DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5846
|
Title: | ความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคมมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของ Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | The credibility of influencer on social media affects the purchasing decision-making process of Gen Z in Bangkok |
Authors: | ชัชพล สถิตย์บุตร |
Keywords: | ความน่าเชื่อถือ ผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคม กระบวนการตัดสินใจซื้อ เจนเนอเรชัน ซี |
Issue Date: | 2567 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | การศึกษาวิจัยเรื่อง ความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคมมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของ Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) เพื่อศึกษาถึงความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคม 2) เพื่อศึกษาถึงกระบวนการตัดสินใจซื้อของผู้บริโภค Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร 3) เพื่อศึกษาถึงความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคมที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของเด็ก Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ กลุ่ม Gen Z เพศชาย เพศหญิง และ LGBTQIA ที่มีอายุช่วงตั้งแต่ 1-26 ปี และอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 200 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล และวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Product Moment Correlation)
ผลการศึกษาพบว่า 1) กลุ่มตัวอย่างเห็นว่า ความน่าไว้ใจ เป็นความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคม ที่สำคัญมากที่สุด เนื่องจากติดตามผู้มีอิทธิพลทางความคิดที่มีรสนิยมเหมือนกัน 2) กลุ่มตัวอย่างเห็นว่า การประเมินทางเลือก เป็นกระบวนการตัดสินใจซื้อของ Gen Z
ที่สำคัญมากที่สุด เนื่องจากราคาส่วนลดจากผู้มีอิทธิพลทางความคิดมีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้า
3) ความน่าเชื่อถือของผู้มีอิทธิพลทางความคิดบนสื่อสังคมมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของ
Gen Z ในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 The research study title “The Credibility of Influencer on Social Media Affects the Purchasing Decision-making Process of Gen Z in Bangkok”. The objectives of this study are 1) To study the credibility of opinion influencers on social media.
2) To study the purchasing decision process of Gen Z consumers in Bangkok. 3) To study the credibility of opinion influencers on social media that affect the purchasing decision process of Gen Z in Bangkok. The sample group used in the study is Gen Z, male and female, and LGBTQIA people with ages ranging from 1-26 years and residing in Bangkok, totaling 200 people, used the G*Power program. A questionnaire was used as the tool for data collection, and the data was analyzed using Pearson correlation statistics.
The study results indicate that 1) The sample group viewed trustworthiness as the credibility of opinion influencers on social media. most important Because they follow influential people who have the same tastes 2) The sample group saw that Evaluation of alternatives It is the purchasing decision process of Gen Z that is most important. This is because discount prices from opinion influencers affect purchasing decisions. 3) The credibility of opinion influencers on social media affects the purchasing decision process of Gen Z in Bangkok, with statistical significance at a 0.01 level. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารเชิงกลยุทธ์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566 |
Advisor(s): | พรพรหม ชมงาม |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5846 |
Appears in Collections: | Independent Studies Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|