DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1158

Title: การศึกษาช่องทางการสื่อสารภายในองค์กรกับการตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรมเพื่อสังคมและสิ่งแวดล้อม (ซีเอสอาร์) ภายใต้โครงการ ทำดี ทำได้ ของพนักงานบริษัท ลีสซิ่งกสิกรไทย จำกัด
Other Titles: The communication channels within the organization to decide to attend corporate social responsibility (CSR) under the project done well do the employees of Kasikornleasing Co., Ltd.
Authors: ปิ่นทิพย์ เที่ยงตรง
Keywords: ซีเอสอาร์
กิจกรรมเพื่อสังคมและสิ่งแวดล้อม
ช่องทางการสื่อสารภายในองค์กร
กิจกรรมเพื่อสิ่งแวดล้อม
การตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรม
ความรับผิดชอบต่อสังคมและสิ่งแวดล้อม
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยเรื่อง “การศึกษาช่องทางการสื่อสารภายในองค์กรกับการตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรม เพื่อสังคมและสิ่งแวดล้อม (ซีเอสอาร์) ภายใต้โครงการ ทำดี ทำได้ ของพนักงาน บริษัท ลีสซิ่งกสิกรไทย จำกัด” มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาว่าลักษณะด้านประชากรของพนักงานรวมถึงช่องทางการสื่อสารภาย ในองค์กร และปัจจัยด้านแรงจูงใจกับการตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรมของพนักงานบริษัท ลีสซิ่งกสิกรไทย จำกัด ของกิจกรรม ซีเอสอาร์ในรูปแบบต่างๆ ภายใต้โครงการ ทำดี ทำได้ เป็นอย่างไร งานวิจัยฉบับนี้เป็นงานวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) โดยมุ่งทำการสำรวจเฉพาะกลุ่มพนักงานบริษัท ลีสซิ่งกสิกรไทย จำกัด จำนวน 200 คน แบ่งเป็นเจ้าหน้าที่ปฏิบัติการจำนวน 133 คน และระดับผู้จัดการส่วนจำนวน 67 คนโดยใช้เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือแบบสอบถาม (Questionnaire) ชนิดปลายปิดจากกลุ่มตัวอย่าง โดยผู้วิจัยเป็นผู้ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลด้วยตนเองผ่านวิธีแจกแบบสอบถามชนิดให้กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้กรอกเอง (Self-Administered Questionnaire) โดยใช้สถิติ Mancova การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมพหุคูณ กำหนดการทดสอบนัยสำคัญทางสถิติระดับ .05 ผู้วิจัยได้นำแนวคิด ทฤษฎี และผลงานวิจัยที่เกี่ยวข้องมาศึกษาเป็นกรอบการวิเคราะห์ ซึ่งประกอบด้วย แนวคิดทฤษฎีด้านลักษณะประชากร แนวคิดเกี่ยวกับความรับผิดชอบต่อสังคมและสิ่งแวดล้อมซีเอสอาร์ แนวคิดและทฤษฎีการสื่อสารภายในองค์กร และแนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับการตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรม ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่รับรู้ข่าวสารกิจกรรมซีเอสอาร์จากช่องทางจดหมายอิเล็กทรอนิกส์ (Lotus Notes) มากที่สุด ส่วนปัจจัยด้านแรงจูงใจภายในของพนักงานส่งผลให้เกิด การตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรมซีเอสอาร์ของบริษัทฯ ทั้ง 3 รูปแบบ คือกิจกรรมด้านสังคม กิจกรรมด้านเด็กและเยาวชน และกิจกรรมด้านสิ่งแวดล้อม ส่วนปัจจัยด้านแรงจูงใจภายนอกของพนักงานจะส่งผลต่อการตัดสินใจเข้าร่วมกิจกรรมซีเอสอาร์ในรูปแบบด้านเด็กและเยาวชนเพียงรูปแบบเดียวเท่านั้น แต่ถ้าควบคุมช่องทางการสื่อสารภายในองค์กรและปัจจัยด้านแรงจูงใจภายใน และภายนอกของพนักงานแล้ว ผลการวิเคราะห์พบว่า หากไม่มีการสื่อสารภายในองค์กรพนักงานที่มีช่วงอายุระหว่าง 33 – 36 ปี มีความสนใจที่จะเข้าร่วมกิจกรรมซีเอสอาร์ภายใต้โครงการ ทำดี ทำได้ ในรูปแบบกิจกรรมด้านเด็กและเยาวชน รวมถึงรูปแบบกิจกรรมด้านสิ่งแวดล้อมมากที่สุด รองลงมาเป็นพนักงานที่มีช่วงอายุระหว่าง 29 – 32 ปี, อายุ 37 – 40 ปี และ 41 ปีขึ้นไป
The research topic is to study the communication channel within an organization involving the decision making process to participate in corporate social responsibility (CSR). Under Project “Do well, can do” of the employees of Kasikorn Leasing Co., Ltd., the objective is to study the demographic characteristics of employees, including the communication channels within an organization and motivational factors relating to the decision to participate in employee activities of Kasikorn Leasing Co., Ltd. regarding corporate social responsibility in various forms. This research is a survey research. The aim is to survey a sample group of 200 employees in Kasikorn Leasing Co., Ltd. divided into 2 groups; 133 officers and 67 managers. Close-ended questionnaires are used on the sample group. The researcher personally collected the data by distributing the self-administered questionnaires to the sample group. Multivariate Analysis of Variance (MANCOVA) is used to determine the test of significance level at .05. The researcher brought the concepts, theories, and related researches to study the analysis framework, which consisted of demographics, corporate social responsibility (CSR), communication within organization and people's decision- making to participate in activities. The research found that the sample group that received CSR activities from e-mail (Lotus Notes) was the highest. The factors that influence the intrinsic motivation of employees to participate in CSR were social activity, children and youth activity, and environmental activity. The factor that influences external motivation of employees to participate in CSR was a form of children and youth activity only. By controlling the communication channel within organization and factors that influence both of intrinsic and external motivation, the results found that officers aged between 33 – 36 years old are interested to participate in CSR activity in the form of children and youth, and environmental activity were the highest.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2557
Advisor(s): มัลลิกา ผลอนันต์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1158
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pintip_tien.pdf3.63 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback