DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5302
|
Title: | แผนธุรกิจผลิตภัณฑ์น้ำจิ้มหมูกระทะแม่เล็ก88 |
Other Titles: | Business plan for Thai Barbecue dipping sauce by Mae Lek 88 |
Authors: | ศิริรัตน์ อัมภัยชา |
Keywords: | น้ำจิ้มหมูกระทะ น้ำจิ้มสุกี้ สุกี้ ปิ้งย่าง ชาบู หมูกระทะ Thai Barbecue Dipping Sauces Moo Kra Ta Suki Chabu Chabu Sauce |
Issue Date: | 2565 |
Publisher: | มหาวิทยาลัยกรุงเทพ |
Abstract: | จากการระบาดของโรค Covid-19 ทำให้วิถีชีวิตของผู้คนเปลี่ยนแปลงไปมาก ไม่ว่าจะเป็นสังคมเมืองหรือสังคมชนบท การระบาดของโรคทำให้ประชาชนจำเป็นจนกลายเป็นเลือกที่จะต้องอยู่ในบ้านมากขึ้น รวมไปถึงการทานอาหารเช่นกัน ปัจจุบันแนวโน้มการรับประทานอาหารที่บ้านนั้นมีมากกว่าอดีตโดยเฉพาะการทานอาหารประเภทสุกี้ ปิ้งย่าง หรือชาบู หมูกระทะ และจากการสอบถามผู้บริโภคพบว่า ถึงแม้ว่าจะมียี่ห้อวัตถุดิบให้เลือกหลากหลาย แต่ก็ตัดสินใจไม่ถูกว่าจะเลือกใช้ยี่ห้ออะไร มีแต่ยี่ห้อเดิม ๆ โดยเฉพาะวัตถุดิบจำพวกซอส น้ำจิ้ม หากจะปรุงเองก็เสียเวลาเกินไป
จากการศึกษานี้ นักศึกษาจึงมีแนวคิดอยากจะต่อยอดธุรกิจครอบครัวจากเดิมที่เคยขายหมูกระทะแบบชั่งกิโลในจังหวัดพระนครศรีอยุธยา มาขยายเป็นอีกธุรกิจนั่นก็คือ การผลิตและจำหน่ายเครื่องชูรสชาติอาหารสำเร็จรูปประเภทซอส น้ำจิ้ม โดยในระยะแรกจะทำการผลิตน้ำจิ้มหมูกระทะออกมาก่อนเป็นอันดับแรก และจะทำการศึกษาเพื่อพัฒนาและขยายการผลิตให้มากยิ่งขึ้น เพื่อตอบสนองความต้องการของผู้บริโภคที่กล่าวมา
ทั้งนี้จากการวิเคราะห์การประเมินด้านการดำเนินงานของบริษัทแล้วนั้น พบความเป็นไปได้ในการดำเนินงาน โดยจากการคำนวณต้นทุนและกำไรในแต่ปี รวมแล้ว 5 ปี พบว่าธุรกิจมีมูลค่าปัจจุบัน (NPV) อยู่ที่ 4,904,659.31 บาท มีผลการตอบแทนเป็นบวก (IRR) อยู่ที่ 30.74% และพบว่าระยะเวลาในการคืนทุน (Pay Back Period) อยู่ที่ 2.711 ปี The outbreak of Covid-19 caused people's lifestyles to change a lot whether it's an urban society or a rural society. The pandemic has made it necessary for people to choose to stay at home more. Eating as well Nowadays, the trend of eating at home is more than in the past, especially eating food such as Suki, grilled or Shabu, and grilled pork although there are many brands of raw materials to choose from. But can't decide which brand to choose. There are only original brands. Especially raw materials such as sauces, and dipping sauces, if cooking by yourself is too time-consuming.
From this study, the students had an idea of wanting to expand their family business from previously selling Thai barbecue (Moo Kra Ta) with the weighing a kilogram in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province. Let's expand into another business that is. Production and distribution of flavor enhancers for ready-made food such as sauces, and dipping sauces. In the first phase, the dipping sauce for the Thai barbecue (Moo Kra Ta) will be produce first. And will study to develop and expand production even more to meet the needs of the aforementioned-consumers.
However, after analyzing the assessment of the company's operations implementation possibilities from calculating costs and profits in each year for a total of 5 years, the business has a net present value (NPV) of 4,904,659.31 baht, with a positive internal rate of return (IRR) of 30.74% and found that the period of The Pay Back Period is 2.711 years. |
Description: | การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565 |
Subjects: | การวางแผนธุรกิจ เครื่องจิ้ม เครื่องชูรส ซอส -- การผลิต การปรุงอาหาร อาหาร -- หมูกระทะ พฤติกรรมผู้บริโภค ผู้ประกอบการ |
Advisor(s): | ธีรศักดิ์ ณ ระนอง |
URI: | http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5302 |
Appears in Collections: | Independent Studies - Master
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|