DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5676

Title: รูปแบบการดำเนินชีวิตและส่วนประสมการตลาด 7Ps ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มค็อกเทลในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Lifestyle factors and marketing mix (7Ps) affecting consuming decision behavior of cocktails in Bangkok
Authors: อภิวัฒน์ งามชนะ
Keywords: รูปแบบการดำเนินชีวิต
ส่วนประสมการตลาด 7Ps
การตัดสินใจซื้อ
ค็อกเทล
Issue Date: 2567
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษารูปแบบการดำเนินชีวิต เช่น ความคิดเห็น ความสนใจ และกิจกรรม อีกทั้งยังได้ศึกษากลยุทธ์การตลาด 7P’s ประกอบด้วย ผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางการ จัดจำหน่าย การส่งเสริมการตลาด บุคคล กระบวนการ และลักษณะทางกายภาพ ที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มค็อกเทลในเขตกรุงเทพมหานคร ซึ่งได้มีการเก็บรวบรวมข้อมูล จากกลุ่มตัวอย่างด้วยการแจกแบบสอบถามออนไลน์ (Google Form) ตั้งแต่ 17 กันยายน - 20 ตุลาคม พ.ศ. 2566 และได้แบบสอบถามมาทั้งสิ้น 400 ตัวอย่าง ผลการศึกษาพบว่า รูปแบบการดำเนินชีวิตที่ส่งผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มค็อกเทลของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครในภาพรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยผู้บริโภคเห็นด้วยกับรูปแบบการดำเนินชีวิตด้านความคิดเห็นมากที่สุด รองลงมาคือด้านความสนใจและด้านกิจกรรมตามลำดับ ส่วนกลยุทธ์การตลาด 7P’s ที่ส่งผล ต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มค็อกเทลของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครในภาพรวมอยู่ในระดับมาก ที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าผู้บริโภคเห็นด้วยกับกลยุทธ์การตลาด 7P’s ด้านบุคคลมาก ที่สุด รองลงมาคือด้านกระบวนการ ด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านราคา ด้านผลิตภัณฑ์ และด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ตามลำดับ สุดท้ายการตัดสินใจซื้อเครื่องดื่มค็อกเทลของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานครในภาพรวมอยู่ระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ด้านการตัดสินใจซื้อมากที่สุด รองลงมาคือ ด้านการรับรู้ปัญหา หรือความต้องการ ด้านการประเมินทางเลือกด้านพฤติกรรมหลังการซื้อและด้านการค้นหาหรือแสวงหาข้อมูล ตามลำดับ
This research aims to study lifestyles such as opinions, interests, and activities. The researcher also studied the 7P's marketing strategy consisting of product, price, distribution, channel marketing promotion, waiters/waitresses, orders, and physical characteristics that affect the consuming decision behavior of cocktails in Bangkok. Data were collected from the sample by distributing online questionnaires (Google Form) from 17 September - 20 October 2023 and received a total of 400 questionnaires. The results of the study found that lifestyles have a high level of influence on the affects consuming decision behavior of cocktails among consumers in Bangkok as a whole. When considering each aspect, it was found that it was at a high level in every aspect. Consumers agree with the lifestyle in terms of opinions the most, followed by interest and activity respectively. The 7P's Marketing Strategy section, where manufacturers purchase cocktails for consumers in Bangkok, is discussed in the most detail and is considered on a side-by-side basis. Scans consumers to determine the 7P's Marketing Strategy and the most subordinate segments. The main characteristics are the general characteristics of the marketing promotion, the price for the product, and the distribution channel, respectively. Finally, the overall decision to purchase cocktails among consumers in Bangkok is at a moderate level. When considering each aspect, it was found that the purchasing decision aspect was the second the perception of problems or needs, aspects of evaluating alternatives, post-purchase behavior, and search or information seeking, respectively.
Description: การค้นคว้าอิสระ (บธ.ม.)--บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Advisor(s): นิสิต มโนตั้งวรพันธุ์
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5676
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
apiwat.ngamc.pdf8.34 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback