DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5791

Title: การวิเคราะห์รูปแบบ และประเภทวัตถุประสงค์ของเนื้อหา เรื่องการออกกำลังกาย และอาหารเพื่อสุขภาพและหุ่นที่ดีในยุคโควิด - 19 ผ่านการตลาดดิจิตัล ที่ส่งผลต่อการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามบนเฟซบุ๊ก แฟนเพจ FORCEJUN
Other Titles: Analysis of Patterns and Objectives of Content on Exercise and Dietary for Good Health and Fitness During the COVID-19 Pandemic Through Digital Marketing Influencing Engagement of Followers on the Facebook FanPage FORCEJUN
Authors: คลาริซ่า มารีเอล คีนโฮเฟอ
Keywords: รูปแบบเนื้อหา
การตลาดเชิงเนื้อหา
การมีส่วนร่วม
เฟซบุ๊กแฟนเพจ
ออกกำลังกาย
อาหารเพื่อสุขภาพ
ลดความอ้วน
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัย กรุงเทพ
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบ และ วัตถุประสงค์ของเนื้อหาบนช่องทางเฟ ซบุ๊กเพจ FORCEJUN 1. เพื่อศึกษารูปแบบ และ วัตถุประสงค์ของเนื้อหาบนช่องทางเฟซบุ๊กเพจ FORCEJUN 2. เพื่อศึกษาการมีส่วนร่วม และ ความคิดเห็นจากการนำเสนอเนื้อหาบนช่องทางเฟซบุ๊ก แฟนเพจ FORCEJUN 3. เพื่อการศึกษา ทดสอบ ประสิทธิผลของรูปแบบ และประเภทเนื้อหา บน ช่องทางเฟซบุ๊กแฟนเพจ FORCEJUN ซึ่งเป็นการวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Methods Research) โดยใช้วิธีวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ได้แก่ด้วยการวิเคราะห์รูปแบบ (Type of Content) และประเภท วัตถุประสงค์ของเนื้อหา (Content Objectives) จากการเก็บบันทึกข้อมูลด้วย (Coding Sheet) และการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental Based Research) ซึ่งวัดจากการมีส่วนร่วมของผู้ติดตาม ได้แก่ การกดไลก์ (Like) คอมเมนต์ (Comment) แชร์ (Share) โดยจะเริ่มทำการรวบรวมข้อมูล บนเฟซบุ๊กแฟนเพจ FORCCEJUN ตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม - 30 เมษายน 2022 รวมเป็นเวลา 4 เดือน จำนวนทั้งหมด 233 โพสต์ โดยจะมีการปรับพัฒนาเนื้อหาและรูปแบบในการนำเสนอในทุกเดือนตาม คอมเมนต์ และผลการมีส่วนร่วม เป็นจำนวน 2 ครั้ง คือในเดือน มีนาคม และในเดือน เมษายน 2022 ผลจากการวิจัยครั้งนี้ สรุปได้ว่า ผู้ติดตามเพจต้องการความรู้เรื่องท่าออกกำลังกายมากที่สุด โดยเฉพาะวิธีก าจัดพุง และคอนเทนต์ที่มี อินฟลูเอนเซอร์ ดารา หรือนางแบบออกกำลังกายที่ชื่นชอบ และคอยติดตามผลลัพธ์ จะเป็นคอนเทนต์ที่ได้รับการมีส่วนร่วมมากเป็นพิเศษ จึงเป็นผลให้ผลิต เนื้อหาเรื่องการออกกำลังกาย รูปแบบเนื้อหาประเภท วิดีโอ ที่ใช้ประเภทวัตถุประสงค์ของเนื้อหา (Content Objectives) เรื่องการออกกำลังกาย คอนเทนต์ Educate เพื่อสร้างการมีส่วนร่วม ที่เกิด จากความสนใจใน ความรู้เกี่ยวกับวิธีการออกกำลังกายมากที่สุด โดยมีประเภทวัตถุประสงค์ของเนื้อหาบนช่องทางเฟสบุ๊ก FORCEJUN 4 ประเภท ได้แก่ 1. คอนเทนต์ Entertain เกี่ยวกับการออกกำลังกายและอาหาร ที่เล่นกับอารมณ์เพื่อสร้างการมีส่วนร่วม 2. คอนเทนต์ Inspire เพื่อสร้างการมีส่วนร่วม ที่เกิดจากการได้แรงบันดาลใจในการออกกำลังกาย และ ความสนใจในการปรับอาหารในการลดน้ำหนัก 3. คอนเทนต์ Educate เพื่อสร้างการมีส่วนร่วม ที่เกิดจากความสนใจใน ความรู้เกี่ยวกับการออกก าลังกาย/ความสนใจใน ความรู้เกี่ยวกับวิธีปรับ อาหารในการลดน้ำหนัก 4. คอนเทนต์ Convince โฆษณาแฝง ที่นำสินค้าแบรนด์มาสอดแทรกกับ เนื้อหาที่เกี่ยวกับการออกกำลังกาย/อาหาร เพื่อสร้างการมีส่วนร่วมที่เกิดจากความสนใจในตัวสินค้า
The objective of this research is to study the formats and purposes of content on the FORCEJUN Facebook page. 1. To study the formats and purposes of content on the FORCEJUN Facebook page. 2. To study the engagement and feedback from content presentation on the FORCEJUN Facebook page. 3. To study and test the effectiveness of content formats and types on the FORCEJUN Facebook page. This is a mixed methods research using quantitative research to analyze content types and objectives by recording data with a coding sheet, and experimental research to measure follower engagement such as likes, comments, and shares. Data was collected from the FORCEJUN Facebook page from January 1 to April 30, 2022, covering a total of 233 posts. Content and presentation were adjusted based on comments and engagement results twice, in March and April 2022. The research found that exercise-related video content had the highest engagement, followed by photo albums, graphics, and text/image posts. Content types on the FORCEJUN Facebook page can be categorized into eight formats: 1. Entertaining exercise content that plays on emotions to create engagement. 2. Inspirational content that fosters engagement through exercise motivation. 3. Educational content that engages through interest in exercise knowledge. 4. Convincing content that subtly advertises exercise-related products to drive engagement. 5. Entertaining food content that plays on emotions to create engagement. 6. Inspirational content that engages through interest in diet adjustments for weight loss. 7. Educational content that engages through knowledge about diet adjustments for weight loss. 8. Convincing content that subtly advertises food-related products to drive engagement. Exercise-related educational content, which engages through interest in exercise knowledge, was the most frequent, followed by entertaining exercise content, inspirational exercise content, and convincing content respectively. For food content, entertaining food content that plays on emotions was used the most, followed by inspirational diet adjustment content, educational diet adjustment content, and convincing food-related product content. Comments primarily requested knowledge about exercise routines, followed by issues with belly fat reduction, weight gain problems, and praise for and following of models. Requests for exercise videos and comments on knee pain during exercise were also noted. For food content, comments often sought knowledge about non-fattening recipes, issues with easy weight gain from eating, and misunderstandings about the necessity of fasting for weight loss. The most engaging exercise content was educational video content on exercise methods, followed by graphic format content, entertaining food content, inspirational diet adjustment content, and photo album format educational content. The least engaging content across all formats was convincing content that subtly advertised products related to exercise and food. The research concludes that the FORCEJUN Facebook page followers seek easy, effective weight loss and toning tips through exercise and diet adjustments that can be incorporated into their daily lives. Followers prefer video posts for exercise content, especially educational and entertaining content involving influencers, celebrities, or favorite models. For food content, followers engage most with entertaining posts that humorously depict eating behaviors in graphic format and inspirational posts on diet adjustments, particularly those offering tips or recipes from favorite influencers, celebrities, or models in photo album format.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2567
Advisor(s): ชติมา เกศดายุนัตน์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5791
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
clarissa_kiel.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback