DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5243

Title: การศึกษาเนื้อหาการสื่อสาร และการมีส่วนร่วมบนเฟซบุ๊กแฟนเพจของธุรกิจ Salon & Studio เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาเฟซบุ๊กแฟนเพจ Blooming salon x studio
Other Titles: The Study of Content and Users Engagement on Salon & Studio Facebook Fanpage. The Guideline for Developing Content for Blooming salon x studio Facebook Fanpage
Authors: กรองกาญจน์ สมศรี
Keywords: การตลาดเชิงเนื้อหา
การมีส่วนร่วม
เฟซบุ๊กแฟนเพจ
ธุรกิจ Salon & Studio
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาประเภทและรูปแบบเนื้อหาที่สื่อสาร รวมทั้งการมีส่วนร่วม (Engagement) ของผู้รับสารบนสื่อสังคมออนไลน์เฟซบุ๊กแฟนเพจของธุรกิจ Salon & Studio และเพื่อทดสอบและเปรียบเทียบประสิทธิผลของประเภทเนื้อหา และรูปแบบเนื้อหาบน เฟซบุ๊กแฟนเพจของธุรกิจ Salon & Studio เพื่อเป็นแนวทางในการพัฒนาเฟซบุ๊กแฟนเพจ Blooming salon x studio โดยการวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาวิจัยแบบผสมผสาน (Mixed Method) ระหว่างการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) และการวิจัยเชิงทดลอง (Experimental-BasedResearch) โดยศึกษาเนื้อหาจากเฟซบุ๊กแฟนเพจของธุรกิจ Salon & Studio จำนวน 3 เพจ ที่มียอดผู้ติดตามมากที่สุด จากนั้นนำผลลัพธ์มาทดลองโพสต์ (A/B Testing) ในเฟซบุ๊กแฟนเพจ Blooming salon x studio และนำผลของการมีส่วนร่วมบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ มาเปรียบเทียบประสิทธิผลของเนื้อหาสาร ผลการวิจัยพบว่า ประเภทเนื้อหา และรูปแบบเนื้อหาที่นำเสนอบนเฟซบุ๊กแฟนเพจของ 3 แบรนด์ที่มียอดผู้ติดตามมากที่สุด มีการโพสต์ประเภทและรูปแบบที่คล้ายคลึงกัน โดยประเภทเนื้อหาที่มีการโพสต์มากที่สุด คือ เนื้อหาเพื่อความบันเทิง และรูปแบบเนื้อหาที่มีการโพสต์มากที่สุด คือ รูปภาพ (Photo) นอกจากนี้ การทดลองศึกษาประเภทเนื้อหา และรูปแบบเนื้อหาบนเฟซบุ๊กแฟนเพจ Blooming salon x studio พบว่า เนื้อหาที่มีการมีส่วนร่วมมากที่สุด อันดับ 1 คือ รูปภาพที่มีเนื้อหาเพื่อโน้มน้าวใจ รองลงมา คือ รูปภาพที่มีเนื้อหาเพื่อความบันเทิง และอันดับสุดท้าย คือ รูปภาพที่มีเนื้อหาเพื่อให้ความรู้ จากผลการวิจัยดังกล่าวผู้ประกอบการสามารถนำผลการศึกษาไปเป็นแนวทางการพัฒนาเรื่องการสร้างสรรค์เนื้อหา (Content) ที่มีความโดดเด่น หรือใช้ความหลากหลายในการสร้างเนื้อหาที่ก่อให้เกิดการมีส่วนร่วมของผู้ติดตามแฟนเพจ
The objectives of this study were to study study the types and styles of the content communicated including the engagement of the audience on Facebook fanpages of the Salon & Studio business, and to test and compare the effectiveness of the content types. And the content format on the Facebook fanpage of the Salon & Studio business as a guideline for developing content for Blooming salon x studio Facebook fanpage. This is a Mixed Method research between content analysis and experimental research by studying content from 3 Facebook fan pages of Salon & Studio business with the most followers. Then the results were posted (A/B Testing) on the Blooming salon x studio Facebook fanpage and the results of the engagement on the Facebook fanpage were compared to the effectiveness of the content. The results showed that content types and the content styles presented on the Facebook fanpages of the 3 brands with the most followers. There are similar types and styles of posting. The most posted content type is entertainment content and the content styles that is posted the most is photo. The content styles on the Facebook fanpage Blooming salon x studio found that the content with the most engagement ranked first was photo with persuasive content, followed by images with entertainment content and the last is a photo with educate content. From the results, entrepreneurs can use the study results as a guideline for developing outstanding content or use diversity to create content that generates engagement for your fanpage followers.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Advisor(s): ภัทรภร สังขปรีชา
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5243
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
krongkarn.soms.pdf11.76 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback