DSpace
 

DSpace at Bangkok University >
Graduate School >
Master Degree >
Independent Studies - Master >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5193

Title: กลยุทธ์การเขียนบทความ SEO กรณีศึกษาเว็บไซต์ขายอุปกรณ์กาแฟ ชื่อ “Baristabuddy.co.th” ภายใต้บริษัท บาริสต้า บัดดี้ จำกัด
Other Titles: Effective SEO Content Strategy: The Case Study of Coffee Product Website Titled “Baristabuddy.co.th” under Barista Buddy Co., Ltd.
Authors: วรันพร ตียาภรณ์
Keywords: SEO
SEO On-Page
คอนเทนต์ SEO
การตลาดเชิงคอนเทนต์
บทความ SEO
Issue Date: 2565
Publisher: มหาวิทยาลัยกรุงเทพ
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงทดลอง มุ่งเน้นการศึกษาเกี่ยวกับเนื้อหาและการทำ SEO On-Page กรณีศึกษาเว็บไซต์ขายอุปกรณ์กาแฟ ชื่อ “Baristabuddy.co.th” ภายใต้บริษัท บาริสต้า บัดดี้ จำกัด งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์แรกเพื่อศึกษาประสิทธิผลของเทคนิคการทำ SEO ในการปรับปรุงบทความและเนื้อหาบนเว็บไซต์ วัตถุประสงค์ที่สองคือเพื่อศึกษาแนวทางการทำ SEO On-Page ในหน้าสินค้า วัตถุประสงค์ที่สามคือเพื่อศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการติดอันดับในหน้า SERP ของบทความใหม่ และวัตถุประสงค์สุดท้ายคือเพื่อศึกษาและเปรียบเทียบประสิทธิผลของการเขียนบทความแบบลิสต์หัวข้อ (Listicle) และบทความให้ความรู้แบบยาว (Long-form Content) โดยเริ่มทำการศึกษาตั้งแต่เดือนธันวาคม 2564-เดือนเมษายน 2565 ใช้วิธีการเก็บรวบรวมข้อมูลหน่วยวัดประสิทธิผลของเว็บไซต์จากเครื่องมือต่าง ๆ ได้แก่ Google Analytics และ Search Console ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่า การปรับปรุงบทความเก่าจากบทความประเภทให้ความรู้ทั่วไปเป็นบทความลิสต์หัวข้อ (Listicle) และเปลี่ยน Meta Title ให้มีลิสต์ตัวเลข สามารถเพิ่ม CTR ได้อย่างมีประสิทธิผลมากที่สุด นอกจากนี้ บทความแบบลิสต์หัวข้อก็ยังมี CTR ที่ดีกว่าบทความให้ความรู้แบบยาวเช่นเดียวกัน อย่างไรก็ตาม บทความประเภทให้ความรู้แบบยาวมีโอกาสได้รับคีย์เวิร์ดแบบกว้างที่มี Search Volume มากกว่าและทำให้ได้รับ Click กับ Impression ที่สูงกว่าเช่นกัน นอกจากนี้ การเขียนบทความใหม่โดยใช้หลักการ SEO สามารถทำให้บทความใหม่ของ Baristabuddy.co.th ติดอันดับในหน้า 1–2 ของ SERP สำหรับคีย์เวิร์ดที่มี Search Volume อยู่ที่ประมาณ 100-1,000 ครั้งต่อเดือน และมี SEO Difficulty อยู่ที่ระดับง่ายถึงปานกลางได้ภายใน 1-2 เดือน อย่างไรก็ตาม ผู้อ่านที่มาจาก Search Intent ของคีย์เวิร์ดแบบ Informational ไม่ได้มีความสนใจในการคลิกไปยังหน้าสินค้าต่อ ดังนั้นนักการตลาดจึงควรวางกลยุทธ์ในการเขียนบทความ SEO ให้เหมาะสมกับ Search Intent ของคีย์เวิร์ดนั้น ๆ ทั้งนี้ การทดลองปรับปรุงหน้าสินค้าไม่ได้เพิ่มประสิทธิผลอย่างชัดเจน แต่การเพิ่มเนื้อหาในหน้าสินค้าให้ยาวขึ้นก็สามารถทำให้ผู้อ่านใช้งานบนหน้าเว็บได้นานขึ้น จึงควรมีการปรับปรุงองค์ประกอบอื่น ๆ เพิ่มเติมอีก ทั้ง SEO On-Page และ Off-Page ควบคู่กันไป
This experimental-based research paper focused on the effectiveness of implementing SEO content and SEO On-Page in the case study of a coffee product website titled “Baristabuddy.co.th” under Barista Buddy Co., Ltd. The first objective was to study the effectiveness of SEO techniques in optimizing existing articles and website’s content. The second objective was to study how to do SEO On-Page in product pages. The third objective was to study the factors affecting the ranking on the SERPs of a new article. Ultimately, the last objective was to study and compare the effectiveness of listicle articles and long-form content articles. The study was conducted between December 2021–April 2022. The relevant data was collected from website analytic tools, including Google Analytics and Search Console to measure key metrics of the website’s performance. The results of the study revealed that optimizing existing articles from information article into a listicle one, as well as including numbers in the meta title was the most effective way to uplift CTR. Additionally, the listicle articles had better CTR than the long-form content articles. However, the long-form content articles had a better chance of ranking for broader keywords with more search volume, therefore, higher clicks and impressions. Moreover, writing new articles using SEO guidelines enabled the new pages in Baristabuddy.co.th to rank on the first and second page of SERPs for the keywords with 100–1,000 times search volume per month, and SEO difficulty level between easy to medium, within 1–2 months. Nevertheless, readers from informational intent weren’t interested in clicking from article pages to product pages. Therefore, there should be different strategies for different search intent articles. Lastly, the product pages optimization result did not show a significant improvement, but adding longer content on the product pages could make the readers stay active a little longer. In conclusion, additional techniques of both SEO On-Page and Off-Page should be implemented altogether.
Description: การค้นคว้าอิสระ (นศ.ม.)--สาขาวิชาการสื่อสารการตลาดดิจิทัล บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยกรุงเทพ, 2564
Subjects: การชงกาแฟ -- เครื่องมือและอุปกรณ์
อุตสาหกรรมเครื่องชงกาแฟ
บริษัท บาริสต้า บัดดี้ จำกัด
เว็บไซต์ -- การออกแบบ
การพัฒนาเว็บไซต์
เสิร์ชเอ็นจิน
การค้นหาทางอินเทอร์เน็ต
พฤติกรรมผู้บริโภค
การตลาดอินเทอร์เน็ต
Advisor(s): ปฐมา สตะเวทิน
URI: http://dspace.bu.ac.th/jspui/handle/123456789/5193
Appears in Collections:Independent Studies - Master

Files in This Item:

File Description SizeFormat
warunporn_tiya.pdf3.23 MBAdobe PDFView/Open
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

  DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback