DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1043

Title: ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการบริโภคสินค้าตามกระแสนิยมของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors that affect consumer behavior based on current trends of consumers in Bangkok Metropolitan area
Authors: สุรพี หมื่นประเสริฐดี
Keywords: สินค้าตามกระแสนิยม
พฤติกรรมการบริโภค
ค่านิยมการบริโภค
อิทธิพลทางสังคม
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการบริโภคสินค้าตามกระแสนิยมของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร และ 2) ศึกษาพฤติกรรมการบริโภคสินค้าตามกระแส ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ประชากรเพศชาย และเพศหญิง อายุระหว่าง 15-35 ปี ที่เคยซื้อสินค้าตามกระแสนิยมต่าง ๆ และอยู่อาศัยหรือทำงานในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบโควต้า โดยใช้แบบสอบถาม เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถติิที่ใช้ในการวิเคราะห์คือ ค่าความถี่ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติไคสแควร์ (Chi-square) สถิติค่า t-test และ One-way ANOVA (F-test) ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 21-25 ปีสถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ตนเองเฉลี่ยต่อเดือน 10,001-20,000 บาท รายได้ของครอบครัวเฉลี่ยต่อเดือน 61,000-80,000 บาท บริโภคสินค้าตามกระแสนิยมประเภท ขนม/ อาหาร ซื้อสินค้าตามกระแสนิยมจํานวน 1 - 2 ครั้งต่อปีซื้อสินค้าตามกระแสนิยมจํานวนเงิน 501 - 2,000 บาท ซื้อสินค้าตามกระแสนิยมที่ร้านค้าในยานช๊อบปิ้ง บุคคลที่มีความสําคัญต่อการ ตัดสินใจ คือ เพื่อน และในอนาคตตั้งใจจะซื้อสินค้าตามกระแส ส่วนค่านิยมในการบริโภค ทุกด้านอยู่ ในระดับมาก ได้แก่ด้านค่านิยมแฟชั่นและค่านิยมการเลียนแบบตามลำดับ และอิทธิพลของบุคคล รอบข้างที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าตามกระแสนิยม ได้แก่ ปัจจัยด้านอิทธิพลของสื่อ ด้านอิทธิพล ของชุมชนและสังคม ด้านอิทธิพลของเพื่อน ด้านอิทธิพลของวัฒนธรรม ด้านอิทธิพลของครอบครัว ตามลําดับ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า (1) เพศ อายุระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ตนเองเฉลี่ยต่อ เดือน รายได้ครอบครัวเฉลี่ยต่อเดือน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภคสินค้าตามกระแสนิยม ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ด้านประเภทของสินค้าตามกระแสนิยม จํานวนครั้งที่ซื้อสินค้า ตามกระแสนิยม จํานวนเงินที่ซื้อสินค้าตามกระแสนิยม สถานที่ที่ซื้อสินคาตามกระแสนิยม บุคคลที่มี ความสําคัญต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าตามกระแสนิยม ส่วนสถานภาพ มีความสัมพันธ์กับ จํานวนเงินที่จํานวนครั้งที่ซื้อสินค้าตามกระแสนิยม จํานวนเงินที่ซื้อสินค้าตามกระแสนิยม บุคคลที่มีความสำคัญ ต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าตามกระแสนิยม แตกต่างกัน มีค่านิยมการบริโภคสินค้าตามกระแสนิยมของ ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร ภาพรวม แตกต่างกัน และ (3) ประเภทของสินค้าตามกระแสนิยม จํานวนครั้งที่ซื้อสินค้าตามกระแสนิยม แตกต่างกัน มีอิทธิพลของบุคคลรอบข้างในการบริโภคสินค้า ตามกระแสนิยมของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครในภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติ ที่ระดับ 0.05 นอกจากนั้น พบว่าไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสําคัญทางสถิตทิี่ระดับ 0.05
The objectives of this research were 1) to determinefactors influencing fad-based consumer behaviors among consumers in Bangkok, and 2) to study fad-based consumer behaviors among consumers in Bangkok. The sample group in this study included 400 male and female consumers aged between 13-35 years old, who had purchased products based on fads, and resided or worked in Bangkok. They were selected by using the quota sampling method. Questionnaires were used as the data collection tool. The statistical data analysis was conducted using the descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation, and the inferential statistics including Chi-square, t-test, and One-Way ANOVA (F-test). Demographic data from the questionnaire revealed that most respondents were female, aged 21-25 years old, single, company workers, had a bachelor’s degree, an average monthly income of THB10,001-20,000, with the family’s average monthly income of THB61,000-80,000, had fad-based consumer behaviors when purchasing food/snacks, purchased this kind of product 1-2 times per year at shops in shopping plazas and spent 501-2,000 baht. The people who influenced their decision were friends. They also intended to purchase products in the future based on fads. The study on their consumption value showed high level results in all aspects: fashion and imitation, respectively.The result also showed the high level of social influence in almost every aspect: media, community and society, friends, culture, and family, respectively. The results from the hypothesis testing revealed that (1) there was a relationship between the factors of gender, age, education level, occupation, average monthly income, and family’s average monthly income and the fad-based consumer behaviors among consumers in Bangkok. The fad-based consumer behaviors covered the aspects of type of products, number of purchases, amount of money spent, shopping places, and influence from people around them. In addition, there was a relationship between their marital status and the amount of money they spent to purchase fad products. It was also found that (2) different fad-based consumer behaviors in terms of type of products, number of purchases, amount of money spent, and influence from people around them showed a difference in the overall consumption value of fad products among consumers in Bangkok. Lastly, the result showed that (3) different fad-based consumer behaviors in the aspects of type of products, number of purchases, and influence from people around them revealed differences in the overall fad-based consumer behaviors among consumers in Bangkok, with a statistical significance of 0.05.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.บ.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2556
Advisor(s): ตรีทิพ บุญแย้ม
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/1043
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Surapee Muen.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback