DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5276

Title: แผนธุรกิจ Carekids สินค้าแม่และเด็ก
Other Titles: Business plan for Carekids
Authors: พิชาภา ตั้งตระกูลเจริญ
Keywords: สินค้าแม่และเด็ก
ปัจจัยการซื้อ
แผนธุรกิจ
Mother and Baby Products
Purchase Factors
Business Plans
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: จากการวิจัยตลาดเพื่อทราบถึงพฤติกรรมผู้บริโภคและศึกษาวิเคราะห์ถึงสภาพแวดล้อมภายนอกและภายใน พบว่าปัจจุบันถึงแม้ว่าสภาวะเศรษฐกิจและการเมืองมีผลกระทบต่อการใช้ชีวิตและพฤติกรรมการซื้อของผู้บริโภค รวมถึงอัตราเด็กแรกเกิดมีแนวโน้มลดลงอย่างต่อเนื่อง จากข้อมูลของธนาคารกรุงเทพ (2564) ระบุว่า ตลาดสินค้าแม่และเด็ก ในไทยมีมูลค่า 40,300 ล้านบาทในปี 2564 สามารถเติบโตอย่างต่อเนื่อง สาเหตุมาจากพฤติกรรมของพ่อแม่ในยุคใหม่ที่เปลี่ยนไป ให้ความสำคัญในการเตรียมความพร้อมก่อนมีลูก จากการเตรียมพร้อมที่ดีทำให้สามารถซื้อสินค้าแม่และเด็กได้ ทั้งสินค้าธรรมดา พรีเมี่ยมและมีเทคโนโลยีสูงสำหรับเด็ก นอกจากนั้นพฤติกรรมการซื้อสินค้าออนไลน์มากขึ้น ส่งผลให้ธุรกิจ E-Commerce เป็นที่นิยมในประเทศไทยเป็นอย่างมาก ข้อมูลจาก Priceza ให้ข้อมูลเพิ่มเติมว่า สินค้าแม่และเด็กขายดีในอันดับที่ 8 มีสัดส่วน 4.75% จากสินค้าทั้งหมด ทำให้เจ้าของธุรกิจเล็งเห็นแนวโน้มในการทำธุรกิจ Carekids เพื่อตอบรับตลาดที่มีความต้องการ กลุ่มเป้าหมายของ Carekids คือผู้ปกครองอายุ 25-40 ปี รายได้เฉลี่ย 10,000 บาทขึ้นไป กลุ่มเป้าหลักเป็นผู้ปกครองอายุ 31-40 ปี มีบุตร 1 คน ซื้อสินค้าให้ลูกค้าตนเอง ในขณะที่กลุ่มเป้าหมายรอง คือบุคคลอายุ 25-30 ปี และมักซื้อสินค้าประเภทนี้เป็นของฝาก โดยสองกลุ่มนี้ มักซื้อสินค้าจากหน้าร้าน และ Facebook สินค้าที่นิยมซื้อ คือประเภทส่งเสริมพัฒนาการเด็ก โดยทางร้านจะจำหน่ายสินค้าส่งเสริมพัฒนาการเด็กและคาร์ซีทเป็นหลัก มีราคาตั้งแต่ 399-3,999 บาท ทางธุรกิจดำเนินงานผ่าน Facebook ในการจัดหน่ายและประชาสัมพันธ์กิจกรรมส่งการตลาดต่าง ๆ รีวิวจากผู้ใช้จริงผ่านสื่อออนไลน์ เพื่อให้เป็นที่รู้จักในกลุ่มลูกค้าเป้าหมาย และมีโปรโมชันในเทศกาลโอกาสพิเศษต่าง ๆ จากผู้ปกครอง การดำเนินกิจการพบว่า มูลค่าผลตอบแทนการลงทุน (IRR) เป็นบวก มูลค่าธุรกิจปัจจุบัน อยู่ที่ 17,580,642 บาท ดังนั้นการวิเคราะห์และวางแผนกลยุทธ์ต่าง ๆ ทำให้เห็นการเติบโตและสามารถคืนทุน (Payback Period) ได้ภายในเวลา 1 ปี ธุรกิจสามารถเติบโตและคืนทุนได้ด้วยอย่างรวดเร็วเนื่องจากตลาดยังคงมีแนวโน้มเติบโต กลยุทธ์การขายและการตลาด การใช้เงินทุนส่วนตัว นโยบายการเงินที่ชัดเจน และคุณภาพผลิตภัณฑ์ที่เหมาะสมกับราคาขาย ด้วยเหตุนี้จึงเห็นความเป็นไปได้ในแง่ของการเติบโต เป็นธุรกิจที่น่าลงทุน
From researching consumer behavior and analyzing the internal and external environment, it was found that although the current economic and political conditions are affecting the lifestyle and purchase behavior of consumers and the childbirth rate tend to decrease, mother and kid product still in demand. According to research from Bangkok Bank, the value of this market is 40,300 million baht in 2021, which is caused by the changing behavior of parents, especially the preparation in every way before having children. As a result, they could buy good, premium, useful, and high-tech products for kids. In addition, the behavior of online shopping has increased during the past few years. E-Commerce business is very popular in Thailand. Information from Priceza mentioned that mother and kid products are the 8th bestselling product with 4.75%. These analysis and trend allow business owners to expect the growing trends in doing this business to meet the needs of customers. Carekids' target group is parents, aged 25-40 years with an average income of 10,000 baht or more. The main target group is parents, aged 31-40 years, having 1 child, and buying products for their own customers. While the secondary audience is people aged 25-30 years and often buy these types of products as gift for other people. These two groups tend to buy products from the physical store and Facebook. The most popular products to buy are child development product. Therefore, Carekids will mainly sell child development products and car seats for kids. The selling price is from 399 to 3,999 baht. The business mainly operates through Facebook channels to distribute and promote various marketing campaigns, reviews from real users through online media to gain market recognition. Moreover, there will be promotions on special occasions. The business operation showed that the return on investment (IRR) is positive; the net present value of this business is 17,580,642 baht. This shows growth and payback period within 1 year. The business can grow and pay back quickly as the market continues to grow, effective sales and marketing strategy, personal funds, suitable policy for business and specifically product quality that is suitable for the selling price. For these reasons, business owner could see the possibility in terms of growth and worth investment.
Description: การค้นคว้าอิสระ (กจ.ม.)--สาขาวิชาความเป็นผู้ประกอบการ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2565
Subjects: พฤติกรรมผู้บริโภค
การเลือกของผู้บริโภค
เครื่องใช้สำหรับเด็ก
เครื่องใช้สำหรับทารก
อุตสาหกรรมเครื่องใช้สำหรับทารก
การตลาดอินเทอร์เน็ต
การพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์
มารดาและทารก
Carekids
Advisor(s): ผณิศวร ชำนาญเวช
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5276
Appears in Collections:Independent Studies - Master
Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
pichapa_tang.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback