DSpace at Bangkok University >
Cluster of New Media & Design >
School of Communication Arts >
Master Degree >
Independent Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/894
|
Title: | วิเคราะห์เนื้อหาการสื่อสารในภาวะวิกฤติ : กรณีศึกษาคลิปวีดีโอ รู้สู้ flood |
Other Titles: | Content analysis of communication for crisis management : a case study of Roosuflood video clip |
Authors: | พชรมน ธรรมประสิทธิ์ |
Keywords: | การสื่อสารในภาวะวิกฤติ คลิปวีดิโอออนไลน์ |
Issue Date: | 2555 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาวิจัยเรื่องการวิเคราะห์เนื้อหาการสื่อสารในภาวะวิกฤติ : กรณีศึกษาคลิปวีดีโอ “รู้
สู้ flood” มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาเรื่องต่อไปนี้คือ (1) เนื้อหาที่นำเสนอข้อมูลในภาวะวิกฤติน้ำ
ท่วม ผ่านคลิปวีดีโอที่ปรากฏบนอินเตอร์เน็ตของคลิปวีดีโอ “รู้สู้ flood” (2) รูปแบบและเทคนิคการ
นำเสนอข้อมูลในภาวะวิกฤติน้ำท่วม ผ่านคลิปวีดีโอที่ปรากฏบนอินเตอร์เน็ตของคลิปวีดีโอ “รู้สู้
flood”
การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) เป็นการวิเคราะห์เนื้อหา
(Content Analysis) โดยทำการเก็บข้อมูลโดยตรงจากคลิปวีดีโอ “รู้สู้ flood” และทำการลงรหัสหรือ
บันทึกข้อมูลในตาราง Coding sheet เพื่อทำดัชนีข้อมูลและจัดหมวดหมู่ในการวิเคราะห์ตาม
ประเด็นหรือเนื้อหาสารที่ต้องการและเพื่อ ตอบวัตถุประสงค์ จากนั้นนำข้อมูลที่ได้ทั้งหมดมา
สรุปผลการศึกษาในรูปแบบพรรณนาเชิงวิเคราะห์ (Descriptive Analysis) โดยแบ่งเป็นประเด็นตาม
วัตถุประสงค์ของการวิจัย
ผลการศึกษาพบว่า
1. เนื้อหาสารของคลิปวีดีโอออนไลน์ “รู้สู้ flood” พบว่า เป็นสารประเภทข้อเท็จจริงที่
อธิบายเกี่ยวกับบุคคล สัตว์ สิ่งของและเหตุการณ์
2. วัตถุประสงค์การสื่อสารของเนื้อหาในภาวะวิกฤติน้ำท่วมของคลิปวีดีโอออนไลน์ “รู้สู้
flood” คือ 1) เพื่อให้ความรู้ 2) เพื่อเปลี่ยนแปลงทัศนคติ
3. กลยุทธ์การสร้างสารในภาวะวิกฤติน้ำท่วมของคลิปวีดีโอ “รู้สู้ flood” นั้น ผู้วิจัยพบว่ามี
องค์ประกอบสำคัญ 5 ประการคือ 1) ใคร (Who) 2) สื่อสารอะไร (Says What) 3) สื่อสารผ่านสื่อใด
(In Which Channel) 4) สื่อสารไปยังใคร (To Whom) และ 5) ด้วยผลอย่างไร (With What Effect)
4. รูปแบบของการนำเสนอเนื้อหาสาระของคลิปวีดีโอออนไลน์ “รู้สู้ flood” เป็นลักษณะ
คลิปวีดีโออินโฟกราฟฟิก หรือคือภาพเคลื่อนไหวอนิเมชั่น โดยมีเสียงประกอบเนื้อหาภายในคลิป
วีดีโออยู่สองประเภทคือ เสียงบรรยาย และเสียงดนตรี และมีการใช้ข้อความหรือตัวอักษร (Text)
ประกอบการบรรยายเนื้อหาสาร และปรากฏข้อความตัวอักษรเป็นชื่อหัวเรื่อง
5. รูปแบบความสัมพันธ์ระหว่างผู้จัดทำคลิปวีดีโอ “รู้สู้ flood” และผู้รับสารเป็นไปในแบบ
การสื่อสารสองทาง (Two-way Communication)
6. เทคนิคการนำเสนอข้อมูลในภาวะวิกฤติน้ำท่วมผ่านคลิปวีดีโอที่ปรากฏบนอินเตอร์เน็ต
ของคลิปวีดีโอ “รู้สู้ flood” ประกอบด้วย 1) กลยุทธ์การเลือกนำเสนอสาระแบบเพียงด้านเดียว
(One-Side Message) 2) กลยุทธ์การเลือกใช้สารเชิงอารมณ์ (Emotional) และ 3) กลยุทธ์การ
จัดลำดับสาระ The study of “Content analysis of communication for crisis management: A Case Study
of Roo-Su-Flood video clip” for the purpose of study is the following. (1) The content present in
the flood crisis. The video appeared on the Internet video “Roo-Su-Flood” (2) The format and
presentation of data in the flood crisis. The video appeared on the Internet video “Roo-Su-Flood”
This study is a qualitative research method, analyzes the content which were collected
directly from the video "Roo-Su-Flood" and the code or data in Coding sheet for indexing and
classification and make the analysis followed these issues, content and objectives. Then the
researcher make the conclusion from all results as a Descriptive Analysis by arrange the issues
following the research proposed.
The results showed that
1. Content of the video online "Roo-Su-Flood" described the facts about people, animals,
objects and events.
2. The objective from Flooding crisis shown in this video online, "Roo-Su-Flood" need to
present as follows: 1.Teach the knowledge 2. Attitude Changing
3. Strategy to create a knowledge from a Flooding Crisis in video "Roo-Su-Flood", the
researchers found that they contained in 5 major reasons 1) Who 2) Says What 3) Communicate
via any media (In Which Channel) 4) Communicate to whom and 5) With What Effect.
4. Form of presentation of the video online "Roo-Su-Flood " is a infographic clip video
or animation clip video. There are two types of the audio video content, narration and music, also
use of the information or text in explanation the content. The text is also used as the subject.
5. The relationship between a Producer of video, "Roo-Su-Flood" and the Audience are
the Two-Way Communication.
6. The Technical in presentations of the Flooding Crisis through video clips on Internet
video, "Roo-Su-Flood" are as follows 1.Strategy to select the compound with only one side as we
call “One-Side Message” 2.Strategy to use the Emotional Statement 3.Strategic in priority
substances. |
Description: | การศึกษาเฉพาะบุคคล (นศ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554 |
Subjects: | วีดิทัศน์บนอินเตอร์เน็ต--วิจัย การป้องกันความเสียหายจากอุทกภัย--วิจัย |
Advisor(s): | ชุติมา เกศดายุรัตน์ |
URI: | http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/894 |
Appears in Collections: | Independent Studies Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|