DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1227

Title: การศึกษาอัตลักษณ์ของศิลปินบอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment: กรณีศึกษา ศิลปิน บอยแบนด์วง Super Junior และ EXO
Other Titles: The study of identity of South Korean boy bands from S.M. Entertainment: Case study Super Junior and EXO
Authors: ศศิประภา อุทัยชลานนท์
Keywords: อัตลักษณ์
ศิลปินบอยแบนด์
ค่ายเพลง S.M. Entertainment
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ของศิลปินบอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment และ 2) เพื่อเปรียบเทียบความเหมือนและความต่างด้านอัตลักษณ์ของศิลปิน บอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการวิเคราะห์ตัวบทจากผลงานมิวสิควีดิโอของศิลปินบอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment ที่มีผลงานระหว่างปี พ.ศ. 2548-2557 จำนวน 23 เพลง ผลการวิจัยพบว่า 1) อัตลักษณ์ของศิลปินบอยแบนด์แห่งค่ายเพลง S.M. Entertainment มีการนำแนวเพลงหลากหลายแนวมาผสมผสานกันเพื่อพัฒนาให้เกิดรูปแบบเพลงใหม่อยู่เสมอ โดยเน้นการร้องประสานเสียงและการร้องแร๊ปเป็นหลัก มีการนำเสนอท่าเต้นที่โดดเด่นสร้างความประทับใจให้กับผู้ชม และท่าเต้นบางท่าสามารถเต้นตามและจดจำได้ง่าย การนำเสนอบุคลิกและเครื่องแต่งกายพบว่ามีความนำสมัยและเปลี่ยนแปลงไปตามรูปแบบของผลงานเพลง 2) ผลการวิจัยด้านความเหมือนและความต่าง พบว่า ค่ายเพลงต้นสังกัดสร้างความต่างให้กับศิลปินบอยแบนด์ภายในค่ายเดียวกันจากการกำหนดองค์ประกอบด้านรูปแบบเพลง ซึ่งส่งผลต่อองค์ประกอบด้านการร้องเพลง องค์ประกอบด้านท่าเต้น องค์ประกอบด้านบุคลิก และองค์ประกอบด้านเครื่องแต่งกาย ทำให้ศิลปินบอยแบนด์ของค่ายเพลง S.M. Entertainment แต่ละวงมีอัตลักษณ์ที่แตกต่างกัน
The research objectives were 1) to study on the characteristic of South Korean Boy Bands from record label S.M. Entertainment and 2) to compare the similarities and differences of Boy Bands produced by S.M. Entertainment. The research was done with a qualitative approach based on textual analysis of twenty-three S.M. Entertainment boy bands music video during 2005-2014. The studies showed that 1) the constitution of S.M. Entertainment boy bands were composed of four essential boy-band components which were musical styles, choreography, personality, and costumes. The style of music produced by S.M. Entertainment was largely stripped of bubblegum pop but unique. The style had combined different music genres to create a catchy one. There were lots of layered harmonies and gang vocals that invite people to sing along mixing with upbeat rap. The presented dance routines consisted of outstanding choreography but the dance moves were not too complicated to follow. While the group personality trait and outfits were depend heavily on the theme song. 2) S.M. Entertainment had potential to create boy groups distinguishing themselves from other current boy groups within the same company. The aforementioned boy-band components, style of musical styles, choreography, personality, and costumes, played an important role to make them stand out from the others.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): บุบผา เมฆศรีทองคำ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1227
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sasiprapa.utai.pdf7.13 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback