DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1198

Title: การศึกษาส่วนประสมทางการตลาด ความสำเร็จของระบบสารสนเทศ และการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านไลน์ แอพพลิเคชั่น ของคนในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The Study of Marketing Mix, Information Systems Success Model and Technology Acceptance Model towards Customers' Decisions in Purchasing Products via Line Application in Bangkok
Authors: ธันยพัฒน์ ภาดาเพิ่มผลสมบัติ
Keywords: ส่วนประสมทางการตลาด
ความสำเร็จของระบบสารสนเทศ
การยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ
การตัดสินใจซื้อสินค้า
ไลน์ แอพพลิเคชั่น
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาวิจัยเรื่อง การศึกษาส่วนประสมทางการตลาด ความสำเร็จของระบบสารสนเทศ และการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านไลน์ แอพพลิเคชั่น ของคนในกรุงเทพมหานคร เพื่อศึกษาปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด ความสำเร็จของระบบสารสนเทศ และการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ของคนที่ใช้ไลน์ แอพพลิเคชั่น ในกรุงเทพมหานคร ตัวแปรต้นคือ ส่วนประสมทางการตลาด ความสำเร็จของระบบสารสนเทศ และการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ ตัวแปรตามคือการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านไลน์ แอพพลิเคชั่น กลุ่มตัวอย่างคือผู้ที่ใช้ไลน์ แอพพลิเคชั่น ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) ในการแจกแบบสอบถาม เพื่อรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามที่ได้จัดเตรียมไว้ วิธีการทางสถิติ ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์สมการถดถอยพหุคูณ (Multiple Regressions) ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีช่วงอายุระหว่าง 26 – 35 ปี มีระดับการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพรับราชการและพนักงานรัฐวิสาหกิจ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่ระดับ 20,001 - 30,000 บาท ส่วนใหญ่มีประสบการณ์ซื้อสินค้าผ่านไลน์ โดยอยู่ที่เดือนละ 1 ครั้ง ซึ่งเครื่องแต่งกายเป็นสินค้าที่ได้รับความนิยมในการซื้อสูงสุด โดยมีค่าใช้จ่ายอยู่ที่ 1,001-2,000 บาทต่อครั้งของการซื้อ ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด โดยรวมอยู่ในระดับความสำคัญมาก ปัจจัยด้านความสำเร็จของระบบสารสนเทศ และปัจจัยด้านการยอมรับการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ โดยรวมอยู่ในระดับความสำคัญมากที่สุด ผลจากการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด และปัจจัยด้านความสำเร็จของระบบสารสนเทศ มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านไลน์ แอพพลิเคชั่น ของคนในกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05
This paper studies the marketing mix factor, Information Systems Success Model and the Technology Acceptance Model of purchasing decisions made by people in Bangkok who may make purchases using Line, a mobile instant messenger application. The dependent variables are: (i) Marketing Mix, (ii) Information Systems Success Model, and (iii) Technology Acceptance Model; and the independent variable is Customers' Purchase Decision via Line Application. The sample was of 400 people who use Line, and the data was collected by questionnaire, applying convenience sampling. The statistical analysis methods applied were: (i) percentage, (ii) mean, (iii) standard deviation, and (iv) multiple regressions. Most respondents were females aged between 26 and 35 years old. The other dominating characteristics of respondents were: (i) highest education of a bachelor degree, (ii) employed as a government officer, (iii) a single marital status, and (iv) average monthly salary between 20,001 - 30,000 Thai Baht. Over half of respondents (220) had purchased goods using line around once a month. The most popular purchase was clothes worth 1,001-2,000 Thai Baht. The overall of mean of marketing mix level is important, while the overall of mean of Information Systems Success Model and Technology Acceptance Model is very important. Consequently, the overall of mean of Purchase Decision is very important. The hypothesis testing found that the marketing mix and Information Systems Success Model affect Customers' Purchase Decision via Line Application in Bangkok at the statistical significant level of .05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1198
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
thanyapat_pada.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback