DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1234

Title: การศึกษาโครงงานส่วนบุคคลเรื่องการจัดตั้งธุรกิจร้านขนมพัฟ
Other Titles: Individual study of establishing puff pastry shop
Authors: ศิรินันท์ ชโลธรสุทธิ
Keywords: รสชาติ
ขนมพัฟ
พฤติกรรมผู้บริโภค
ปัจจัยในการตัดสินใจซื้อ
การสร้างคุณค่า
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาโครงงานส่วนบุคคลนี้ทางผู้วิจัยเห็นถึงความสำคัญและการต่อยอดทางธุรกิจของขนมพัฟ เพราะขนมจัดได้ว่าเป็นส่วนหนึ่งของการดำรงชีวิตของคนในปัจจุบันนี้เป็นอย่างมาก ไม่ว่าจะเป็นของกินเล่น ของฝาก หรือของขวัญ เราจะสามารถพบเห็นขนมได้ในทุกโอกาส หรือแม้กระทั่งในชีวิตประจำวัน ซึ่งขนมนั้นต้องมีการพัฒนาต่อยอด อาศัยการสร้างคุณค่า อยู่เสมอ เพื่อให้ทันต่อยุค ต่อสมัยที่เปลี่ยนแปลงไปอยู่เสมอๆ ไม่ว่าจะเป็นทั้งการพัฒนาคุณภาพวัตถุดิบ เทคโนโลยีในการผลิต บรรจุภัณฑ์ การบริการ การตลาด และสิ่งที่ขาดไม่ได้ก็คือรสชาติที่ต้องพัฒนาให้ถูกปากของผู้บริโภคในปัจจุบันนั่นเอง จากจุดนี้เองจึงเกิดการพัฒนาขนมพัฟในรูปแบบต่างๆ ทั้งให้ยาวขึ้น กรอบได้นาน และมีไส้ที่หลากหลาย เพื่อตอบสนองต่อความต้องการของผู้บริโภค และยังสามารถแข่งขันในการสร้างสรรที่แตกต่างจากคู่แข่งเช่นกัน จากการวิเคราะห์ข้อมูลจะเห็นได้ว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค เลือกขนมโดยเน้นที่รสชาติเป็นหลักและซื้อเป็นของฝากให้กับคนทั่วๆไปในช่วงเทศกาลปีใหม่ให้กับบุคคลที่จะซื้อให้เป็นพิเศษ ส่วนใหญ่คือ พ่อ-แม่ และความคิดเห็นของผู้ตอบแบบสอบถามต่อการบริโภคขนมพัฟในแต่ละด้าน ดังนี้ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับความกรอบ สดใหม่ ของผลิตภัณฑ์ อีกทั้งราคาของขนมพัฟ ก็มีผลต่อการบริโภคขนมพัฟมากที่สุด ส่วนการบริการและการบรรจุหีบห่อ ก็มีผลต่อการบริโภคขนมพัฟอยู่ระดับในระดับมาก รวมถึงการบริการของพนักงาน สุภาพ ยิ้มแย้ม แจ่มใส่ มีใจรักงานบริการ มีผลต่อการบริโภคขนมพัฟมากเช่นกัน และสิ่งที่ขาดไม่ได้ก็คือด้านสถานที่และการเดินทาง เพราะความสะดวกในการเดินทาง ทำเลที่ตั้ง และสถานที่จอดรถมีผลต่อการบริโภคขนมพัฟเป็นอย่างมากเช่นกัน ทางผู้วิจัยได้ดําเนินการกำหนดรูปแบบของธุรกิจ ตามลำดับดังนี้ กำหนดวิสัยทัศน์ พันธกิจและเป้าหมาย การกำหนดกลยุทธ์ขององค์กร การกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาด การจัดองค์กร และการวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางการตลาดต่างๆ
In this individual educational project, I have sighted on the importance and the expansion of puff pastry business. Nowadays, desserts are strongly considered to be a part of the people livelihood since they could be used for snacks, souvenirs, or gifts. We can see desserts everywhere and in everyday life. So, the dessert need to be developed further and created more value in order to keep up the changing of trends and styles. This is includes the quality of raw materials, production technology, packaging, servicing, marketing, and taste which is the most important. From this point, there is the development of puff pastry in various dimensions which are the lasted-long crispy, and a variety of fillings. This is to meet the needs of consumers and to compete and create the distinct from the competitors. The data analysis shows that factors that influence the purchase decisions of consumers include; People choose snacks mostly based on taste and also buy snacks as a New Year gift for other people who mostly are their parents. From the opinion of respondents based on the consumption puff pastry in each perspective, the consumers most focus on the freshness and the price of puff pastry. Moreover, the service and packaging of puff product can also greatly affect the consumption level. The staffs who give a polite smile and love of service can noticeably affect consumption level as well. Last but not least, what is obligatory is that the shop location and travel. It is because the convenient location and parking facilities can also extremely affect the puff pastry business and the consumers as well. I have conducted to determine the business type as follows: setting visions, missions and goals; defining corporate strategies, planning marketing strategies, managing the organization, and analyzing market environments.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--สาขาวิชาการจัดการสาระและการสร้างคุณค่า บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): ณัฏฐณิชา ณ นคร
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1234
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sirinun_chal.pdf4.18 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback