DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5818

Title: การสื่อสารของผู้ทรงอิทธิพลทางความคิดด้านสุขภาพที่ส่งผลต่อการติดตามของเจเนอเรชั่นวายและเจเนอเรชั่นซีบนติ๊กตอก
Other Titles: Communication of Health Influencers that influence Generation Y and Generation Z to follow TikTok
Authors: พรไพลิน ธีรจันทรานนท์
Keywords: ผู้ทรงอิทธิพลทางความคิดด้านสุขภาพ
เจเนอเรชั่นวาย
เจเนอเรชั่นซี
Content Analysis
Health Contents
TikTok
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: กระแสการดูแลสุขภาพในปัจจุบันทำให้เกิดผู้ทรงอิทธิพลทางความคิดด้านสุขภาพจำนวนมาก โดยเฉพาะบนแพลตฟอร์มโซเชียลมีเดียอย่างติ๊กตอก ซึ่งเป็นช่องทางที่สามารถเข้าถึงคนรุ่นใหม่ได้ง่าย งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะเนื้อหาและวิธีการนำเสนอเนื้อหาของผู้ทรงอิทธิพลทางความคิดด้านสุขภาพที่มีผลต่อการติดตามของกลุ่มเจเนอเรชั่นวาย (Generation Y) และเจเนอเรชั่นซี (Generation Z) บนติ๊กตอก โดยใช้การวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จากวิดีโอของผู้ทรงอิทธิพลทางความคิดด้านสุขภาพจำนวน 8 ท่าน ซึ่งรวมทั้งหมด 186 วิดีโอ จากนั้นได้นำผลลัพธ์ที่ได้มาทดลองสร้างวิดีโอเพื่อประเมินผลในเชิงทดลอง (Experimental Research) ซึ่งจากผลการวิจัยพบว่า เนื้อหาส่วนใหญ่ที่ผู้ทรงอิทธิพลนำเสนอเป็นการให้ความรู้ด้านสุขภาพซึ่งเน้นการสร้างแรงจูงใจให้ผู้ชมดูแลสุขภาพของตนเอง โดยการสื่อสารเกี่ยวกับประโยชน์ของการรักษาและการป้องกันโรค ในด้านวิธีการนำเสนอ พบว่า วิดีโอที่มีประสิทธิภาพมักมีความยาวระหว่าง 60-119 วินาที และมีการเล่าเรื่องอย่างเป็นลำดับ พร้อมการระบุประเด็นหลักที่ชัดเจน ทำให้ผู้ชมสามารถติดตามและทำความเข้าใจกับเนื้อหาได้ง่ายขึ้น รวมถึงการพูดหน้ากล้องโดยตรง และการใช้เสียงเพลงหรือเสียงประกอบที่เหมาะสมจะช่วยเพิ่มความน่าสนใจและทำให้การนำเสนอเป็นธรรมชาติและเข้าถึงผู้ชมได้มากขึ้น นอกจากนี้ จากการทดลองสร้างวิดีโอตามรูปแบบที่ได้จากการวิเคราะห์เนื้อหา พบว่า ลักษณะเนื้อหาและวิธีการนำเสนอสามารถส่งผลต่อการติดตามกลุ่มเป้าหมายได้ และยังมีปัจจัยเสริมอื่นๆ เช่น หัวข้อของวิดีโอและคุณภาพของการนำเสนอ ที่มีบทบาทสำคัญในการดึงดูดผู้ติดตามเช่นกัน
The current trend of health consciousness has led to the rise of numerous health influencers, especially on social media platforms like TikTok, which quickly reaches younger generations. This research aims to study health influencers' content characteristics and presentation methods that impact the behaviour of Generation Y and Generation Z on TikTok. The study employed content analysis on 186 videos from eight health influencers and then used the findings to create experimental videos for evaluation. The results revealed that most of the content presented by health influencers is educational, focusing on motivating viewers to care for their health by communicating the benefits of treatment and disease prevention. Regarding presentation methods, the most effective videos were between 60-119 seconds long, featuring structured storytelling with clear key points, making it easier for viewers to follow and understand the content. Additionally, Talking heads, along with appropriate background music or sound effects, helped to enhance the naturalness and accessibility of the presentation. Furthermore, the experimental videos created based on the content analysis demonstrated that content characteristics and presentation methods significantly influenced the following behaviour of the target audience. Other factors, such as video topics and presentation quality, also played an essential role in attracting followers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): ชุติมา เกศดายุรัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5818
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ponpailin_thee.pdf13.22 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback