาชีพนิสิต / นักศึกษา ผลการทดสอบสมมติฐาน ถ้าเรียงตามลำดับความสำคัญแล้ว พบว่า ปัจจัยด้านอิทธิพลภายนอก (β=0.329) การปฏิบัติอย่างต่อเนื่อง (β=0.201) และคุณสมบัติของเกม (β=0.158) ที่มีผลต่อความภักดีของผู้เล่นเกมออนไลน์ A ของผู้บริโภคกลุ่มดังกล่าว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลลัพธ์จากการวิจัยนี้สามารถนำไปใช้ในการบริหารจัดการ วางแผน และสร้างกลยุทธ์ทางการตลาดกับกลุ่มลูกค้าที่ชื่นชอบการเล่นเกมออนไลน์
This research was aimed to study the factor of personal innovativeness in social need satisfaction, utilitarian outcome expectations, hedonic outcome expectations, external influence, perceived ease of use, critical mass, flow, gaming characteristic towards gamer loyalty to play an online game A in Klongtoey, Bangkok. The data had been collected starting from November 2014 to January 2015. The 250 usable questionnaires were analyzed for the descriptive information by using the means, percentages, standard deviations, pearson’s correlation coefficients, and multiple regression analysis. The results showed that the respondents mostly were females at the age of 16 - 25 years old, single status, graduated with bachelor’s degrees, income less than or equal 20,000 Baht per month, working as student. The hypothesis testing results revealed in order of importance that the variables with best power predictors for intention to use were external influence with beta coefficient of 0.329, flow with beta coefficient of 0.201 and gaming characteristic beta coefficient of 0.158 respectively at .01 of significant level. This research can be used for management planning and creating the marketing strategies for consumer who are appreciated online game.
Description: การค้นคว้าอิสระ(บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): เพ็ญจิรา คันธวงศ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1331
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
aphiwit_suwa.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback