DSpace at Bangkok University >
Cluster of Technology & Science >
School of Science and Technology >
Master Degree >
Independent Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/600
|
Title: | การพัฒนาและการทดสอบสัมฤทธิผลและความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการใช้บทเรียนอีเลิร์นนิง |
Other Titles: | Development and assessment of learner's learning achievement and satisfaction of e-Learning material |
Authors: | วรัสยารี จิรพัฒน์เจริญ |
Keywords: | อีเลิร์นนิง ความพึงพอใจของผู้เรียน |
Issue Date: | 2554 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาและพัฒนาบทเรียนอีเลิร์นนิงตามทฤษฎีการเรียนรู้และหลักการออกแบบบทเรียนอีเลิร์นนิง เพื่อให้ได้บทเรียนอีเลิร์นนิงที่มีประสิทธิภาพ และประสิทธิผล กล่าวคือ ผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิง และการเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิงนั้นก่อให้เกิดสัมฤทธิผลทางการเรียน ดังนั้นการวิจัยนี้จึงได้พัฒนาบทเรียนอีเลิร์นนิงเรื่อง WH-Question และนำไปให้นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 32 คน ของโรงเรียนบางพลีราษฎร์บำรุง จังหวัดสมุทรปราการ ทดลองใช้จริง ผลการทดลองพบว่า คะแนนเฉลี่ยของการทดสอบ
หลังจากเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิงสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยของการทดสอบก่อนเรียนด้วยบทเรียนอีเลิร์นนิง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001
และผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อบทเรียนอีเลิร์นนิงทั้งในด้านกระบวนการเรียนการสอนและด้านเทคนิคมัลติมีเดียในระดับที่มากที่สุด แสดงให้เห็นว่าบทเรียนอีเลิร์นนิงเรื่อง H-Question
ที่พัฒนานั้นมีประสิทธิภาพและประสิทธิผล This research aims to study and develop an efficiency and effective e-learning material based on learning theory and e-learning design principle. Using such e-learning, learners are satisfied and have learning achievement. Therefore, the e-learning material entitled “WH-Question” was developed and tested by 32 students of Second’s Matthayom at Bangplee Ratbamrung School, Samut Prakan. As a result, the average of post-test score was higher than the average of pre-test score statistically significant at 0.001. Furthermore, learners were most satisfied to the e-learning material both the multimedia technique and the teaching & learning process. In conclusion, the e-learning material entitled “WH-Question” was
efficiency and effectiveness. |
Description: | การศึกษาเฉพาะบุคคล (วท.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2554 |
Subjects: | บทเรียนสำเร็จรูป--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี บทเรียนสำเร็จรูป--การออกแบบ--การศึกษาเฉพาะกรณี คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน--การออกแบบ--การศึกษาเฉพาะกรณี นักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น--ไทย--สมุทรปราการ--การศึกษาเฉพาะกรณี |
Advisor(s): | ศิวพร หวังพิพัฒน์วงศ์ |
URI: | http://dspace2.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/600 |
Appears in Collections: | Independent Studies Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|