DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Cluster of Business & Management >
School of Business Administration >
Master Degree >
Independent Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/896

Title: ปัจจัยด้านคุณสมบัติของพนักงานขาย ที่มีผลต่อความพึงพอใจในด้านคุณภาพการให้บริการของพนักงานที่ปรึกษาความงามของผู้ใช้บริการสตรีวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร (กรณีศึกษา เครื่องสำอางยี่ห้อพาโยต์)
Other Titles: Qualifications of sales assistants affecting satisfaction of their service quality among working women in Bangkok : a case study of Payot brand
Authors: สุนันทา ปิ่นสุวรรณ
Keywords: พนักงานขาย
คุณภาพการให้บริการ
เครื่องสำอาง
พนักงานที่ปรึกษาความงาม
Issue Date: 2555
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การวิจัยเรื่องนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านคุณสมบัติของพนักงานขาย ที่มีผลต่อ ความพึงพอใจในด้านคุณภาพการให้บริการของพนักงานที่ปรึกษาความงามของผู้ใช้บริการสตรีวัย ทำงาน ในเขตกรุงเทพมหานคร (กรณีศึกษา เครื่องสำอางพาโยต์) โดยใช้วิธีการสำรวจด้วยการออก แบบสอบถามเพื่อเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง คือ ลูกค้าหรือผู้ที่มาใช้บริการ ซื้อสินค้าที่ เคาน์เตอร์เครื่องสำอางพาโยต์ เพศหญิง อายุ 25 ปีขึ้นไป จำนวน 300 คน ที่มาซื้อสินค้าอย่างน้อย 1 ชิ้น สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์รีเกรสชั่น จากผลการศึกษาวิจัยพบว่าผู้ที่มาใช้บริการที่ปรึกษาความงามเคาน์เตอร์เครื่องสำอางพาโยต์ พบว่าคุณสมบัติของพนักงานขายที่มีผลต่อความพึงพอใจอยู่ในค่าเฉลี่ยมาก โดยคุณสมบัติของ พนักงานขายด้านทักษะในการนำเสนอสินค้า อยู่ในระดับที่พึงพอใจมากที่สุด ส่วนด้านทักษะใน การนำเสนอสินค้า ความเข้าใจความต้องการลูกค้า มีความรู้ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านความสามารถ รอบรู้ตอบปัญหาด้านผิวเฉพาะบุคคล มีระดับความพึงพอใจใกล้เคียงกัน นอกจากนี้ ผลการศึกษาวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างพบว่าความพึงพอใจของผู้ใช้บริการ ค่าเฉลี่ย โดยรวมอยู่ในเกณฑ์มาก โดยความพึงพอใจด้านความแม่นยำ ในการแนะนำสินค้า การแก้ไขปัญหา ผิว และการคำนวณเงินในการซื้อสินค้าและแจ้งสิทธ์ประโยช์ต่อลูกค้า เป็นข้อที่ลูกค้าให้ความสนใจ มากที่สุดใกล้เคียงกัน โดยสรุปผลการวิจัยนี้ชี้ให้เห็นว่าคุณสมบัติของพนักงานขายมีผลต่อความพึงพอใจของผู้ ที่มาใช้บริการ ในการกลับมาใช้บริการ หรือซื้อสินค้าซ้ำต่อไป ซึ่งอาจมีผลต่อการสร้างความ จงรักภักดีแบรนด์เครื่องสำอางพาโยต์ต่อไปในอนาคต
The objective of this research was to study the relationship between the integrated marketing communications (IMC) including advertising, sales promotion, personal selling, public relations, and direct marketing, and the buying decision stages based on the AIDA Model including Attention (A), Interest (I), Desire (D), and Action (A). The participants in this study were 400 people, aged 20-31 years old, who lived in Bangkok. Questionnaires were distributed to the participants and the statistical data analysis was conducted by using the descriptive and inferential statistics. Demographic data from the questionnaire revealed that most participants were female, company workers and students, and had a monthly income of THB10,001-20,000. Most of them had heard of and/or bought the eco-products. The kinds of eco-product they bought the most was electrical appliances and electronics, followed by office supplies (including paper products), consumer products, cars, construction materials, and bathroom appliances, respectively. The results of the study showed that advertising, public relations, direct marketing, and merchandising encouraged the consumers to get more information about the eco-products (Attention). In addition, advertising, sales promotion, personal selling, public relations, direct marketing, and merchandising attracted the consumers’ attention to the products (Interest). Advertising, public relations and merchandising made the consumers want to buy the products (Desire). Lastly, only advertising and merchandising had an influence on the consumers’ decision to buy the products (Action).
Description: การศึกษาเฉพาะบุคคล (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554
Subjects: พนักงานขาย--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
เครื่องสำอาง--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
บริการลูกค้า--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
ความพอใจของผู้ใช้บริการ--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
ความพอใจของผู้บริโภค--ไทย--กรุงเทพฯ--วิจัย
Advisor(s): ลักษณ์วรรณ พิมพ์สวัสดิ์
URI: http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/896
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sunanta_pins.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback