DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Theses >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5758

Title: แนวทางการจัดการพื้นที่ส่วนกลางภายในโรงแรมขนาดใหญ่ เพื่อตอบสนองธุรกิจไมซ์ กรณีศึกษา โรงแรมเอเชีย กรุงเทพ
Other Titles: SPATIAL ALLOCATION GUIDELINES FOR COMMON AREAS IN A LARGE-SCALE HOTEL TO FULFILL MICE BUSINESS : A CASE STUDY OF ASIA HOTEL, BANGKOK
Authors: ณัฐณิชา เหลืองประกาย
Keywords: ธุรกิจไมซ์
พื้นที่ส่วนกลาง
พื้นที่เชิงพาณิชย์
โรงแรมขนาดใหญ่
Issue Date: 20-Jul-2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: อุตสาหกรรมการท่องเที่ยวของไทยในปัจจุบันมีพัฒนาการและเปลี่ยนแปลงอย่างรวดเร็ว สืบเนื่องจากการฟื้นฟูเศรษฐกิจภายหลังจากวิกฤตการณ์โรคโควิด 19 และการขยายตัวของกรุงเทพมหานคร ในฐานะศูนย์กลางทางเศรษฐกิจของประเทศและภูมิภาคอาเซียน ที่ได้รับการจัดให้เป็นจุดหมายปลายทางของนักท่องเที่ยวเป็นอันดับต้นของโลกอีกด้วย การท่องเที่ยวแนวคิดธุรกิจไมซ์ (MICE) หมายถึง การจัดการท่องเที่ยวเชิงธุรกิจที่มีศักยภาพในการเป็นจุดหมายปลายทางเพื่อการจัดประชุม (Meeting) การท่องเที่ยวเพื่อเป็นรางวัล (Incentives) การจัดประชุมนานาชาติ (Convention) และการจัดงานแสดงสินค้า (Exhibition) เป็นกลยุทธ์สำคัญของแผนส่งเสริมการท่องเที่ยวที่ได้รับการสนับสนุนจากภาครัฐ ส่งผลให้ผู้ประกอบการ โดยเฉพาะอย่างยิ่งธุรกิจโรงแรมต้องปรับตัวให้ทันต่อการเปลี่ยนแปลง ทั้งในแง่ของการบริการและองค์ประกอบด้านกายภาพที่ต้องพร้อมรองรับจำนวนของนักท่องเที่ยวและความต้องการเฉพาะด้านที่หลากหลายมากขึ้น วิทยานิพนธ์นี้มุ่งนำเสนอผลสรุปของการวิจัยเชิงคุณภาพที่ศึกษาความต้องการเชิงกายภาพของพื้นที่ส่วนกลางภายในโรงแรมขนาดใหญ่เพื่อตอบสนองธุรกิจไมซ์ กรณีศึกษา โรงแรมเอเชีย กรุงเทพ ได้แก่ พื้นที่ห้องประชุมสัมมนาและจัดเลี้ยงทั้งหมด 6 ห้อง พื้นที่ทางเดินส่วนกลาง ทางเดินสัญจรภายใน ห้องน้ำ พื้นที่ทางเชื่อมรถไฟฟ้าบีทีเอสราชเทวีสู่โรงแรม พื้นที่โถงต้อนรับ พื้นที่เช่าสำหรับร้านค้า พื้นที่ร้านอาหารโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัย ได้แก่ (1) การสำรวจลักษณะกายภาพ (2) การสัมภาษณ์เชิงลึกกลุ่มผู้ให้ข้อมูล 6 กลุ่ม ได้แก่ ผู้ประกอบการ ผู้บริหารระดับสูง เจ้าหน้าที่สำนักงานส่งเสริมการจัดประชุมและนิทรรศการ (องค์กรมหาชน) นักออกแบบภายใน นักท่องเที่ยวประเภทธุรกิจไมซ์ พนักงานที่เกี่ยวข้อง และนำข้อมูลมาวิเคราะห์เพื่อสรุปความต้องการและสร้างแนวทางการออกแบบภายในพื้นที่ เพื่อยกระดับให้โรงแรมกรณีศึกษา เป็นส่วนหนึ่งในการสร้างศักยภาพการขับเคลื่อนเมืองไมซ์ตามแนวโน้มในอนาคตการท่องเที่ยว
The current Thai tourism industry has experienced rapid development and changes, primarily due to the economic recovery following the COVID-19 crisis and the expansion of Bangkok as the economic center of the country and the ASEAN region. Bangkok has also been ranked as one of the world's top tourist destinations. The concept of MICE tourism refers to the organization of business-related tourism that has the potential to serve as a destination for Meetings, Incentive Travel, International Conventions, and Exhibitions. This is a key strategy in the tourism promotion plan supported by the government. As a result, business operators, particularly in the hotel industry, must adapt swiftly to changes in terms of services and physical infrastructure to accommodate the increasing number and diverse needs of tourists. This thesis aims to present the findings of qualitative research that studied the physical requirements of public areas within large hotels to meet the needs of MICE businesses. The case study focuses on the Asia Hotel Bangkok and includes the examination of various areas: six meeting and banquet rooms, common corridors, passageways, restrooms, the connecting walkway from the BTS Ratchathewi station to the hotel, the lobby, retail spaces, and food and beverage services areas. The research methodology employed includes: (1) A survey of physical characteristics (2) In-depth interviews with six groups of key informants, Business operators, Senior executives, Thailand Convention & Exhibition Bureau (TCEB) representatives, Interior designers, MICE business tourists, and relevant staff. The collected data were analyzed to identify requirements and develop spatial allocation guidelines for common areas, thereby enhancing the hotel's capability to contribute to the development of MICE cities in line with future tourism trends.
Description: วิทยานิพนธ์ (สถ.ม.) สาขาวิชานวัตกรรมและการบริหารจัดการงานออกแบบ บัญฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Advisor(s): ศิริวรรณ รุจิพงษ์
มาณพ ศิริภิญโญกิจ
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5758
Appears in Collections:Theses
Theses

Files in This Item:

File Description SizeFormat
natnicha.luen.pdf10.46 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback