DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5732

Title: กลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs) ที่มีอิทธิพลต่อ การตัดสินใจซื้อต้นไม้ของผู้บริโภคในจังหวัดอ่างทอง
Other Titles: Marketing strategies for small business operators (SMEs) that influence consumers' decision to purchase trees in Ang Thong Province
Authors: ศรัณยา ใฝ่ชำนาญ
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs)
กลยุทธ์ด้านสร้างพันธมิตร
กลยุทธ์ด้านการสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้า
กลยุทธ์ด้านนวัตกรรมหรือความคิดสร้างสรรค์
การตัดสินใจซื้อ
ต้นไม้
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อกลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs) ในจังหวัดอ่างทอง ศึกษาถึงกระบวนการตัดสินใจซื้อต้นไม้ของผู้บริโภคในจังหวัดอ่างทอง และวิเคราะห์ความมีอิทธิพลของกลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs) ที่มีอิทธิพลต่อการซื้อต้นไม้ ของผู้บริโภคในจังหวัดอ่างทอง เป็นการสำรวจเชิงปริมาณ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือแบบสอบถาม และสุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงจำนวน 400 คน เป็นผู้บริโภคที่เข้ามาใช้บริการร้านต้นไม้เคยมีประสบการณ์การซื้อต้นไม้ทั้งออนไลน์ และออฟไลน์ ใช้การตรวจสอบความเชื่อมั่นจากค่าครอนแบ็คอัลฟ่า โดยผ่านเกณฑ์มาตรฐาน สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าความถี่ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าเฉลี่ย ใช้ถดถอยเชิงพหุคุณที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ทดสอบสมมติฐานการวิจัย ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนมากเป็นเพศชาย สถานภาพสมรส อายุ 40-49 ปี ระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี อาชีพเกษตรกร รายได้เฉลี่ย 10,0001-20,000 บาท ลักษณะที่อาศัยเป็นบ้านเดี่ยวในอำเภอเมืองอ่างทอง มีสมาชิกในครอบครัว 4-6 คน เป็นลูกค้าร้านต้นไม้ในจังหวัดอ่างทองระยะเวลา 1-3 ปี มีความถี่ในการซื้อต้นไม้ 1-2 ครั้ง/เดือน ปัจจัยในการเลือกซื้อต้นไม้เพราะสินค้ามีคุณภาพ เลือกซื้อบ่อยที่สุด ไม้ดอก ไม้ประดับ ร้านต้นไม้ในจังหวัดอ่างทองที่เคยซื้อมากที่สุดคือ ร้านสวนนำพันธุ์ เหตุผลที่เลือกซื้อต้นไม้จากร้านสวนนำพันธุ์เพราะสินค้ามีคุณภาพ ระดับราคาที่ตัดสินใจซื้อต้นไม้ราคา 101-200 บาทต่อครั้ง ช่วงเวลาที่เลือกซื้อต้นไม้เวลา 10:00-12:00 น. วันที่ชอบเลือกซื้อต้นไม้คือ ช่วงวันหยุด (เสาร์-อาทิตย์) วัตถุประสงค์ในการเลือกซื้อต้นไม้เพื่อนำไปตกแต่งที่อยู่อาศัย และมีช่องทางการค้นหาข้อมูลในการเลือกต้นไม้จากเฟซบุ๊ก (Facebook) กลุ่มตัวอย่างให้คะแนนกลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs) โดยรวมเห็นด้วยมาก และมีความเห็นด้วยมากที่สุดในด้านสร้างพันธมิตร รองลงมาด้านการสร้างความสัมพันธ์กับลูกค้า และสุดท้ายด้านนวัตกรรมหรือความคิดสร้างสรรค์ ตามลำดับ ซึ่งจะเป็นประโยชน์ต่อธุรกิจทำให้เกิดความเข้มแข็ง มีศักยภาพ เกิดนวัตกรรมใหม่ ๆ ช่วยสร้างมูลค่าให้กับแบรนด์ และลูกค้าเกิดความภักดีต่อแบรนด์มากขึ้น ผลทดสอบสมมติฐานพบว่ากลยุทธ์กลยุทธ์ทางการตลาดสำหรับผู้ประกอบการรายย่อย (SMEs) มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อต้นไม้ของผู้บริโภคในจังหวัดอ่างทอง
The research aimed to investigate consumer opinions on marketing strategies for small entrepreneurs (SMEs) in Ang Thong Province, study the decision-making process for purchasing trees among consumers in the region, and analyze the impact of marketing strategies for SMEs on tree purchasing behaviors among consumers in Ang Thong Province. The research employed a quantitative survey methodology. Data was collected using a questionnaire, with a purposive sample of 400 consumers who had experience purchasing plants both online and offline from tree shops in the region. Confidence checks confirmed the reliability of the data with a Cronbach's Alpha exceeding the standard criteria. Statistical analysis included the use of percentage, frequency, standard deviation, and mean calculations. Multiple regression analysis was conducted at a statistical significance level of .05 to test the research hypothesis. The study results indicated that the majority of the sample consisted of males aged 40-49 years, with a marital status of education level less than a bachelor's degree, engaged in farming occupations, earning an average income of 10,001-20,000 baht. They resided in single houses in Mueang Ang Thong District with 4-6 family members and had been customers of plant shops in Ang Thong Province for 1-3 years. Their frequency of plant purchases ranged from 1-2 times per month, with the primary factor influencing their choice being the high quality of the products, particularly flowering and ornamental plants. The preferred plant shop in Ang Thong Province was Suan Namphan Shop, chosen for its quality products. Participants typically made purchase decisions at a price range of 101-200 baht per transaction between 10:00-12:00 hrs, primarily on weekends (Saturday-Sunday). The main purpose of purchasing plants was for residence decoration, with information on tree selection mostly sourced from Facebook. The sample group rated marketing strategies for SMEs favorably, showing high overall agreement. The highest level of agreement was observed for building alliances, followed by building customer relationships, and lastly, innovation or creativity. This will be beneficial to the business, creating strength, potential, and new innovations. Helps create value for the brand and customers become more loyal to the brand. The results of hypothesis testing confirmed that marketing strategies for SMEs significantly influence consumer decisions to purchase trees in Ang Thong Province.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): ศศิประภา พันธนาเสวี
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5732
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
saranya_faic.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback