DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1190

Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อการซื้ออาหารแช่แข็งของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Affecting the Purchase of Frozen Foods of Consumers in Bangkok
Authors: เชียน ไป๋
Keywords: อาหารแช่แข็ง
วิถีการดารงชีวิต
ปัจจัยทางด้านการตลาด
การตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็ง
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัย เรื่อง ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็งของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร เป็นการศึกษาเชิงปริมาณที่ ตัวแปรต้นที่ใช้ในการวิจัย คือ (1) ปัจจัยด้านผลิตภัณฑ์ ปัจจัยด้านราคา ปัจจัยด้านช่องทางการจัดหน่าย และปัจจัยทางด้านการส่งเสริมการตลาด (2) ปัจจัยด้านคุณค่าในตราสินค้า (3) ปัจจัยด้านวิถีการดำรงชีวิต (Lifestyle) และตัวแปรตามคือการตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็ง กับกลุ่มตัวอย่างในกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน และใช้สถิติ คือ Simple Regression และ Multiple Regression มาเป็นสถิติที่ใช้ในการทดสอบ ผลการวิจัย พบว่า 1. ผู้บริโภคมีความต้องการที่จะบริโภคอาหารแช่แข็งเป็นประจำ เพราะอาหารแช่แข็ง สามารถนาไปแช่ในตู้เย็นได้ และสามารถเก็บไว้ได้นาน นอกจากนี้ ผู้บริโภคยังมีความคิดเห็นและมีความต้องการที่จะบริโภคอาหารแช่แข็งที่มีคุณค่าของสารอาหารต่างๆ อย่างครบถ้วน จึงทำให้ผู้บริโภคมีการแสวงหาข้อมูลและรายละเอียดต่างๆ ของอาหารแช่แข็งทั้งคุณประโยชน์และโทษต่างๆ ของการบริโภคอาหารแช่แข็งอย่างต่อเนื่อง 2. วิถีการดำรงชีวิต (Lifestyle) ในสังคมปัจจุบันนี้ เป็นสังคมที่มีความเร่งรีบเป็นอย่างมาก อาหารแช่แข็ง ถือได้ว่า เป็นอาหารที่เหมาะสมกับผู้ที่มีความเร่งรีบในการรับประทานอาหาร ซึ่งจากการศึกษาถึงเหตุผลของผู้บริโภคที่เข้ามาตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็งรับประทาน คือ ผู้บริโภคต้องการที่จะรับประทานอาหารที่มีความสะดวก รวดเร็วในการหาซื้อ หรือพกพาไปยังสถานที่ต่างๆ และอาหารแช่แข็งถือได้ว่า เป็นอาหารที่มีการปรุงสุกพร้อมรับประทาน เพียงแค่นำเอาไปเข้าไมโครเวฟ เพื่อทำให้เกิดความอุ่นในการรับประทาน เหมาะสมกับการให้ผู้บริโภคพกพาไปยังสถานที่ต่างๆ ได้ 3. ปัจจัยทางด้านการตลาด 4P คือ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจำหน่ายหรือสถานที่ และด้านการส่งเสริมการตลาด เป็นปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็ง เนื่องจากปัจจัยนี้ เป็นปัจจัยที่เหมาะสมสาหรับการศึกษาถึงพฤติกรรมผู้บริโภค และเหมาะสมกับการนำไปสู่การสร้างเป็นกลยุทธ์ทางการตลาดที่เหมาะสมต่อการแข่งขันในอุตสาหกรรมอาหารแช่แข็ง โดยผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าทุกปัจจัยสอดคล้องกับสมมติฐานที่ระดับนัยสาคัญ .05
The research under the topic of Factors Affecting the Purchase of Frozen Foods of Consumers in Bangkok is the quantitative study. Independent variables used in the research are (1) factor on the products, factor on the price, factor on the distributing channel, and factor on the marketing promotions, (2) factor on the brand equity , (3) factor on the lifestyle and the dependent variable which is the decision on the purchase of the frozen foods conducted on the sampling groups in Bangkok in number of 400 persons and analysis statistics is simple regression and multiple multiple multiple multiple regression egressionegression which is used for the hypotheses testing. Result of the research reveals that 1. The consumers need to regularly consume frozen foods because the frozen foods can be kept frozen in the refrigerator for a long time. In addition the consumers are of the opinions and in need to consume the frozen foods of various nutrients in full, thus, making them attempting to find various information and details of the frozen foods both on the aspect of the advantages and disadvantages in consuming the frozen foods continuously. 2. The lifestyle in the present society is a very rush society, thus, the frozen foods are deemed to be the foods suitable to the rush persons in taking foods. As a result of the study, the reasons of the consumers making the decisions to purchase the frozen foods for consumptions are that the consumers need to take foods which are convenient to take, rapid to be purchased or carried to various places and that the frozen foods are considered to be cooked foods and ready to eat; just only heat them in the microwave before consuming. They are suitable for the consumers to carry them to various places. 3. The 4P marketing factors which are the aspect of the product, price, distributing channel or place and marketing promotion are factors having influence over the decision on the decision making in purchasing the frozen foods because of the reason that such factors are suitable to the study on the behaviors of the consumers and the suitability in leading to the creation of marketing strategy which is eventually suitable to the competitiveness in frozen food industry. As a result of hypothetical test, it is found that all factors are compatible with the assumption at the implicitly significant level of .05
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ชุติมาวดี ทองจีน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1190
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
qian.bai.pdf3.72 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback