DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5580

Title: แผนธุรกิจร้านคาเฟ่ Playing space เฟลโล่ว์ ฟีลลิ่ง
Other Titles: Business plan for “Fellow Feeling” playing space café
Authors: ชญานี โอภาสเสรีผดุง
Keywords: เฟลโล่ว์ ฟีลลิ่ง
ร้านบอร์ดเกม
เวิร์กชอป
งานศิลปะ
ร้านคาเฟ่
Fellow Feeling
Board Game Cafés
Workshop
Artwork
Café
Issue Date: 2566
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: ในประเทศไทย มี “ร้านคาเฟ่บอร์ดเกม” กระจายอยู่หลายแห่ง ทั้งในกรุงเทพและต่างจังหวัด แต่ยังไม่เป็นที่นิยมของคนไทยส่วนมาก เนื่องจากต้องใช้เวลาทำความเข้าใจ บางเกมมีราคาที่สูง และกำแพงทางภาษา เพราะเกมส่วนใหญ่ผลิตเป็นภาษาอังกฤษ จึงเกิดร้านบอร์ดเกมที่มีพนักงานคอยสอนวิธีการเล่นอยู่ตลอด และคิดราคาเป็นชั่วโมง ซึ่งราคาถูกมากเมื่อเทียบกับการซื้อมาเล่นเองที่บ้าน นอกจากนี้ การทำในรูปแบบของร้านคาเฟ่ ทำให้ลูกค้าสามารถนั่งใช้บริการได้นาน ซึ่งคนไทยนิยมดื่มกาแฟกันมากขึ้น จากสถานการณ์ตลาดร้านคาเฟ่ในปัจจุบันที่มีการแข่งขันสูงมาก เจ้าของร้านคาเฟ่จึงต้องมองหาสิ่งที่จะช่วยดึงดูดลูกค้าให้เข้ามาใช้บริการมากขึ้น ไม่ว่าจะเป็นเรื่องของการตกแต่งร้าน บรรยากาศ เมนู ราคา หรือกิจกรรมที่ให้ลูกค้ามีส่วนร่วมด้วย จึงเป็นที่มาในการทำร้านคาเฟ่ที่รวบรวมกิจกรรมที่สามารถทำร่วมกับเพื่อนได้มาไว้ในที่เดียวกัน โดยมีชื่อร้านว่า “Fellow Feeling” นอกเหนือจากบอร์ดเกมแล้ว ยังมีกิจกรรมเวิร์กชอป อย่างการระบายสีลงบนผ้าใบแคนวาส และการเพนท์เซรามิก เป็นต้น โดยมีความต้องการที่จะพัฒนาสังคมไทยให้เห็นคุณค่าของงานศิลปะมากขึ้น และต้องการเผยแพร่วัฒนธรรมการเล่นบอร์ดเกมไปในวงกว้าง จากการประเมินสภาพแวดล้อมภายนอกและภายในของธุรกิจ การวิเคราะห์คู่แข่งขัน ทำให้เห็นจุดแข็ง จุดอ่อน เป้าหมายที่ต้องการจะไปในอนาคต สามารถประเมินตัวเองได้ว่าควรจะไปในทิศทางไหนที่จะสามารถเอาชนะคู่แข่งได้ ในการเก็บข้อมูลลูกค้ากลุ่มเป้าหมาย เลือกใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) จากกลุ่มตัวอย่างอายุ 15–25 ปี อาศัยอยู่ในกรุงเทพฯ ที่เคยใช้บริการร้านคาเฟ่ ร้านบอร์ดเกม และการทำกิจกรรมเวิร์กชอป พบว่า มีความคิดเห็นไปในทิศทางที่เห็นด้วยกับแผนธุรกิจนี้ และมีการให้คำแนะนำเพื่อพัฒนาธุรกิจให้ดีมากยิ่งขึ้น ทั้งนี้มีการกำหนดกลยุทธ์ด้านต่าง ๆ เพื่อดึงดูดให้ลูกค้าเข้ามาใช้บริการ ทั้งด้านการตลาด การดำเนินงาน การบริหารทรัพยากรบุคคล การเงิน จากการวิเคราะห์ความเป็นไปได้ของโครงการ พบว่าธุรกิจนี้ มีมูลค่าปัจจุบันสุทธิของโครงการ (NPV) เท่ากับ 13,711,800 บาท อัตราผลตอบแทนภายใน (IRR) เป็นร้อยละ 63.92 ซึ่งสูงกว่าต้นทุนของเงินทุนถัวเฉลี่ยที่ 10% และสามารถคืนทุน (PB) ได้ในระยะเวลา 1 ปี 4 เดือน ซึ่งใช้เวลาน้อยกว่าที่คาดการณ์ไว้ และมีแผนสำรองในกรณีที่ธุรกิจไม่เป็นไปตามแผนการที่วางไว้
In Thailand, there are “Board game cafés” around Bangkok and out of town. Unfortunately, they aren’t very popular in Thailand as it takes time to understand the rules, some games are too expensive and language barrier since most of the games are produced in English and some Thai are not good at it. Accordingly, in board game café, there are staffs who will teach customers how to play the game and stand by to answer the questions they ask. The price will be charged per hour which is very cheap compare to the price of each game. Moreover, to have café zone can make customers stay more longer. The percentage of coffee drinkers in Thailand is increasing. A current situation where the coffee shop industry is a monopolistically competitive market. The owner of café shop must find a way to attract customers attention by decoration, atmosphere, menus, prices or activities to create customer engagement. The idea of making a café that gather activities to do with friends in one place happen which called “Fellow Feeling”. Apart from board game, there is also workshop such as canvas painting and ceramic painting. The desire for this business plan is to make Thai people appreciate artwork and to significantly spread culture of playing board games. From the assessment of external and internal environment including competitors’ analysis, it shows strengths, weaknesses, goals that I want to achieve so that I can self-assess which way I should go to win competitors. The process of collecting data from target market example is by using qualitative research by In-depth Interview people around 15–25 years old that currently live in Bangkok that usually go to café, board game café, or participate in a workshop. The result shows that they think in the same way that they agree with this plan and actually interesting. They also have a suggestion to develop this plan in a better way. Fellow Feeling has set strategies in many ways to attract and increase more customers. For instance, marketing, operation, human resource management, finance. From project feasibility analysis, net present value (NPV) is 13,711,800 baht while Internal rate of return (IRR) is at 63.92% which is higher than weighted average cost of capital (WACC) at 10% and arrive at a payback period of a year and 4 months for this investment which take less time than the expectation. In addition, there is a backup plan in case the business does not go according to the plan.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2566
Subjects: การวางแผนธุรกิจ
ร้านกาแฟ
ไซเบอร์คาเฟ
การจัดการร้านอาหาร
พฤติกรรมผู้บริโภค
ความพอใจของผู้บริโภค
Advisor(s): ธีระศักดิ์ ณ ระนอง
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5580
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
chayanee_opas.pdf11.54 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback