DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5879
|
Title: | การเล่าเรื่องเพื่อการตลาดเชิงสังคม (Storytelling in social marketing) กรณีศึกษา The Room’s |
Other Titles: | Storytelling in social marketing: A case study of The Room’s |
Authors: | นนทร์ธิชัย จันทมาลี |
Keywords: | การเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม การสร้างเนื้อหาในการสื่อสาร สตอรีบอร์ด |
Issue Date: | 2567 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษามุมมอง ความคิดเห็น และการจดจำของเนื้อหาของสารที่นำเสนอ ในรูปแบบแนวคิดการเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม (Storytelling in Social Marketing) โดยใช้แบบสอบถาม และ 2) เพื่อศึกษาเปรียบเทียบรูปแบบการนำเสนอเนื้อหาของแบรนด์ผ่านการเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม Storytelling in Social Marketing โดยผู้วิจัยได้มีการจัดทำเนื้อหาการเล่าเรื่อง ใน 3 รูปแบบ คือ สารคดี ละครคุณธรรม และเรื่องราวบุคคล โดยสตอรี่บอร์ ของทั้ง3 เรื่อง มีดังนี้ 1) ความขาดแคลนเสื้อผ้าของเด็กที่ด้อยโอกาส 2) Fast Fashion ก่อให้เกิดภาวะโลกร้อน และ3) การตีตราฐานะจากเสื้อผ้าที่สวมใส่ โดยผู้วิจัยได้สร้างเนื้อหานี้ขึ้นด้วยความสอดคล้องจากการสัมภาษณ์แบรนด์ The Room’s ธุรกิจเสื้อผ้าที่มีวิสัยทัศน์เกี่ยวกับการรักษ์โลก และคำนึงถึงประเด็นในสังคมที่มีความเกี่ยวข้องกับปัญหาดังกล่าว โดยผ่านการทำแบบสอบถามทั้งหมด 100 คน เพื่อศึกษาแนวโน้มประสิทธิผลการเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม ที่สามารถเข้ากลุ่มเป้าหมาย และนำมาวิเคราะห์ความเห็นเพื่อสามารถนำไปใช้เป็นแนวทางในการสร้างเนื้อหาในการสื่อสารรูปแบบการนำเสนอโฆษณาที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับ การเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม ของแบรนด์ The Room’s ต่อไป
ผลการวิจัยพบว่า การเล่าเรื่องการตลาดเชิงสังคม ในรูปแบบ เรื่องราวบุคคล เป็นรูปแบบที่มีคนสนใจมากที่สุด และประเด็นเนื้อหาการตลาดเพื่อสังคมโดยมีหัวข้อที่ดึงดูดในแง่มุมของการช่วยเหลือสังคมมากที่สุด คือ การตีตราฐานะเสื้อผ้าที่สวมใส่ในสังคม จึงทำให้ชัดเจนถึงเป้าหมายของแบรนด์ The Room’s ที่มีความต้องการสื่อสารถึงการมีความรับผิดชอบ และการสนับสนุนชุมชนช่วยสร้างภาพลักษณ์ที่ดี และเพิ่มความเข้าใจในความพยายามของแบรนด์ในการทำประโยชน์เพื่อสังคมที่ผู้บริโภคต่อตลาดเชิงสังคมมีแนวโน้มที่จะสนับสนุนและเลือกซื้อสินค้าของ The Room’s มากขึ้น การเล่าเรื่องที่เน้นถึงประโยชน์ต่อสังคมและสิ่งแวดล้อมช่วยกระตุ้นให้ผู้บริโภครู้สึกว่าการซื้อสินค้าของแบรนด์เป็นการมีส่วนร่วมในการสร้างความเปลี่ยนแปลงที่ดีที่ต่อสังคม และโลกได้ The purpose of this study was 1) to explore perspectives, opinions, and recall of the content presented through a concept of storytelling in social marketing using questionnaires and 2) to compare the content presentation formats of the brand through the storytelling in social marketing in three different genres including documentary, morality drama, and personal story by presenting the three main issues, i.e. the clothing shortage faced by the underprivileged, the impact of fast fashion on global warming, and social stigmatization from wearing clothes.
The researcher developed such contents, - basing upon the interviews with key informants of The Room’s, a clothing brand committed to environmental conservation and social issues related to these topics. A questionnaire-based survey was conducted with 100 participants to analyze the effectiveness of the three storytelling styles in social marketing to understand formats resonating most with the target audiences. This analysis provides insights that can inform the creation of future advertising content related to the storytelling in social marketing by The Room’s.
The findings of this study indicated that the "storytelling in social marketing in the form of personal stories was the format that attracted the target audiences. attention most. The most compelling content in social marketing, especially on the topics related to social assistance, was the social stigmatization from wearing clothes. These highlighted the "The Room’s" goal of communicating responsibility and supporting the community.
This helped build a positive image and increases consumer understanding of the brand's efforts for its social contribution. Consumers in social marketing were more likely to support and purchase The Room’s products. Storytelling emphasizing social and environmental benefits encourages consumers to feel that purchasing the brand's products is a way to participate in creating positive change for society and the world. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566 |
Advisor(s): | ปฐมา สตะเวทิน |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5879 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|