DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1271

Title: โครงการจัดตั้งธุรกิจบริการร้านอาหารต้มยำกุ้งแอนด์ไทยสไปซ์แฟคทอรี่
Other Titles: Research Study in Business Administration of the Restaurant Named Tom Yum Kung & Thai Spice Factory
Authors: ทักษิณา โอสถานุเคราะห์
Keywords: ผู้บริโภค
พฤติกรรม
ร้านอาหารเชิงสร้างสรรค์
คุณภาพด้านการบริการ
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคอาหารประเภทต้มยำกุ้ง 2) เพื่อ ศึกษาการ นำกลยุทธ์ทางการตลาดมาประยุกต์ใช้กับการจัดตั้งธุรกิจร้านอาหารต้มยำกุ้งแอนด์ไทยสไปซ์แฟค ทอรี่ (Tom yum kung & Thai spice Factory) อย่างมีประสิทธิภาพ 3) เพื่อศึกษาแนวโน้มความเป็นไปได้ ในการจัดตั้งธุรกิจร้านอาหารรูปแบบใหม่ต้มยำกุ้งแอนด์ไทยสไปซ์แฟคทอรี่ (Tom yum kung & Thai spice Factory) โดยเลือกร้านที่มีผู้บริโภคมาใช้บริการมากเป็นประจำ ประกอบด้วย 5 ร้าน ดังนี้ คือ 1.ร้านอาหาร บ้านหญิง 2.ร้านอาหารเกรย์ฮาวด์ คาเฟ่ 3.ร้านอาหารมายคาเฟ่ เดอะไลบรารี่ 4.ร้านอาหารคอฟฟี่บีนส์ บาย ดาว 5.ร้านอาหารรส’นิยม โดยการเก็บแบบสอบถามตัวอย่างร้านละ 77 ชุด รวมทั้งสิ้น 385 ชุด ด้วยวิธีการ สุ่มแบบบังเอิญจากผู้บริโภคที่มาใช้บริการในร้านอาหารดังกล่าว ช่วงเดือน พฤษภาคม พ.ศ.2558 และใช้สถิติ ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ร้อยละ ค่าเฉลี่ย เพื่อหาตัวค่าแปรต่างๆ ผลการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุระหว่าง 25 - 30 ปี มีอาชีพลูกจ้างเอกชน/ พนักงานบริษัท ระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรี โดยมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 - 20,000 บาท ด้าน พฤติกรรมการบริโภค พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่มีความถี่ในการรับประทานอาหารนอกบ้าน 1 - 2 ครั้ง ค่าใช้ จ่ายในการรับประทานอาหาร 100 - 300 บาท/ครั้ง มักใช้เวลากับคนในครอบครัว/คนรักในการออกไปรับ ประทานอาหารนอกบ้าน นิยมเลือกใช้บริการร้านอาหารตามสั่งและคำนึงถึงเรื่องรสชาติอาหารเป็นหลัก ด้าน ผลการวิเคราะห์ข้อมูล ปัจจัยทางการตลาดที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญมากที่สุด พบว่า ด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ เลือกร้านอาหารที่มีรสชาติ อร่อยถูกปาก อาหารมีวิธีการปรุงที่สะอาดและปลอดภัย ด้านราคา ได้แก่ ราคา เหมาะสมกับคุณภาพ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ได้แก่ ร้านตกแต่งสวยงาม แบ่งส่วนพื้นที่ในการใช้บริการ เป็นสัดเป็นส่วนและร้านตั้งอยู่ในทำเลที่ดี ใกล้แหล่งชุมชน มองเห็นร้านได้ชัดเจน ด้านการส่งเสริมการตลาด ได้แก่ ทางร้านควรมีการโฆษณาผ่านสื่อต่างๆให้เป็นที่รู้จักอย่างต่อเนื่องและการได้มีส่วนรวมของลูกค้าใน กิจกรรมส่งเสริมการขายที่ทางร้านจัดขึ้น ตามลำดับ
This research aims at 1) studying consumer behavior related to “Tom Yum Kung” dishes; 2) applying the marketing strategies to effectively set up the restaurant business of the Tom Yum Kung & Thai Spice Factory restaurant based on research results, and 3) investigating the possibilities of a new concept business establishment for the the Tom Yum Kung & Thai Spice Factory restaurant. Five restaurants with many regular customers were chosen for the research, including 1. Baan Ying Restaurant 2. Grey Hound Cafe 3. My Café, The Library 4. Coffee Beans by Dao 5. Ros’niyom Restaurant. A questionnaire was used and 77 sets were collected from each restaurant, 385 sets in total. The accidental sampling method of consumers was utilized during this survey conducted in May 2015. The statistics used for data analysis were Frequency, Percentage, average values for the various variables. The result showed that most consumers were females, aged between 25 - 30 years old, worked as private company’s employees, achieved a Bachelor's Degree as the highest level, and earned an average monthly income of 15,001 – 20,000 baht. Regarding the consumption behavior, the results showed that the frequency of most consumers eating out was 1 - 2 times, 100 - 300 baht per time. They usually spent the time eating out, with family and loved ones; preferred a la carte menu restaurants, and the taste was also a major concern. The data analysis found that the important marketing factor from the customers view was product, which included delicious food, and hygiene and safety. In terms of price, it should be reasonable and relevant to the quality received. The distribution channels factors included beautiful decoration, clear segmentation of the service area, good location, near the community and easy to find. The restaurant should launch advertisements via media for continuous recognition and create marketing promotion activities for customers to participate, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาการบริหารธุรกิจบันเทิงและการผลิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2558
Advisor(s): ชัยฤทธิ์ ทองรอด
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1271
Appears in Collections:Independent Studies
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
taksina_osat.pdf6.89 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback